ANNONS
Annons

Nikon har lanserat nya prylar - D300s, D3000, 70-200/2,8 II samt 18-200/3,5-5,6 II

Produkter
(logga in för att koppla)
Mest intressant tycker jag nog uppgraderingen på 70-200 gluggen är! Verkar lite knepigt med 18-200 gluggen, men det kanske är för många köper den på instegssegmentet. Hade hellre sett att 85an fått AF-S

D300-sensorn börjar bli lite gammal nu... fyra kameror har den - rekord?

D400 kommer bli ett stort steg, nu känns det som lite smink bara.

D400 kommer bli ett stort steg, nu känns det som lite smink bara.

Jag läste en kommentar från någon på Nikon (nu hittar jag givetvis inte länken!) som beskrev att det vore löjligt att kalla D300s en ny kamera, varav man valt att bara lägga till ett s i slutet.

Var det förresten inte någon tysk nisse som satt och skrev på en bok om D400 tidigare i våras?

70-200an är välkommen. Dock hade jag velat se en ljusstark vidvinkel som man väntat på så satans länge. Någon motsvarighet tills Canons fantastiska 24mm 1,4.ex. Fast man kan väl inte få allt. =)

Det verkar som om en hel del idiotförklarar D300s men jag ser den som en vettig uppgradering även om man har en D300 idag. Man får ett antal saker som jag ser som mycket trevliga;

* Filmfunktion
* Dubbla kortfack
* Tyst fotograferingsläge

Tyvärr verkar det som om det är en CF- och en SD-plats. Jag hade ännu hellre velat ha det som i D3:an så att man slipper ha olika typer av kort.

70-200an är välkommen. Dock hade jag velat se en ljusstark vidvinkel som man väntat på så satans länge. Någon motsvarighet tills Canons fantastiska 24mm 1,4.ex. Fast man kan väl inte få allt. =)

Rek priset på nya 70-200 är dock allt annat än välkommet...2430 euro läste jag någonstans. Får se vad det hamnar på i butik!

// Daniel

"AF-S NIKKOR 70-200mm f/2.8G ED VR II finns till försäljning från november med ett rekommenderat cirkapris på 27 990 kr." citerat från Nikons pressmeddelande

Edit:Antar att 25490 kr är rekommenderat på den gamla versionen då Nikonstore säljer den för de. Vilket borde betyda att den borde säljas för 2000-2500 kr mer ute i butikerna. Lägg dock märke att vissa butiker säljer gamla 70-200 klart billigare än rekommenderade priset vilket med stor säkerhet beror på att det haft kvar i lagret före prishöjningarna. Hos tex CP landar den mest troligt runt 25,5 tusen kr.

http://www.nikonstore.se/Product/ProductDetails.aspx?p=11114

Senast ändrad:
Enligt lösa rykten på nikonrumors så ska 70-200 innehålla jesusglas, så förhoppningsvis är den värd dom där extra tusenlapparna;)

Jo, en 24/1,4 och en modern 35/1,4 med autofokus vore mums för många.

Nikon har ju många objektiv som (om man skall tro den allmänna visdomen i forum :) behöver uppgraderas och dessutom en del nya som många vill se. De lär ju tvingas prioritera hårt och att den viktigaste parametern ofta är vilka av alla de nya objektiven de vill göra som genererar mest försäljning. Vi lever ju i en såpass krass värld :)

Det verkar som om en hel del idiotförklarar D300s men jag ser den som en vettig uppgradering även om man har en D300 idag. Man får ett antal saker som jag ser som mycket trevliga;

* Filmfunktion
* Dubbla kortfack
* Tyst fotograferingsläge

Tyvärr verkar det som om det är en CF- och en SD-plats. Jag hade ännu hellre velat ha det som i D3:an så att man slipper ha olika typer av kort.

Nikon har ju en histora med s-uppgraderingar (D70s, D2Hs, D2Xs) där man mest fixar till småsaker och inför inte allt för omfattande förbättringar.

Två CF hade varit trevligt, men också svårt i en trång kamera som en D300 utan att designa om stora delar av innandömet och baksidan.

Själv är jag faktiskt mest nyfiken på det tysta läget, det är något jag saknat länge. Återstår att se hur tyst det är :)

Haha det är ett skämt bara, men man tycker ju nästan att objektivet borde innehålla något sånt med tanke på det saftiga priset, än så länge verkar det bara vara en vanlig 70-200 f/2.8 för nästan 28.000kr.
Köpte mitt 70-200/2.8 sprillans nytt för 11.240 + moms från B&H i USA den 27 november 2007. Ganska nöjd så här i efterhand med det kapet ;-)

De som har klagat på den tidigare 70-200VR är ju de som har kameror för upp till 70000kr så Nikon räknar väl kallt med att de har råd även med 25000kr för ett objektiv...

Synd att Nikon inte verkar göra något åt mellansegmentet, det är i stort sett bara plastiga konsumentzoomar eller vädertätade proffsobjektiv. Det kan ju inte undgått Nikon hur bra Canon säljer av sitt mellansegment med f/4-objektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar