Annons

Nikon D90 - Officiellt ute

Produkter
(logga in för att koppla)
ganska intressant att video fick sånt genomslag, undrar om det är en bra kamera också? ;)

(onödigt inlägg men jag kunde inte låta bli, sorry, har personligen inget emot rörliga bilder, det blir nog kul)
 
Video är nog för det mesta stum.
Att man sedan lägger till ljud, är ju en annan sak.

"Video is the technology of electronically capturing, recording, processing, storing, transmitting, and reconstructing a sequence of still images representing scenes in motion."
Javisst. Och "kamera" betyder "rum" och har ingenting med bilder att göra.
 
Eftersom det mestadels är en mjukvaruprodukt, så kostar det för lite i "skillnad" skulle jag tro. Om det kostar 500 soänn mindre, men om 1-2 år har "alla" SLR filmning, så är man nog nöjd med att man har filminspelning.

Är sugen på testa!!!

Ja, men det har du ju faktiskt rätt i. Jag vet inte vad jag tänkte på. :)

Fast, jag tycker fortfarande att det är märkligt att Nikon behåller D80 i sitt sortiment, den känns ju väldigt utdaterad fotomässigt jämfört med D90 (ungefär som D200 -> D300). Men, det är jag det. :)
 
Ja, men det har du ju faktiskt rätt i. Jag vet inte vad jag tänkte på. :)

Fast, jag tycker fortfarande att det är märkligt att Nikon behåller D80 i sitt sortiment, den känns ju väldigt utdaterad fotomässigt jämfört med D90 (ungefär som D200 -> D300). Men, det är jag det. :)

Ja, särskilt som de verkar kosta 9000 i Sverige. Det är ju billigt som sjutton för en precis ny modell.
 
Glöm inte klappa framför kameran innan bara :)
Nja, till skillnad från dem som filmar med Arriflexen behöver D90-ägare inte "klappa", eftersom ljudet spelas in synkront med bilden, på samma medium. Det är bara när man har ljud och bild separat som man behöver klappa för att lättare synka.
 
Är det någon som hittat nån bild på hur det ser ut i sökaren? I min D80 saknar jag info om ISO-tal i sökaren.
 
Nja, till skillnad från dem som filmar med Arriflexen behöver D90-ägare inte "klappa", eftersom ljudet spelas in synkront med bilden, på samma medium. Det är bara när man har ljud och bild separat som man behöver klappa för att lättare synka.

Nu var det inte riktigt den inbyggda mikrofonen jag menade när jag nämnde 'bra' ljud. Om du läser Rockwells artikel så pratar han om att använda D90 utan den inbyggda mikrofonen.

Gissa om jag är trött på dina små korrigeringar som börjar med nja.
 
Nikon går från klarhet till klarhet

Jag kommer dock inte uppgradera från min D80, väntar nog till nästa generation (D95?) men måste säga att jag blir sugen.

Till skillnad mot Canon satsar Nikon på mindre brus, och mindre antal pixlar - i varje fall vad jag kan läsa ut av specarna.

D90 ser bra mkt intressantare ut än 50D, i de flesta fall. Tror dessutom att D90s riktiga konkurrent blir 40D, medan 50D skall försöka vinna över kameran som 40D misslyckades att vinna mot: D300.

Hursomhelt - jag är alldeles för nöjd med D80n för att byta upp mig, men jag gillar helt klart Nikons inställning och strategi. Att slänga med filmmöjlighet är något jag noterar i marginalen - tror INTE det är funktion som kostar speciellt mycket (dvs annan funktionalitet offras inte). Överdrivna negativismen mot filmmöjligheten är bara löjlig att se. Lösningen är enkel - använd inte funktionen om du inte gillar den.

Skall bli MKT spännande att se dynamiska omfånget på D90 jämf med 50D.... DO är något som är minst lika mycket värt som antalet pixlar för mig.
 
Hursomhelt - jag är alldeles för nöjd med D80n för att byta upp mig, men jag gillar helt klart Nikons inställning och strategi. QUOTE]

Tänker lite så me. Går inte komma ifrån att D90 förmodligen e en mkt mkt bra kamera. Det som framföallt lockar i mina ögon e väl Serietagningen samt den säkerligen väldigt bra brusprestandan(inget av detta e väl överdrivet imponerande hos D80).
Men finner endå inga större begränsningar med D80:n jag har som kan direkt överväga ett D90 köp, inte nu iaf. Men jäklans vad nyheterna lockar^^. Men men, kommer förmodligen inte ta mkt bättre bilder med en D90, de e väl messt prylnörden som knackar på dörren^^
Blir kanske en nån gång då den funnits ett tag o hunnit falla i pris.
Så trots att den inte klarar överväga ett byte nu, får man väl säga att de lockar, o att Nikon troligen än en gång lyckats med en dunderkamera!

Kan bli kul med en framtida 50D-D90 jämförelse=)
 
Inte de ganska så sjävlklart, ,måste nästan finnas några skillnader med en prisskillad på ca 6000 ;) pengar som säker många gärna sparar in o köper optik för.
 
Kan bli kul med en framtida 50D-D90 jämförelse=)

Sett tidigare att folk tycker 50D är Canons motsvarighet till D90 (precis som dom tycker 40D är med D80 tydligen). Men 50D kostar ju 3000 mer, närmare vad en D300 kostar. Ingen av priserna passar ju exakt, men jag tycker ändå 50D bör jämföras med D300 i första hand.

Vad ska då D90 jämföras med imho? 450D är ju för billig, så jag vet inte :)
 
Sett tidigare att folk tycker 50D är Canons motsvarighet till D90 (precis som dom tycker 40D är med D80 tydligen). Men 50D kostar ju 3000 mer, närmare vad en D300 kostar. Ingen av priserna passar ju exakt, men jag tycker ändå 50D bör jämföras med D300 i första hand.

Vad ska då D90 jämföras med imho? 450D är ju för billig, så jag vet inte :)

Hej

Visst är det svårt att jämföra.

D300 har funnits på marknaden en tag och priset har sjunkit efterhand, rek.priset låg väl på ca 19.000kr och såldes för ca 16.000? när den kom ut. Både 50D och D90 har ju inte kommit ut och när de väl gör det så kommer väl deras priser också sjunka.

Så tittar man till riktpris ligger ju D90 och 50D närmre, men nu i denna tid ligger 50D närmre D300 i pris.

För ca ett år sedan kostade en 40D nog runt 14000kr? men kostar nu ca 7500kr, nästan hälften på ett år, men inte så konstigt då 50D kommer snart.

Mvh

Omar
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.