Annons

Nikon J1 eller Canon S100

Produkter
(logga in för att koppla)

finskturist

Medlem
Hej, jag skulle behöva lite hjälp med mitt kommande kameraköp. Jag har kommit fram till att en kompaktkamera är det jag ska ha (den bästa kameran är den man faktiskt har med sig när man vill ta bilder). Jag har bestämt mig för att köpa en kamera som förhoppningsvis ska duga åt mig i ett antal år, och då ramlat över Nikon J1 och Canon S100 och det är här mitt behov av hjälp har uppstått; jag kan inte bestämma mig för vilken av dem (eller borde jag köpa någon helt annan?).

S100 har en stor fördel i att den är väldigt liten och lätt, J1 har sin fördel i (så som jag förstått det) att den borde ge mig bättre bilder samt att jag kan byta objektiv, jag kommer dock, i alla fall till en början, att använda mig av standardobjektivet (då jag inte vill göra kameran för stor och otymplig med något annat).

Så, väger de bättre bilderna och möjligheten av att byta objektiv (vilket alltså inte är en jätteviktig funktion för mig) tyngre än de smidiga formatet hos S100?

Det ska sägas att jag kommer köpa den från USA vilket ger mig en prisskillnad på ca 1700sek.

Och just ja, hur kommer jag använda kameran? Allt möjligt kommer fotas, från naturbilder vid jakt/fiske i dåligt ljus till "vanliga" bilder på personer och saker.

Så, väger de bättre bilderna och möjligheten av att byta objektiv (vilket alltså inte är en jätteviktig funktion för mig) tyngre än de smidiga formatet hos S100?

Jag tycker nog att du själv ställer den kritiska frågan!
Och det är bara du som kan välja.
Liten kamera men som fått bra kritik är också Olympus XZ-1 (minns inte exakt namnet men den har visst ett bra ljusstarkt objektiv, och den är liten)
Nikons nya J1 och V1 lär väl ha en större sensor än både Canons och Olympus har och det är ju en fördel.

Hej, jag skulle behöva lite hjälp med mitt kommande kameraköp. Jag har kommit fram till att en kompaktkamera är det jag ska ha (den bästa kameran är den man faktiskt har med sig när man vill ta bilder).
Nikon J1 är ingen kompaktkamera. Den är bara marginellt mindre än andra små systemkameror från t ex Olympus och Panasonic -- och rejält större än S100. Med normalzoom är den inte speciellt fickvänlig.

Vill man ha en kamera som alltid är med skulle jag titta på S100, Olympus XZ1 och Fuji X10.

Imaging Resource comparometer

Det ska sägas att jag kommer köpa den från USA vilket ger mig en prisskillnad på ca 1700sek.

Och just ja, hur kommer jag använda kameran? Allt möjligt kommer fotas, från naturbilder vid jakt/fiske i dåligt ljus till "vanliga" bilder på personer och saker.

S100 versus J1
S100 hittar jag inte blider från men du kan jämföra S95 (samma storlek på sensor som S100) mot J1
här:

http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

Sen bör du räkna på sales tax & moms så det är 34% som ska läggas på priset om du tar den hit.

Eftersom fokus verkar ligga på olika ställen i bilden mellan de olika kamerorna såkänns det för mig personligen lite svårt att jämföra skärpan i varje fall. Kolla Mickey Mouse och sen hjärter dam. Hjärter dam betydligt skarpare med g12:an och mickey mouse med v1.

S100 versus J1
S100 hittar jag inte blider från men du kan jämföra S95 (samma storlek på sensor som S100) mot J1
här:

http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/COMPS01.HTM

Sen bör du räkna på sales tax & moms så det är 34% som ska läggas på priset om du tar den hit.

Tack! Mycket hjälpsam sida, som en vanlig lekman på området får jag ut betydligt mycket mer av att titta på bilder än att läsa specifikationer! Då jag har svårt att se någon skillnad på J1 och S95 så blir det mao S100:an som vinner. Hade lite den känslan innan främst pga smidigheten men man vill ju alltid vara säker innan man köper nytt.

Ang. sales tax och moms så räknar jag med att slippa undan det då jag själv ska dit i början på december!

S100 versus J1
här:
Visserligen är det samma storlek på sensorerna i S95 och S100, men det är nog också det enda de har gemensamt. Hur mycket bättre den nyutvecklade sensorn i S100 är återstår att se. S100 har dessutom en ny processor och helt nytt objektiv.

