Annons

Nikon krypterar RAW-filer

Produkter
(logga in för att koppla)
Det hela påminner en del om sonys motstånd mot mp3,
Eller Canons firmwarecrippling av 300D.

Bra att folk reagerar mot såna här dumheter. Om protesterna var lika stora mot proprietära filformat inom ordbehandling kanske inte så många företag skulle hållas Microsoftgisslan pga Word.
 
Nikon raggar på nya kunder (not)

Detta är helt sjukt och kan få vem som helst att bli förbannad. Jag äger ingen Nikon D2x själv men jobbar med NEF-filer rätt ofta. Jag kommer att plåta med en D2X inom kort (inom jobbet) och det känns faktiskt som det kvittar. Jag vill väl för fan bestämma själv i vilket program jag konverterar mina Raw-filer. Det handlar om att man har ett arbetsflöde som funkar och för mig är det ARC som gäller. Ska man bli påtvingad att använda en programvara mot sin vilja? Nä, nu ska övertalningens tunga få gå på jobbet och se om man inte ska rikta in sig på en annan kamera. Synd på en annars bra kamera. Det får väl bli en Canon D1s Mark II om jag får bestämma men så lär det väl inte bli. *suck*

Man får väl bara hoppas att Nikon ändrar sin inställning och tänker om, annars lär det väl bli ett massavhopp av inbitna Nikonister.
 
Senast ändrad:
wsaar skrev:
Eller Canons firmwarecrippling av 300D.
Japp, men som tur är så gjorde inte canon om de dumheterna med 350D.

Inte heller så bråkade canon med de som la in eller gjorde ryskhacket, de påverkade inte ens garantitiden, så man får väl anta att canon insåg sitt misstag tämligen omgående.

edit: Fast helt jämförbart är det väl ändå inte, canon försökte inte tvinga konsumenterna att använda deras egna programvara...
 
Senast ändrad:
Re: Ett upprop på fotosidan kanske?

Arleklint skrev:
Ungefär som vi gjorde med TV4´s tävlingsregler för ett tag sedan.

Detta är svårare, kanske omöjligt, att ändra på, men det är ju bra om Nikon får veta vad vi användare tycker.

Utmärkt idé - hur gör vi?
 
Inte heller så bråkade canon med de som la in eller gjorde ryskhacket, de påverkade inte ens garantitiden,
Japp, det var bra att de inte bråkade med kunderna även om de hotade med att garantin inte skull gälla. Samtidigt har inte heller Nikon stämt Bibble.

Det är förståeligt att Adobe är paranoida för DMCA eftersom de gjorde sig kända (och delvis bojkottade) i datavärlden när de anmälde en rysk programmerare som öppnade upp deras e-bokskryptering.
 
Ja huvva... Valmöjligheten "as shot" kanske inte finns med på ACR... Shit, detta gör att min D70 helt plötsligt tar skitdåliga bilder. Ser helt kaka ut! Blä och ursh... Jag måste köpa en Canon nu på en gång, får jag köpa din?

Allvarligt talat. Det är sannerligen jättekorkat av Nikon att cryptera vitbalansinställningen i NEF-filerna och förmodligen kommer de att upptäcka det själva.

Men bara för att de krpterat informationen innebär det ju inte att det för det första inte går att komma runt och för det andra att de inte kan släppa på krypteringen i efterhand. Sånt där brukar lösa sig, företag har så länge internet har funnits försökt begränsa folks användarfrihet. Inte ens nu kommer det att fungera. Tror att alla kan vara lugna. Det kommer att fungera aldeles ypperligt med Camera Raw också om man så får ladda in en alternativ firmware, ladda ner någon fil till Photoshop eller liknande. Det brukar lösa sig.

Men om någon får för sig att rea bort alla sina prylar tar jag gärna ett zoomobjektiv och en blixt. :)
 
Senast ändrad:
sagan skrev:
...

edit: Fast helt jämförbart är det väl ändå inte, canon försökte inte tvinga konsumenterna att använda deras egna programvara...
Tja, det beror på hur man ser det. Firmware är ju programvara, och den som ligger i kameran är normalt den som man är låst till, om ingen hackar den som i fallet med 300D.

