Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d800?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tekniken har gått framåt. D3/D700 är ju trots allt ganska gamla kameror vid det här laget. Jag är dock nöjd med min D700 men kommer ändå köpa en efterföljare av antingen den eller D3an när dom väl dyker upp. Mest för att jag vill ha två hus, men också för att prylbögen inombords skulle ha svårt att acceptera att det finns en nyare och bättre ;)

Dock har jag funderat en del på att skaffa mig en X100 som komplement. Men det får nog bli när det blir lite bättre mjukvara i kameran framöver. Den är smidig och ha med sig överallt. Det var ju iofs M9an med, men sett till priset höll den helt enkelt inte måttet.

Kör själv en D700 och sen jag köpte X100an är det oftast den som får följa med, ibland t o m på studioplåtningar :). Himla bra bildkvalité men förstås lite begränsande med bara 35 mm och trög AF (i jämförelse med D700 och GF-1). Som gammal programmerare stör mig inte buggarna/konstigheterna så mycket. Får väl tacka dig Joel för att jag inte köpte en M9 ;-).

Kör själv en D700 och sen jag köpte X100an är det oftast den som får följa med, ibland t o m på studioplåtningar :). Himla bra bildkvalité men förstås lite begränsande med bara 35 mm och trög AF (i jämförelse med D700 och GF-1). Som gammal programmerare stör mig inte buggarna/konstigheterna så mycket. Får väl tacka dig Joel för att jag inte köpte en M9 ;-).

OK! Jag har själv inte testat den, ännu har jag inte hittat något handlare i närheten som har den. Risken är väl ganska stor att jag då kommer hem med en antar jag ;)

Jasså, varsågod då ;)

Jag är själv robotprogrammerare så jag brukar dagligen få leva med fel, dock är det inte så mycket buggar utan mest handhavande fel ;)

Jag tillhör de (Ja, ni får säga fullblodsgalningarna) som förbeställt en "Vad som nu kommer efter D700" och en "Vad som nu kommer efter D3s" på Scandinavian Photo. Det blir ju lite intressant att se vad och när det nu händer något .

Ha haa...äntligen en som agerar och inte bara snackar...fullblodsgalning javisst...men coolt ändå ;)

(själv sålde jag min Hollandsköpta D700 nu i mars och 'böt ner mig' till DX-format...äntligen har min hybris saktat ner och anpassat sig till mitt verkliga kamerabehov ;) )

Sent from my LT15i using Tapatalk

Väcker lite liv i tråden igen.
Vad får jag egentligen i bildkvalitet när exvis nya d800 dyker upp jmf med D700?. Mer pixlar, sannolikt ja, men gör det så stor skillnad egentligen om jag inte skall göra kraftiga beskärningar eller superstora förstoringar? Bilderna kommer ju storleksmässigt bli större att lagra och överföringshastigheten torde väl bli långsammare?

Själva prylfaktorn, "jag har den" eller "den kan" har jag full förståelse för, lätt också att börja jämföra data, men det känns som om prestanda kurvan börjat plana ut något och det är kanske andra delar som utvecklas och ingår i kameran som gör den bättre, exvis wi-fi, thunderbolt, bluetooth, inbyggd GPS, inbyggd kommandostyrning av blixtar mm.

Förmodligen får du tillgång till högre isotal och ännu lägre brusnivåer på de isotal där D700 börjar brusa till. Video får du säkert också samt flera Mp.

...D700 har ju redan CLS då den inbyggda blixten kan agera Commander. Eller menar du något annat?

Hej
Jo det vet jag, men i det andra stycket resonerade jag mer allmänt om egenskaper för kamerautveckling, men om man leker med tanken att den inbyggda blixten tas bort till förmån för något annat och man får radiostyrning av externa blixtar inbyggt i kameran skulle jag vara glad. Ir har ju sina nackdelar utomhus i stark sol. De gluggar jag har till min skuggar oftast den inbyggda så den praktiska funktionen för mig är just enbart kommandostyring vilket inte är helt optimalt.

