Annons

Nikon FA låst?

Produkter
(logga in för att koppla)

.sheep

Ny medlem
Rotade igenom pappas här-lägger-jag-skit-som-jag-inte-orkar-med-hylla idag och hittade en Nikon FA utan objektiv med tillhörande motordrivet batteri. Han tjatade med huvudskakningar om att den hade låst sig. Och det fick jag bevis på då den med motorbatteriet inkopplat får ett frenetiskt anfall så fort jag nuddar vid knappen.

Den "tar" kort efter kort, fast då givetvis utan någon film i kameran, för att sedan stanna med en rött lysande knapp som enligt min journalistveteran till pappa tydligen betyder att någonting har stannat i kameran. Han fick den för längesedan av tidningen han då jobbade på och han sa att den redan då hade samma problem när han fick den. Förutom att motorn stannar så nämde han också något om att reflektionsspegeln inte vänder sig om och också då när man kör utan den feta motorklumpen.

Något som jag först undrar är; är Nikon FA en bra kamera att börja med om man vill pröva på framkallning? Min andra fråga är; vilka objektiv passar och hur billigt kan jag komma undan med sånt? Min tredje fråga; vad kan problemet vara med kameran som den nu är? Och slutligen min fjärde; hur ska jag göra för att skapa en vinjettering? Det är så jäkla snyggt. Har hört att det ska funka att köra med en för liten eller för stor tele-converter. Finns det nåt annat sätt?

Jag vet att det kan vara svårt att veta problemet, men någon vanlig orsak borde det finnas.
 
Nikon FA är en fin kamera, utmärkt för ditt ändamål.
Plocka bort motorn & testa utan.
Optik finns i massor & av hög kvalitet för rimliga summor.
Vinjettering går att fixa på många sätt, har ingen bra patentlösning men det gäller bara att täppa till kanterna på objektivet...

Om du får igång den så kan säkert de Nikonkunniga rekommendera optik åt dig.

//Larsa
 
Nikon FA är en utmärkt kamera. Väl värd att försöka få liv i. Fungerar den utan motor så är det bara att gratulera. Motorn (MD15 eller MD12) gör ju kameran större och tyngre. Om kameran legat oanvänd kan ett nytt batteri i själva kameran behövas för att driva ljusmätare och slutare. Optik borde inte vara så svår att få tag i, även nyare optik passar, men bäst är att försöka få tag i optik som är byggd för att fokuseras manuellt.
 
Mmm..Jag har en Nikon FA som jag tycker mycket om. Hade den varit fräschare än den är hade den varit min favoritkamera.

Tips på vinjettering...en halvtaskig vidvinkelzoom är inte helt fel. Kör den alltid på full bländaröppning. Tyvärr kommer jag inte på något exempel på rak arm just nu.
 
Tack för svaren!

Jag har inget batteri till själva kameran, men enligt pappa så händer inget när man trycker på knappen även utan batterier. Men han var osäker på den punkten så jag tänkte köpa batterier så fort som möjligt.

Vart kan man tänkas köpa passande batterier?

Hade också lite egna hemmasnickringsfunderingar på vinjettering och att man då tar ett linslock och skär ett lagomt stort hål i det. Kan det hända att det kanske blir för starka linjer och att dom blir skarpare ju närmare jag har fokus och knappt syns när jag har fokus långt bort?
 
Kameran ska ha två stycken vanliga SR44 knappcellsbatterier. De kan du köpa på Clas Ohlson och alla fotoaffärer.

Har du inget objektiv?
Kameran fungerar bäst med manuella AIS objektiv eller AF objektiv så länge de har bländarring.

/Erik
 
Din vinjetteringsanordning kan kanske funka, men tänk på att den blir skarpare ju mer du bländar ner. Så vill du ha kontroll, undvik bländar- eller programautomatik och använd nedbländningsspaken.
 
Idag köpte jag två LR44-batterier (vet inte om SR44 är samma sak) och allt i kameran fungerar utom just spegeln som vägrar vända. Alla LCD:er och resten av kameran fungerar prima, vad jag vet nu i alla fall.

Sen passade jag också på att byta batterier i motorn och den funkar till 100% nu. Den hackar inte sej fram efter ett knapptryck, vilket jag tror berodde på att det var så lite kvar i de förra batterierna att den fick något frispel. Det brukar hända med grejer som har slut på batteri.

Jag försökte ta ett kort med motorn i och den låter som den ska göra halvvägs, sen tar det bara stopp. Spegeln inuti vänder sig inte, och det är det enda problemet just nu. Vad kan det vara? En fjäder som är lös eller liknande? Nån krets som är körd? Måste vara något inuti kameran i alla fall.
 
Du kan i princip köpa en begagnad fungerande Nikon F3 eller F4 för de pengar det kostar att få din fars FA reparerad hos en kameraverkstad.
 
.sheep skrev:
... Och slutligen min fjärde; hur ska jag göra för att skapa en vinjettering? Det är så jäkla snyggt. Har hört att det ska funka att köra med en för liten eller för stor tele-converter. Finns det nåt annat sätt? ...

Köp ett DX-objektiv till din FA så löser det sig ...

:)
 
Fast det går att köra G med bländar- eller programautomatik på FA:n. Jag har testat. Men det blir jättefult med DX. Det blir väldigt skarpt avhugget där bildcirkeln slutar. Jag tror mer på någon usel vidvinkelzoom på full glugg. Det kan också tänkas att det finns något gråfilter som tonar av mot mitten.
 
Det var mer menat som ett skämt det där med DX-optik. Testade med min gamla F100.....som du säger, inte alls snyggt (var det förresten inte du Mattias som köpte F100an av mig?)

/Anders
 
.sheep skrev:
Idag köpte jag två LR44-batterier (vet inte om SR44 är samma sak) och allt i kameran fungerar utom just spegeln som vägrar vända. Alla LCD:er och resten av kameran fungerar prima, vad jag vet nu i alla fall.

Sen passade jag också på att byta batterier i motorn och den funkar till 100% nu. Den hackar inte sej fram efter ett knapptryck, vilket jag tror berodde på att det var så lite kvar i de förra batterierna att den fick något frispel. Det brukar hända med grejer som har slut på batteri.

Jag försökte ta ett kort med motorn i och den låter som den ska göra halvvägs, sen tar det bara stopp. Spegeln inuti vänder sig inte, och det är det enda problemet just nu. Vad kan det vara? En fjäder som är lös eller liknande? Nån krets som är körd? Måste vara något inuti kameran i alla fall.

Kolla så att mattskivan som sitter ovanför spegeln är korrekt monterad, om den inte sitter i rätt läge kanske den blockerar spegelns uppfällning.

Ta av objektivet, fäll ut den lilla metallspaken i kanten av mattskivan så mattskivan trillar ner och sätt sedan noga tillbaka skivan i rätt läge och fäll tillbaka spaken. Prova att ta en bild...
 
Anders_Dahl skrev:
Det var mer menat som ett skämt det där med DX-optik. Testade med min gamla F100.....som du säger, inte alls snyggt (var det förresten inte du Mattias som köpte F100an av mig?)

/Anders

Aha, Jo, det var jag som köpte din F100.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.