Annons

Nikon krypterar RAW-filer

Produkter
(logga in för att koppla)
OK, jag vet inte exakt vad dcraw gör. Utöver avkodning av specifika tillverkares format så trodde jag den också konverterar till t.ex. JPEG. Eller är det bara den första delen?

Det här är kanske i vilket fall för teknisk nivå för diskussionen, huvudsaken är i alla fall att tredje-parts programvaruutvecklare kan välja att läsa datat direkt via ett dokumenterat filformat, och inte tvingas använda en SDK som gömmer grunddatat?

Jag tror kanske inte det är realistiskt att alla tillverkare kan använda ett och samma format (t.ex. DNG) just nu, tekniken är rätt ny, däremot tycker jag att ett dokumenterat och icke krypterat filformat från var och en är ett krav.
 
Anders Östberg skrev:
[...] huvudsaken är i alla fall att tredje-parts programvaruutvecklare kan välja att läsa datat direkt via ett dokumenterat filformat [...]?
Alternativt använda sig av dcraw (självfallet vill jag också ha dokumenterat filformat).


Jag tror kanske inte det är realistiskt att alla tillverkare kan använda ett och samma format (t.ex. DNG) just nu, tekniken är rätt ny, däremot tycker jag att ett dokumenterat och icke krypterat filformat från var och en är ett krav.
Skillnaden är obefintlig. Om du syftar på att det sker för stora förändringar i råformatet från varje ny kameramodell så vill jag påstå att det inte är så. Nya tillverkarspecifika finesser borde gå att lägga i fält avsedda just för detta i DNG-filen.
 
Man kan välja att spara i JPEG, TIFF osv, eller hur?
JPEG motsvarar den färdiga, framkallade bilden. RAW motsvarar negativet. RAW ger många fler möjligheter.

Hur skulle det gå till? Är inte en RAW-fil en dump av utdata från sensorn? Skulle man standardisera formatet skulle ju alla vara tvungna att göra en konvertering i kameran och då går väl hela idén med RAW förlorad. Eller så måste alla använda samma sensor(typ), inte så värst attraktivt heller.
Jo, RAW är en dump av sensordatan. Och det är fortfarande upp till programmen att kunna göra något vettigt med den. DNG, tex, ger bara en öppen standard för att läsa rådatan, inte hur du behandlar den till en färdig bild.
 
kaw skrev:
Alternativt använda sig av dcraw (självfallet vill jag också ha dokumenterat filformat).

Säg att kameratillverkaren skulle använda en mycket starkare kryptering, som nämnts tidigare i tråden, hur hjälper dcraw en då?

Visst, jag skulle kunna starta ett nytt projekt a la RC5 eller SETI@home eller liknande för varje bild jag vill komma åt och sedan vänta x månader...
 
dumbo skrev:
Säg att kameratillverkaren skulle använda en mycket starkare kryptering, som nämnts tidigare i tråden, hur hjälper dcraw en då?
I intervjun på dpreivew med Dave Coffin verkade han säker på att lyckas knäcka även eventuella kommande krypteringsvarianter.
 
kaw skrev:
I intervjun på dpreivew med Dave Coffin verkade han säker på att lyckas knäcka även eventuella kommande krypteringsvarianter.
Jo, men det var väl kanske mest stöddigt sagt. Även om det blir tyngre kryptering så måste ju ändå Nikons egna program kunna läsa. Dave Coffin kan då syssla med "reverse engineering" och ta reda på vilka nycklar osv som programmet använder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.