Så är det säkert , men så länge det är kul så skänker det glädje.
Sedan så är det mycket själva fotandet med F4:an som är kul.
En helt annan känsla att fota med den kameran. Dessutom så
måste man tänka till lite innan man exponerar , och det tror jag i min enfald
att det kommer att lära mig en hel del.
Tror du har helt fel där. Med den digitala kameran får du feedbacken av hur exponeringen, skärpan, ljuset osv. fungerade direkt.
På den gamla goda tiden använde oftast proffs polariodbakstycken på sina Hasselbladare för att just kolla dessa saker. När man övertygat sig om att allt stämde bytte man till filmmagasinet och tog bilderna.
Efter att varit med åtminstone i 30 år när vi bara hade film så kan jag inte hålla med om att man skulle lära sig mer bara för man gör det svårare för sig. Tiden mellan man gör någonting och man får återkoppling är avgörande för att lära sig.
Det gäller när man uppfostrar hundar fast även när man uppfostrar barn. Man kan inte skälla på dem eller ge dem belöning flera timmar eller dagar efter händelsen inträffade. Vi vuxna är inte så mycket annorlunda. Snabb återkoppling är viktig för vår inlärning. Så på den punkten tycker jag du har helt fel.
Att sedan film och det analoga har en charm som nog gått förlorad i det digitala är en annan femma.
Den digitala bilden har kanske blivit för kliniskt perfekt.
Jag funderar själv på att ta min Canon 5Ds R och min Leica R3 med 90 och 21 mm och fota av samma motiv. Den senare har jag inte tagit en enda bild med på 16 år. Fast kört igenom slutaren ett antal gånger varje år så den inte beckar igen.
Sedan jämföra resultatet.
Tanken är inte att gå tillbaka till det analoga utan lära mig efterbehandla den moderna kameran så den ger den där känslan i bilden.
En bild tagen med film och sedan skannad har en viss känsla som är svår att definiera.
Det är här det digitala nog har blivit lite för kliniskt. Inte för alla. Många har alltid lyckats få sina bilder att alltid innehålla den där känslan. Fast för min egen del behöver jag komma tillbaka dit. Släppa det tekniskt perfekta.
Det är där någonstans charmen med det analoga finns. Hoppas detta inte låter som jag rökt på.