Annons

Nikon F401. Är den ngt att ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

nisse_sthlm

Medlem
Har en gammal Nikon F401 som hängt med ett tag. Har knappt använt den men den verkar funka bra. Min fråga är: Är den någonting att ha? Nån som har erfarenhet av kameran?

Jag äger en Canon EOS 300 också men den har inte den här sköna tegelstenskänslan som Nikonen har...

-Nisse
 
Nej, den är inget att ha, AF fungerar bedrövligt på den, kolla på F-410x, F-601 eller F-801 istället.

Jag hade en Nikon F-401 i två veckor..sen bytte jag in den mot en F-601..vilken skillnad.

Fast det är klart..använder du inte AF så hamnar det ju i ett annat läge.
 
Ja det har jag märkt faktiskt...den har extremt svårt för att bestämma sig.
Nu har jag inga bilder i färskt minne men min stackars Canon Eos 300 dras med den bedrövliga optiken den såldes med. Tänkte om F401 skeppades med hyfsad optik kunde det vara ngt.
 
Om du redan har kameran så är det inget att slänga bort. Visst är kameran enkel och har sina brister, men det är ju ändå främst objektiven som begränsar eller ger möjligheter.

Att köpa en 401:a är väl kanske det bästa valet idag, men du har ju redan kameran och då är det en annan sak.

Funderar du på en kamera att växa med är F-801s, F-90, F-90X bra val. Dagens F-80 saknar tyvärr möjlighet att köra gamla objektiv.

En Eos 300 är klart en bättre kamera, känslan tycker jag att du ska ignorera, den har väldigt lite med resultatet av bilderna att göra. Frågan är vad du har för objektiv till.

Hur som helst tycker jag att du ska satsa på Nikon eller Canon, inte båda. Eftersom 300:an är en betydligt bättre kamera tycker jag att du ska satsa på den och skaffa fler gluggar till.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.