Förmodligen får du tillgång till högre isotal och ännu lägre brusnivåer på de isotal där D700 börjar brusa till. Video får du säkert också samt flera Mp.

Sannolikt ja, men gällande fler pixlar som var min första fråga, gör det så stor skillnad på bildkvalitén om jag inte avser beskära hårt eller göra stora förstoringar i förhållande till större filer och sannolikt längre överföringstider?

Jag går också och väntar på den här. Jag tror att jag skulle klara mig fint med en D700 (eller självklart skulle jag det), men eftersom D800 nu är "runt hörnet" så känns det som en dålig affär att köpa en D700 nu. Den har väl kostat ca 20.000+ sedan den kom och kostar lika mycket idag. Jag vet inte hur mycket D800 kommer kosta, men om inte annat så kommer väl D700:an få sig en prissänkning när 800:an kommer.

Vad tror ni D800 kommer kosta?

Jag går också och väntar på den här. Jag tror att jag skulle klara mig fint med en D700 (eller självklart skulle jag det), men eftersom D800 nu är "runt hörnet" så känns det som en dålig affär att köpa en D700 nu. Den har väl kostat ca 20.000+ sedan den kom och kostar lika mycket idag. Jag vet inte hur mycket D800 kommer kosta, men om inte annat så kommer väl D700:an få sig en prissänkning när 800:an kommer.

Vad tror ni D800 kommer kosta?

Nja, om jag minns rätt så kostade D700 25-26 kkr i Sverige.
Personligen passade jag på när den gick för 15,5-16 kkr i Nederländerna fraktat och klart...
Vad D800 (eller motsvarande) kommer att kosta beror väl lite på hur Nikons planerade segmentering ser ut. 25 kkr är väl inte alltför vågat att gissa på dock. Sedan beror det väl också lite på hur valutakurserna ser ut när dem når marknaden.

Min personliga gissning är att D700 kommer att stå sig ett tag till, varför gick den annars till baka till runt 20k
Min personlig gissning är att D4 är den som släpps först, därefter D400 och till sist någon D800 om det nu är så de kommer heta.
Jag tror inte heller att en D800 blir som sist, en förminskad D4 (många som nyligen köpt D3 när D700 släpptes blev smått irriterade), utan sannolikt kommer det vara prestandaskillnader på D4 och D800, usch vad jag spekulerar nu:)
Slutsatsen är nog att D700 kommer nog att stå sig prismässigt ett bra tag till och vi får nog vänta längre på D800 än på D4...:)
Visst är det lätt att gissa:)

Jag har förhoppningen att en D800 kommer att prispressa den nuvarande D700:an(ingen begagnad) aningen samt att man kanske kan få med ett batterigrepp eller liknande.

Typ D700(ny) + batterigrepp + 4gb minneskort

En D700 har allt jag vill ha hos en fullformatskamera, men jag har ingen brådska med mitt inköp.

Vad tror ni??

Hurra, jag vill ha en FX-kamera och dessutom dör min D80 när som helst. Gör den inte det ger jag den till min 4-åriga son ;-)

Ja då blir vi två om att köpa ersättaren till d700:an, om du inte ska satsa ännu större och slå till på d4:an =) , känns lite overkill med en d4 dock, vi håller tummarna för releasen och att den sker i höst, då blir din son glad också =)

Jag har förhoppningen att en D800 kommer att prispressa den nuvarande D700:an(ingen begagnad) aningen samt att man kanske kan få med ett batterigrepp eller liknande.

Typ D700(ny) + batterigrepp + 4gb minneskort

En D700 har allt jag vill ha hos en fullformatskamera, men jag har ingen brådska med mitt inköp.

Vad tror ni??

Det tror inte jag, den är väl redan slut hos de flesta försäljare.
Inte ens Nikon själva har den i sin online butik.

Ja då blir vi två om att köpa ersättaren till d700:an, om du inte ska satsa ännu större och slå till på d4:an =) , känns lite overkill med en d4 dock, vi håller tummarna för releasen och att den sker i höst, då blir din son glad också =)

Det får allt bli en D700 efterföljare i min väska, D4:an blir för dyr och troligen för stor och klumpig.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto