Annons

Nikon J1 eller Canon S100

Produkter
(logga in för att koppla)
Dessa två kameror är trots allt så olika att det är bäst att utgå från vad man behöver. Canon S100 är ju mycket mindre och ryms till skillnad från J1 i en ficka. Optiken på S100 slår ju också den på J1 då det gäller ljusstyrka och zoomomfång. Det blir intressant att se hur bra sensorn på S100 i praktiken är.

J1 å andra sidan har säkert en bättre sensor och ska vara oerhört snabb på allt. Utbytbar optik är också en fördel, men då krävs ju också att man skaffar bra extra optik. En J1 med normalzoomen 10-30/3.5-5.6 är sannolikt i de flesta avseenden förutom hastighet ett sämre alternativ än en S100.

Själv skulle jag nog köpa en Canon S100 i ditt fall. Den är kompakt och kan därför alltid vara med. Skulle man senare få för sig att köpa ett större system är kompaktkameran fortfarande bra att ha, då man ändå inte riktigt alltid kan ha med sig sitt störra system.

Och just ja, hur kommer jag använda kameran? Allt möjligt kommer fotas, från naturbilder vid jakt/fiske i dåligt ljus till "vanliga" bilder på personer och saker.

Jag har själv en S95 som liknar den föreslagna S100. Jag tycker det avgörande är hur man skall använda kameran. Dessa små kompakter är förstås väldigt behändiga men samtidigt tycker jag de kan vara lite "fippliga" när man skall använda dem. Den lilla storleken gör dem svårmanövrerade, en något större kamera är helt enkelt lättare att jobba med.

När du är ute på jakt och fiske så antar jag att du redan släpar med dig en hel del utrustning. Att då peta ner en kompaktkamera, en Nikon 1, eller en 4/3 är nog mer eller mindre det samma. Den går ner någonstans och med en större sensor ökar chansen att få bra bilder i dåligt ljus.

Om man däremot skall ha den i byx- eller jackfickan när man går på stan eller på fest, då tycker jag det är en kompakt som gäller.

Det där med ljusstyrka på S100 är lite knepigt - jo i vidvinkelläget är allt bra, men zoomar man in ändras f- värdet snabbt och i teleläget är det inte ens i bländartal någon väs skillnad mellanS100 och J-1 med 10-30. Skall man tjäna i bländartal med kompakten då får det bli Olympus XZ-1 eller Panasonic LX-5 som har bäst ljusstyrka av alla kompakter genom hela registret.

Menar ni att J1 med ett standard objektiv (eller ett som inte är väldigt stort) rent utav är sämre än S100 (bortsett från ljuskänsligheten då)? Detta i och för sig endast utifrån specifikationerna på dem?

Menar ni att J1 med ett standard objektiv (eller ett som inte är väldigt stort) rent utav är sämre än S100 (bortsett från ljuskänsligheten då)? Detta i och för sig endast utifrån specifikationerna på dem?

Nej, det tror jag ingen har påstått?

S100 har bättre ljusstyrka i vidvinkelläget men i teleläget så försvinner den fördelen.

Det mesta talar för att bildkvalitén från J1 kommer att vara bättre då den har en större sensor men som du säger, ingen har någon erfarenhet ännu.

Kan man acceptera storleken och priset med J1 så är det sannolikt en bättre kamera än S100. Å andra sidan, i den storleks. och prisklassen kanske det finns ännu bättre alernativ?

Okej, bara jag som missförstod vissa inlägg då.

En fråga dock, vad är vidvinkelläge resp teleläge?

En S100 har ett objektiv som går att zooma med. När du har det mest "utzoomade" läget har du den i vidvinkelläget, när du zoomar "in" så har du den i teleläget.

Säg att du skall fota Stockholms stadshus, om du använder vidvinkelläget kan du få med hela byggnaden, använder du tele läget kan du kanske få med bara tornets övre del och kronorna.

Många objektiv är så att de är har bättre ljusstyrka i vidvinkelläget än i teleläget. Helst vill man dock ha samma (eller i varje fall liknande) ljusstyrka inom hela zoom-omfånget. Detta är dock mycket ovanligt på kompakkameror eller billigare zoomar till systemkameror.

Nu har visst amerikanerna fått sina S100, och utifrån de bilder jag sett (forumet på dpreview) så kommer den nog duga alldeles utmärkt åt mig! Tack så mycket för svaren, bestämde mig igår för att försöka lära mig lite om alla termer och funktioner kring kameror/fotografering, vem vet, det kanske blir en fotograf av mig också en vacker dag!

Lite prisskillnad men du funderar inte på en Samsung NX200 den är jag nästan säker på att den kommer bli mitt nästa inköp!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto