Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F65

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej jag går i tankarna att skaffa en Nikon F65

har ni några synpungter på den
ris, ros
plus eller minus.

funktioner som du eller ngn annan saknar

är väldigt tacksamm för svar!

Robban:confused:

Har inte någon erfarenhet av F65, men har haft en F60 sen 98, och är jättenöjd med den. Eftersom F65an ju har fler finesser och bättre mätning så misstänker jag att jag skulle vara minst lika nöjd med den.

//bengt

Erfarenheter Nikon F65

Hej,

Hade själv ett antal funderingar innan jag köpte ny kamera förra året. Mitt val stod mellan Canon EOS 300 och Nikon F65. Mitt behov var att ersätta en systemkamera med tidsautomatik som jag hade haft i 18år och jag ville på ett ganska enkelt sätt kliva in i mer modern teknik.

Jag valde Nikon av följande orsaker:
Bättre gränssnitt vid val av olika kamerafunktioner.
Dioptrijustering i sökaren.
Kameran låg bättre i handen och alla handgrepp satt bättre än i Canon EOS 300.

Den största nackdelen är att man inte kan ställa in filmkänsligheten manuellt utan du är bunden till DX-kodningen. Vet inte hur mycket du är bunden av detta. Du kan i alla fall pressa filem upp till två steg genom att använda exponeringskompensationen.

Jag är helnöjd med kameran som hittills gör allt jag vill med den. Satsa pengar på bra optik och du kommer inte att bli besviken!

Hoppas detta hjälper dig.

/Johan

Jag har en F65 och den är jättebra. Lite svårt att få tag i alla tillbehör men annars så är den jättebra. Köp den!

Köpte en 65:a för ett år sedan och är i stort set nöjd med den. Som nämnts ovan saknar den möjlighet att ställa ISO manuellt. En annan sak jag saknar är exponeringslås. Kunde dessutom vara lite tyngre (!) tycker jag, så att inte tyngdpunkten hamnar i objektivet utan i huset. Detta gäller inte bara 65:an, utan de flesta nyare kameror, även EOS:en. På det hela är jag dock klart nöjd med den. Den ligger väldigt bra i handen och är logiskt uppbyggd; lätt att använda.

Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar