ANNONS
Annons

Nikon F65 - Minolta Dynax 5 - Canon EOS 300?

Produkter
(logga in för att koppla)

samuel

Medlem
Halloj!

Nikon F65 - Minolta Dynax 5 - Canon EOS 300?

Ska köpa kamera efter sommaren. Det är min första systemkamera så jag tittar på kameror i ovanstående modellers klass.

Jag skulle vilja höra lite åsikter från folk som har erfarenhet av dessa kameror. Vilken ska jag välja? Nån annan kamera att rekomendera. Vill intye köpa någon högre modell eftersom det rinner iväg med så mycket kosing. jag tänker köpa ett zoomobjektiv, batteripack och väska också.

Jag har hunnit titta en del och den som faller mig mest in i smaken är Minolta Dynax 5. Är det en bra kamera?

Tacksam för svar.

/Samuel

Har du hållit i F65:an?
Jag har en F60 som jag är väldigt nöjd med. Det som fällde avgörandet för mig var känslan...min F60 är stabil :) Till skillnad från Minoltan och Canonen, men det är ju en smaksak...

Jag har tittat runt i forumet och inte fått nåt ordenligt och bra utlåtande om dessa kameror (tycker jag). Jag tycker om Minoltan eftersom den har lite av en digitalkamerakänsla över sig. Efetrsom jag är van vid att fota digitalt så föll den mig i smaken direkt.

Jag säger så här...

Om du tänker satsa på foto framöver och då vill köpa på dig olika objektiv och andra tillbehör - kanske begagnat - så kanske Nikon/Canon är att föredra.

Vill du istället enbart ha ett mindre system med en eller ett par gluggar och då också ha den "bästa" kameran för pengarna..då tycker jag du ska satsa på Minoltan. Du får väldigt mycket för pengarna om du köper den.

Jag har själv Minolta Dynax 5 och trivs mycket bra. Den har alla nödvändiga funktioner som finns på dyrare kameror (förutom spegeluppfällning då..). Det är en kamera som är så pass liten att du inte drar dig för att ta med den som "semesterkamera"..samtidigt som den är så pass avancerad att du fullt ut kan jobba kreativt/skapande med den. En mångsidig kamera som kommer hålla även då du har blivit en mer avancerad fotograf.

Men som sagt..begagnatmarknaden är inte lika stor som hos Nikon och Canon. Om du dock tänker dig att köpa nytt så är det ju inga problem. Minolta gör bra grejor.

Jag skulle dock råda dig till att titta på originalobjektiv. Själv har jag ett Minolta AF 28-105/3.5-4.5..som är av utmärkt kvalitet. Det paketet säljs förmånligt hos Scandinavianphoto.se.

Canon EOS 300 är också ett bra val..men den saknar tex spotmätning som Dynax 5 har. F65:an anser jag vara det sämsta valet av dem tre uppräknade modellerna. Den saknar bla manuell inställning av ISO-tal.

Viktigt är att kameran ligger bra i din hand. Dynaxen är ganska liten, vilket en del inte gillar. Men du verkar ha känt på den så det verkar inte vara något problem.

Du blir säkert nöjd med vad du än väljer..men satsa gärna på ett bättre originalobjektiv.

/JP

BP-200 till EOS 300 är inte alls lika bekvämt som man kan tro, tycker jag. Jag köpte packet för någon månad sedan efter att ha kört utan i ca 1 år, och hade ju då hunnit vänja mig vid att hantera kameran utan pack.

Med packet har jag inte riktigt samma grepp om kameran, men visst är det smidigare vid vertikalbilderna. Kameran får dock en bättre balans med packet.

Men i övrigt är jag personligen väldigt nöjd med 300:an. Möjligheten till manuell ISO använder jag till varje rulle jag tar.

/Fredrik

jag köpte nyligen en dynax 5 med mionltas 28-105 optik från scandinavian photo (mycket prisvärt).

objektivet är härligt tungt och skärpan är mycket bra. kameran har nästan alla nödvändiga funktioner, men för en stor hand kan den nog kännas lite liten. särskilt knapparna för spotfokus och spotmätning kan vara svåra att komma åt ibland.

som sagt kan det nog vara lite hårt att hitta begagnade minoltagrejer, men jag tror ändå att det är det bästa valet.

.::lycka till::.

Tack

Tack för alla svar!

Det ser ut som att det blir en Dynax 5 till slut, det var ju det som jag tyckte var vettigast för mig från början så det verkar ju bra. tack än en gång!

/samuel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar