Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F90x

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har funderat ett tag på att köpa en F4, men så såg jag en annan modell - F90x. Någon som vet vad som skiljer dessa åt? Är den ena "snabbare" än den andra osv?

/Jonas
 
F4an är en ren proffskamera och snabbare på allt utom autofokusen, där är F90x snabbare. F90x var en "budgetproffsmodell", dåtidens motsvarighet till F100 (kanske inte riktigt... men nästan). F90x väger mindre, vilket kanske inte är så dumt.

F90x är en urtrevlig kamera med bra prestanda, väl värd att överväga.
 
Tack Göran.

Men F4:an har några fler år på nacken väl?
Så du menar att F4:an egentligen är bättre, prestandamässigt?
 
Nej, det menar jag inte, de prestanda som syns i bilden sitter till 90 procent (minst) i film och objektiv. Men F4an har snabbare filmframmatning till exempel. Och så är den mycket stryktåligare. Och då är ändå F90x verkligen ingen plastig kamera.

Jag har själv gjort samma val som du en gång, fast då var kamerorna nya. Jag valde F90x, och inte bara av ekonomiska skäl utan också för autofokusen och vikten.
 
Tack så mycket igen.
Förresten har jag kollat in din hemsida, kanon.
Du blir från och med nu en av mina favoritfotografer.

/Jonas
 
Kugghjulsromantik

Jag har själv haft både F801 (föregångaren till F 90 kan man väl säga) och nu en F 90X. Dessutom köpte jag före semestern en begagnad F4 som jag använt hela sommaren.

F4 är onekligen en aning tyngre och större än F90X. Autofokusen upplever jag nog som ganska likvärdig (beror väl också en del på vilka objektiv man använder). Jag är dock så gammal att jag älskar en kamera som har riktiga rattar och vred för att ställa in olika funktioner. F4 har en riktig ratt för slutartider. (på F90X ska du vrida på inmatningsratten. På F4 väljer du "automatikmode" eller manuellt läge genom att vrida på en spak ( på F90X ska du trycka ner en knapp och samtidigt vrida på inmatningshjulet). ISO inställningen görs på F4 med en........ Ja, ja behöver väl inte fortsätta...

Varför kan inte moderna kameror i större utsträckning ha riktiga rattar och spakar???

Thomas F
 

Bilagor

  • nikon f4.jpg
    nikon f4.jpg
    46.8 KB · Visningar: 734
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.