Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon eller Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats W

Medlem
Hejsan!

Skall skaffa digitalkamera. Har skummat runt en del efter information och de jag har fastnat för (eller plånboken) är Canon A70 eller Nikon 3100.

Finns det ngn som har lite råd om dessa eller rent av är jag ute och cyklar helt?
 
Gillar min A70 men är total nybörjare så lyssna inte på mig ;)

Annars finns ju Coolpix 885 för bra pris.
 
Tack för svaren!!
Men Anders att du är nybörjare är ju perfekt, ser mig själv som en sådan.

Den enda firma jag känner till utomlands är väl PIXMANIA som jag sett när man kollat på www.pricerunner.com

Finns det kanske ännu fler med ännu bättre priser?
 
Jag köpte min A70 från technikdirekt.de för typ 3 300 kr. De var i alla fall då billigare än Pixmania. Om du går in på idealo.de (tysk motsvarighet till pricerunner) kan du hitta ett par tyska sidor som är ännu billigare. Men då är det kanske bäst att höra sig för på nätet så att du vet att de är seriösa. technikdirekt.de (och även A70:n) kan jag rekommendera även om det tog ett par veckor innan jag fick kameran (inte på lager). Jag mailade dem och frågade och fick reda på preliminärt leverensdatum.
 
Köpte min A70 i Sverige för 3600kr + frakt. Frågan om det lönar sig att köpa den ifrån tyskland då för 3300kr + frakt.
 
Canon verkar ju onekligen vara lite "kunnigare" än 3100.
Synd att det inte verkar vara med ngn. laddare i paketen.
 
Eftersom Canonen använder vanliga AA batterier så behöver du ingen "laddare". Jag köpte ett kitt med 4st 1800mA batterier och en liten smidig laddare för 350 kr. Batterierna håller en evighet, 300 bilder är ingen överdrift.

Btw fick precis hem min filteradapter och ett polfilter så i helgen ska det fotas :)
 
3 300kr var inklusive frakt så jag tycker det lönar sig att beställa från Tyskland. Lite drygt tre och sju blev det med frakt och ett 128MB-minneskort. Jag fick dock bara en tysk manual men engelsk finns att ladda ner på nätet.
 
Nikon eller canon? När jag såg forumtiteln blev jag rädd att det handlade om SLR-kameror.
Hade det gjort det så hade du dragit igång en diskussion som;
1. Rör upp känslor och får folk att söka vård.
2. ...inte är slut förrän någon gång efter ragnarök.

OK! Digitalkameror...varför bara välja mellan dessa? Ta en titt på Olympus 5050, Sonys 92 eller 10 och Minoltas 200/300.

Skaffde själv nyss en Minolta F200...Jisses!

Har du inte haft myror i skallen förut så får du väl det nu..Lycka till!

...men innan du bestämmer dig: Ta en titt på vad ägarne tycker på dpreview.com. Titta inte bara på ett par-tre stycken utan scanna igenom ett större antal insändare så kan du se mönster.
Det fick mig att skrota de kameror jag först hade tänkt mig och faktiskt lägga på någon tusenlapp.
 
Ja, detta är verkligen en djungel.
Jag som levde i min lilla trygga värld med Leica M3 för något år sedan.
 
I djungeln riskerar man att få myror i skallen.
Fler sådana: Har du kollat in Canons S-serie? Har själv en S45 som jag tycker är vansinnigt trevlig och mer lättarbetad än mina föräldrars A40 (som ju är föregångare till A70) Glider lätt ner i fickan. Dessutom ingår laddare med batteri som tar en dryg timma att ladda från noll.

Fast kommer jag med S-serien, föreslår säkert en annan den än bättre G-serien, varvid en tredje ser sig nödd att få påpeka att de digitala EOS-kamerorna faktiskt är de bästa...

Och vilket märke man väljer är nog mest en smaksak. Var lättare för mig att välja Canon eftersom det är vad jag kört med innan. Ibland undrar jag om man håller på märken som på fotbollslag?

Ett bra ställe med recensioner tycker jag är
http://www.digit.no/, även om det är på norska.
 
Tack för tipsen, skall kolla upp detta.
Med tanke på kamerorna jag hade som exempel i första posten så är det väl där någonstans de skall ligga prismässigt.

Men det är ändå en djungel:eek:) .
 
Jomenvisst, fast det skiljer ca 1500 i pris mellan A70 och S45, och så får du batteri och laddare på köpet. Cyberphoto tar 843 kr för ett löst batteri. Tog för bara 2½ månad sedan själv beslutet att det var värt att lägga det lilla extra. Ursäkta påstridigheten. Har bosatt mig i forumet idag för att slippa städa.
 
Senast ändrad:
Försök prova på kamerorna. Är ganska viktigt att den känns rätt. För mig lutar det nog åt en A70, som dels känns rätt att hålla i (för min hand). Men A70 har också har bra manuella funktioner, som är lätta att komma åt. Vill du välja tid eller bländare vrid bara på inställningshjulet och välj upp/ner med två knappar. Inget bök med menyer för det. Var det som gjorde att jag valde bort Minolta S414 (samt att den bara har två (eller tre) bländarval vid manuell inställning.
Dessutom finns som sagt var mycket tillbehör i form av linser, filer och undervattenshus till Canon A60/70.
 
Jo, jag har varit och klämt på kameror.
A70 är väl den som ligger på topp på min lista just för tillfället.
 
Jag började med att titta på Minolta S414. OnOff hade kampanj och ett skitbra pris: 2995:- har jag för mig men på dpreview.com var man rörande överens om att AF var skitdålig. Var tredje bild inomhus och en hel del bilder utomhus i dagsljus blev oskarpa trots att kameran hävdat att motivet var i fokus.
Jag köpte, som sagt, en Minolta F200 istället. Den har en hel del olika fokus-möjligheter samt att den går att ställa bländare/slutartid m m manuellt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.