Adobe har som förespråkare för just bättre skydd för programvarutillverkare indirekt hjälpt till i det här fallet. Nikon skyddar sin teknik genom att kryptera delar av informationen och det är förståeligt, fast det är ytterst tveksamt om Nikon tjänar på det. Skulle inte tro att 3dje-parts mjukvarutillverkare betalar licenspengar till nikon för att göra NEF-konverterare. Nikon skjuter sig mycket riktigt i foten, men man kan bara hoppas att de inser detta så snart som möjligt och ändrar sig.
 
En misstanke smyger sig förstås på. Adobe har väl inte haft några större framgångar bland DSLR-tillverkare med sitt eget RAW-format. Kan detta utspel vara ett försök att få kunderna att kräva DNG-stöd i kamerorna?
 
davidvpt skrev:
Tja, det beror på hur man ser det. Firmware är ju programvara, och den som ligger i kameran är normalt den som man är låst till, om ingen hackar den som i fallet med 300D.
Så är det ju med samtliga kameror och märken, inget särskilt med 300D i den meningen.
 
sagan skrev:
Så är det ju med samtliga kameror och märken, inget särskilt med 300D i den meningen.
Nej, det är just det. Det är inget som är speciellt med att Nikon vill ha betalt för sin teknik heller.
Nog "tvingas" man till att använda en viss programvara då. Nikon kommer troligen inte att tvinga någon att köpa capture utan kommer även i fortsättningen leverera ett konverteringsprogram utan kostnad vid kameraköp, att detta sedan inte har alla funktioner man kan tänka sig är väl ändå inte så märkligt. Photoshop är ju inte heller gratis även om många bundlar det enklare Elements med hårdvara.
 
davidvpt skrev:
Nej, det är just det. Det är inget som är speciellt med att Nikon vill ha betalt för sin teknik heller.
Jag ser inte kamerans firmeware som att det handlar om att man vill ha betalt för sin teknik, utan bara en nödvändighet för att kameran ska fungera.

Firmewaren är väl inte krypterad vad jag vet.
 
sagan skrev:
Jag ser inte kamerans firmeware som att det handlar om att man vill ha betalt för sin teknik, utan bara en nödvändighet för att kameran ska fungera.

Firmewaren är väl inte krypterad vad jag vet.
Inte mer krypterad än vad vilken annan kompilerad kod är så nä, det är den inte. Dock är det maskinspecifik kod och dessutom väldigt nära hårdvaran så man har sällan nytta av att börja rota i algoritmerna om man inte som i ryssghackets fall vill göra en nya FW.
I Nikons fall med sitt NEF-format vill man tjäna pengar på att andra företag säljer konverterare, och då NEF inte är ett öppet filformat så är det knappast konstigt heller. Nåja, det är olyckligt, men inte mycket mer egentligen.
 
För mig personligen spelar Nikons påfund ingen roll. För mig är det Nikon Capture som gäller. Däremot reagerar jag som ni på principen att försöka låsa upp RAW-filen.

Hur gör vi?

Jag kan författa ihop en text som ni som vill kan klicka under och maila till Nikon ihop med ert namn och er epostadress. Jag kan köra det via min sida, men änne hellre via fs. Jag tänker ut en text som ni kan tycka till kring. Är det intressant och ok?
 
Arleklint skrev:
För mig personligen spelar Nikons påfund ingen roll. För mig är det Nikon Capture som gäller. Däremot reagerar jag som ni på principen att försöka låsa upp RAW-filen.

Hur gör vi?

Jag kan författa ihop en text som ni som vill kan klicka under och maila till Nikon ihop med ert namn och er epostadress. Jag kan köra det via min sida, men änne hellre via fs. Jag tänker ut en text som ni kan tycka till kring. Är det intressant och ok?

I'm in - man skall alltid tala om för fabrikanten vad man tycker! Att gnälla runt i ett forum räcker inte långt.
 
Låter helt ok.Hade bestämt mig för en uppgradering till D2X men efter att jag läst tråden börjar jag tveka.Lite för mycket "toppstyrning" av Nikon.Författa gärna ett mail och jag skriver under med glädje.
M.V.H//Janne
 
Appropå RAW/NEF konverterare hit och dit. Skiljer det mycket på alla olika program bildkvalitetsmässigt och i så fall på vilket sätt? Kan man objektivt göra en typ topp fem lista på ren bildkvalitet kontra användarvänlighet/snabbhet?
M.v.h Micke E
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.