Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon krypterar RAW-filer

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:
Kanske dags för parterna att sätta sig ner och diskutera vad en framtida rawfils standard skall innebära för oss fotografer.
Jo, det vore verkligen trevligt. Tyvärr verkar situationen helt låst så länge t ex Nikon anser att deras NEF-format är unikt och innehåller lösningar som de inte vill dela med sig av.

Jag har lite svårt att förstå vilka lösningar som skulle avslöjas med en öppen spec. för råfilen. Nikon Capture skulle konkurrera med ACR precis som ACR konkurrerar med Bibble, osv.

Nikons resonemang att det är bäst för kameraanvändaren att inte ha en öppen specifikation, för att garantera att bilden ska få ett korrekt utseende är ganska fascinerande. 1. Det diskvalificerar användaren att avgöra vad som är ett korrekt utseende 2. Eftersom det idag finns annan programvara än Nikons som kan hantera NEF-filer så riskerar ändå kameraägaren att använda ett program som ger "felaktigt bildutseende". Följden av en öppen spec. skulle alltså snarare förbättra dagens läge än tvärt om...
 
Senast ändrad:
macrobild skrev:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1000&message=13218962
Ilkka Nissilä olika inlägg är väldigt läsvärda.
Ger lite perspektiv på denna svåra fråga.
Mikael
Jo, aningens. Problemet är ju dock inte riktigt så som Ilkka Nissilä säger. Det handlar inte om att ge ut algoritmer eller liknande. Nikon hindra program från att läsa viss metadata, men inte själva bilddatan - vilket resulterar i att dessa program måste gissa vitbalansen. Bilden blir ju knappast bättre av det och Nikon får inte bättre rykte heller.

Adobe Photoshop är ett riktigt stort program som används av en stor del av proffsen. Nikon borde tjäna mer på att hjälpa Adobe och underlätta arbetsflödet med deras kameror.

Men det är kanske så att Nikon vill att alla använder Nikon Capture. Tyvärr kommer det endast att slå tillbaka. Om de nu anser att enbart Nikons egna program ger bra bilder så är det väl enklast att visa det - men sen låta användaren avgöra.
 
Det här vore ju ett lysande tillfälle för Canon att antingen öppet publicera sin filformatsdokumentation eller hoppa på DNG.
 
Anders Östberg skrev:
Men du menar kanske kameratillverkarna?
Ja precs, Nikon har kanske tagit hemlighetsmakeriet lite väl långt iom kryptering men de är väl knappast ensamma i sin strävan att vilja hemlighålla hur råformatsfilerna är uppbyggda? Uppenbarligen tycker man att man skulle ge konkurrenter för mycket information genom att dokumentera filformatet.
 
Kanske det sagts här redan (har inte läst riktigt alla inlägg) men Hasselblad och Leica har annonserat att de tänker stödja Adobes DNG-format. Jag tror det bara är en tidsfråga innan andra kameratillverkare hänger på och då är snart frågan om kryptering död. "Marknaden" kommer att bestämma att öppna standards ska gälla för Nikon och Canon också.
 
D 70

Kan ej öppna Raw från min D70 i PH 3, nu kommer endast upp en liten grå ruta med texten RAW Adjustments, där endast vitbalansen kan justeras.
Tidigar kom en större bild upp var jag kund göra en rad olika justeringar. CRW filier från min Canon fungerar som tidigare.

Hänger detta problem samman med som beskrives i denna sträng
 
Ilkka Nissilä olika inlägg är väldigt läsvärda.
Ger lite perspektiv på denna svåra fråga.
Tycker Stevens svar på Illkas floskler om att Nikon måste försvara sin intellektuella property var klart mycket mer läsvärt och klarsynt, håller inte med om att det är en svår fråga (från konsumentperspektiv iaf):

"They should stick to their IP. But they should not mark your IP with their pee so they can control how you use it. If they continue to do so, they will end up like Contax and you won't be building your Nikon system."
 
Re: D 70

BÅS skrev:
Kan ej öppna Raw från min D70 i PH 3, nu kommer endast upp en liten grå ruta med texten RAW Adjustments ... Hänger detta problem samman med som beskrives i denna sträng
Nej, det beror på att du har installerat Nikons programvara och att den "går före" Camera Raw i Photoshop. Leta rätt på "Nikon NEF Plugin LE.8BI" eller något i den stilen i någon av undermapparna till Photoshops programmapp och ta bort den.
 
Re: D 70

BÅS skrev:
Kan ej öppna Raw från min D70 i PH 3, nu kommer endast upp en liten grå ruta med texten RAW Adjustments, där endast vitbalansen kan justeras.
Tidigar kom en större bild upp var jag kund göra en rad olika justeringar. CRW filier från min Canon fungerar som tidigare.

Hänger detta problem samman med som beskrives i denna sträng

Se Boris inlägg i denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=31208. Det är två filer som ska bort.
 
Det är mycket irriterande. Jag uppgraderade till sensaste NikonView. Då hände samma sak!

Mindes tråden och letade rätt på den. Missade en sak: Skapade en folder under Adobe\Photoshop CS och gav den namnet trash. La allt undanflyttat där. PS läste in filen iaf. Fick flytta upp foldern till \Adobe\Trash. Då hittar inte PS filen.

Vad gjorde man utan alla vänner här på fotosidan? Problem som det här kan ta en hel del tid innan man löser annars.

/AnWi
 
Skrämmande att de tydligen ska stoppa in krypteringen i D50 också. De ökade möjlighetern aatt komma åt bilderna nu och i framtiden blir väl ett argument för folk att lägga de extra tusenlapparna på D70s istället (eller helst välja annat kameramärke så Nikon ändrar sig).
 
Re: D 70

BÅS skrev:
Kan ej öppna Raw från min D70 i PH 3, nu kommer endast upp en liten grå ruta med texten RAW Adjustments, där endast vitbalansen kan justeras.
Tidigar kom en större bild upp var jag kund göra en rad olika justeringar. CRW filier från min Canon fungerar som tidigare.

Hänger detta problem samman med som beskrives i denna sträng

Det som har hänt är att när du installerat ett Nikon-program har installeraren samtidigt lagt in detta enkla program. Gå in i din mapp för plug-ins i Photoshop och leta reda på dessa nya tillägg.

Det är inte samma problem som vi har diskuterat här tidigare, men det är ett irriterande sätt av Nikon att utan att förvarna göra en installation av program.

MVH/Stefan
 
dumbo skrev:
Säkerhet? För vad? För att användaren inte ska kunna komma åt sitt data?
Fast det stod ju: för att skydda sin "know-how of Nikon's proprietary technologies of controlling digital cameras and image data processing".

Om det vore sant skulle rimligtvis aldrig Adobe brytt sig om att ta fram DNG-specifikationen. Dessutom finns det möjlighet att lagra tillverkarspecifik "hemlig" info även i en DNG-fil. Här utdrag ur DNG-specen: "Camera manufacturers often want to include proprietary data in a raw file for use by their own raw converter. DNG allows proprietary data to be stored using private tags, private IFDs, and/or a private MakerNote."

Att vitbalansinfot skulle vara del i unik know-how hur en bild från en digitalkamera tas fram blir jag trött av att läsa...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.