Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon krypterar RAW-filer

Produkter
(logga in för att koppla)
Så Capture är ett så uselt program att enda chansen att kunna sälja det är att döda all konkurans :D

Allvarligt så tror jag att det kan få en del att avstå från att köpa nikonkameror, då många vill använda andra program.
 
Det är i alla fall inget som gynnar konsumenterna, och därmed Nikon i slutändan. Här har dom nog bitit sig själva därbak...
 
Det är väl endast vitbalansen? Korkat, men det enda som verkar hända är att vitbalansen från kameran inte kan användas utan den får ställas in på annat sätt. Varför Nikon vill göra detta verkar svårt att förstå.
 
Stackars Adobe, först fular de sig och försöker tjäna en hacka genom att tvinga kunderna att uppgradera till Photoshop CS2 för att kunna behandla D2X-data, men då kommer Nikon och fular sig genom att kryptera datan så att kunderna behöver skaffa Nikon Capture men då istället kan spara pengar genom att inte uppgradera från Photoshop CS...
 
wsaar skrev:
Stackars Adobe, först fular de sig och försöker tjäna en hacka genom att tvinga kunderna att uppgradera till Photoshop CS2 för att kunna behandla D2X-data, men då kommer Nikon och fular sig genom att kryptera datan så att kunderna behöver skaffa Nikon Capture men då istället kan spara pengar genom att inte uppgradera från Photoshop CS...
Kan vi inte alla bara komma överens!
 
sagan skrev:
Allvarligt så tror jag att det kan få en del att avstå från att köpa nikonkameror, då många vill använda andra program.

Mycket riktigt.
Jag är i full färd med att införskaffa en DSLR, men jag kan ju säga att Nikon just nu föll till sista plats även om det bara gäller NEF-filerna från D2X och D2HS.
Snart lägger dom väl in krypteringen på alla sina kameror som kan spara NEF-filer och då vill inte jag stå där med Nikongrejer.

Så tack å hej Nikon, ni föll bort.
 
Fuji ska börja kryptera sin diafilm, så att den bara fungerar i Holgakameror, enligt uppgift (tv3).
 
olofs skrev:
Varför Nikon vill göra detta verkar svårt att förstå.
Håller med. Finns det några argument alls? Det enda jag kan komma på är att Nikon tycker att deras råfiler ska bearbetas med sin egen programvara för att ge bästa resultat. Men det känns långsökt. Att tjäna pengar på programvaruförsäljning tycker jag dels inte låter som en kameratillverkares framtidsinkomstkälla, dels så uppenbart irriterande för sina kunder att det faller direkt.
 
olofs skrev:
Det är väl endast vitbalansen?
Jo, och Bibble har visst knäckt krypteringen. Adobe vill inte göra det utan att ha en försäkring om att inte bli stämda. Fast de som betatestat ACR 3.1 har tyckt det fungerat utmärkt med D2x-filer ändå. Finns smidigt sätt att ställa vitbalansen på många bilder på en gång.
 
Jag tycker åxå att det verkar minst sagt korkat. Det är ju lite som att tvinga folk att använda en viss typ av film. "Nej... I våra kameror funkar inte Fuji, man måste använda Kodak."

Börjar det med vitbalansen, vad är det så som säger att det inte fortsätter även med rådatan och inte bara metadatan?
Man får ju anta att Nikon planerar att göra versioner av NC för "alternativa" operativsystem som Linux och liknande då åxå...

Hur man ska "framkalla" sina bilder anser jag ska vara upp till var och en. En kameratillverkare ska tillverka kameror och möjligen tillhandahålla en mjukvara som gör att man kan komma igång och använda kameran, varken mer eller mindre.

Så, vilken adress skriver man till för att tala om vad man tycker?
 
Arleklint skrev:
Dom vill ju sälja sin Capture, så korkat är det väl inte ur den synvinkeln.
Om inte Adobe får tillgång till NEF i Photoshop är det korkat, eftersom jag inte gärna använder Capture. Så stämmer uppgifterna är det osäkert om jag fortsätter med Nikon när jag ska byta ut mina D100:eek:r.
 
Nikon vet inte vad de vill tjäna pengar på

Detta betyder en enda sak för mig, att sista kronan från mig på Nikon redan har spenderats. Man kan tycka att detta är en skitsak och att man kan gå runt det, men meddelandet från Nikon är ändå övertydligt och det säger att Nikon inte längre tänker utveckla produkter som har ett mervärde på marknaden var för sig. Istället tänker man koppla produkterna till varandra och tvinga användarna att använda Nikon även om produkten de erbjuder är sämre.

Utan tvivel är detta början till slutet för Nikon. Synd, D2x verkar så lovande.
 
Ett upprop på fotosidan kanske?

Ungefär som vi gjorde med TV4´s tävlingsregler för ett tag sedan.

Detta är svårare, kanske omöjligt, att ändra på, men det är ju bra om Nikon får veta vad vi användare tycker.
 
Det hela påminner en del om sonys motstånd mot mp3, de sålde spelare med enbart sitt egna filformat (ATRAC) länge.
Men även de fick ju ge sig till slut när de äntligen fatta att folk ville ha mp3 spelare och inget annat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.