Sales tax

Tack! Mycket hjälpsam sida, som en vanlig lekman på området får jag ut betydligt mycket mer av att titta på bilder än att läsa specifikationer! Då jag har svårt att se någon skillnad på J1 och S95 så blir det mao S100:an som vinner. Hade lite den känslan innan främst pga smidigheten men man vill ju alltid vara säker innan man köper nytt.

Ang. sales tax och moms så räknar jag med att slippa undan det då jag själv ska dit i början på december!

Om du stanna i USA länge kanske du slipper moms men knappast sales tax (olika i olika stater)

Om du stanna i USA länge kanske du slipper moms men knappast sales tax (olika i olika stater)
Nja, det räcker inte med att "stanna länge". Man måste flytta dit för att kunna ta hem prylar som skattefritt flyttgods.

Men som turist kan man ta hem varor till ett värde av 4300 kr utan att skatta och tulla. Det borde iaf räcka till S100.

Jag gissar att JPG är mycket intressantare än RAW på denna typ av kamera.
Det undrar jag. Inte minst på en kamera av den här typen ger raw väldigt stora fördelar.

RAW versus JPG

Nja, det räcker inte med att "stanna länge". Man måste flytta dit för att kunna ta hem prylar som skattefritt flyttgods.

Men som turist kan man ta hem varor till ett värde av 4300 kr utan att skatta och tulla. Det borde iaf räcka till S100.

Det undrar jag. Inte minst på en kamera av den här typen ger raw väldigt stora fördelar.

Det var inte så jag menade. Frågeställaren kanske är van att jobba med RAW. Jag trodde att han framför allt ville ha bra JPG direkt ur kameran! Det är rätt många som vill det. De andra brukar inte uppskatta små kameror/små sensorer.

Nu brukar inte nya kameraprykar säljas till underpris i USA men f ö har Nikon infört en strikt prispolicy i USA som ingen får gå under - big brother?!? Så jag hoppas att den hårdhet slår mot deras försäljning. Men hur som helst så höjde B&H sina priser före helgen och Anazon har inte hunnit höja än men denna nya policy tar effekt den 16/10 - imorgon. Kolla priserna mån/tis för USA.

En J1 + 10-30 kan vara ett bra alternativ till en bra kompakt då CMOS i J1 även filmar bra vilket är svårare än för CCDn i de bättre kompakterna. D u sjall J1 ha mycket snabbare autofokus. Men TS kan även titta på en Olympus i E-P serien då kitgluggen 14-42 är väldigt kompakt.

Jag har ärligt talat inte en susning om vad RAW är för något...

Det var så jag tänkte. De flesta fotografer (som inte har foto som hobby nr ett) håller inte på med RAW. På de flesta kompaktkameror får man bara bilder av typ JPG och det är det man brukar se på internet. Man kan ladda JPG direkt från kameran till datorn eller lämna in minneskortet och beställa papperskopior. För att få bättre resultat kan det dock var idé att ha ett bildbehandlingsprogram i datorn så att man kan justera olika saker som kontrast, färgstick, lutande torn, under-/överexponering osv. Från bättre kameror kan man dessutom jobba med RAW-filer som ger ännu fler möjligheter att justera. Man behöver då ett bra RAW-program och gott om tid/ tålamod så det är inte för alla. Fördelen kan dock vara att man kan rädda bilder som såg helt hopplösa ut...

RAW är alltså en bild mer eller mindre direkt från sensorn som är mycket större vad gäller filstorlek och innehåller mycket mer info än en Jpeg gör. Den innehåller mer bildinformation än vad som visas i bilden man ser, till exempel där det ser helt svart ut kan det ändå finnas saker att se och det kan finnas färgtoner som döljs av andra. Enkelt förklarat.

Det spelar bara roll om du vill pyssla med bilden i datorn i efterhand, alltså kanske ställa exponeringen, vitbalansen och lyfta lite skuggor eller något liknande. I en Jpeg har kameran ställt in allt sånt på egen hand och det finns mindre möjligheter att redigera i efterhand eftersom informationen som inte används direkt i bilden raderas för att spara utrymme och öka hastigheten.

Ska du inte göra det är det ingen poäng med RAW utan kör på med Jpeg.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto