Annons

Nikon d800?

Produkter
(logga in för att koppla)

Achima

Ny medlem
Har någon hört om det kommer ut Någon Nikon d800 i år eller???? Hade tänkt köpa en d700 men tänkte jag skulle vänta på d800 som skulle komma under våren, men vart tog den vägen? någon som vet?
Hälsningar Anna-karin

Har någon hört om det kommer ut Någon Nikon d800 i år eller???? Hade tänkt köpa en d700 men tänkte jag skulle vänta på d800 som skulle komma under våren, men vart tog den vägen? någon som vet?
Hälsningar Anna-karin

Det blir att införskaffa en sån för mig med! Om den nu kommer heta d800 får man se =) jag sitter klistrad på nikon rumors varje dag, men det står inte mycket om den atm.

Den lär säkerligen vara lika stor o klumpig som D700, så jag avstår, det ska liksom vara roligt att fotografera, oavsett om man är proffs eller amatör och det blir INTE roligt när man inte orkar ta med sig kameran överallt/jämt.

Jag tycker det är så himla skönt att kamerautvecklingen lugnat ner sig lite. Saker är liksom tillräckligt bra och kommer vara det ett tag till. Det har jag väntat på länge.

På Nikonrumors skrivs det idag om D4 och D400 som gissningsvis dyker upp innan sommaren är slut. D700ans ersättare kanske kommer under hösten, eventuellt :).

Köp en D700 idag istället så missar du inga fototillfällen.

Den lär säkerligen vara lika stor o klumpig som D700, så jag avstår, det ska liksom vara roligt att fotografera, oavsett om man är proffs eller amatör och det blir INTE roligt när man inte orkar ta med sig kameran överallt/jämt.

Har/hade inte du en D3a? ;)

Jag tycker inte D700 + AF-S 35/1,4G är speciellt mycket jobbigare att ha med sig än M9an jag hade förut. Visst är det skillnad, ser man i vikt så vinner ju helt klart Leican, men den får faktiskt se sig slagen på alla andra övriga punkter...

Har/hade inte du en D3a? ;)

Jo :) Men efter ett eget "real world"- jämförande Raw-test där jag fotograferade samma motiv med en D5000 och inte kunde se någon skillnad i varken upplösning dynamiskt omfång eller färgåtergivning så har min D3 mest stått på hyllan... Sliten D3 till salu.. :)

Jag tröttnade på att vänta på D800 och skaffade en D3s istället, en rätt tung klump att bära på men det blir samtidigt roligare att fota.

d800!

skulle gärna köpa en d3s istället men min budget säger nej. D800 skulle komma ut i mars-april var det lovat men då var det ju jordbävningar i Japan. så jag funderar om det är därför man inte hör nåt om den längre ...?Sliter på min d80 tillsvidare./a-k

skulle gärna köpa en d3s istället men min budget säger nej. D800 skulle komma ut i mars-april var det lovat men då var det ju jordbävningar i Japan. så jag funderar om det är därför man inte hör nåt om den längre ...?Sliter på min d80 tillsvidare./a-k

Vad då var det lovat? Nikon har inte lovat någonting och de är de enda som kan göra det. Att det sedan finns hur mycket spekulationer som helst spridda över nätet, som bör tas med en stor skopa salt, är en helt annan sak.

Att jordbävningen knappast lär ha påskyndat Nikons plan för släpp av nya kameror säger väl sig självt förvisso...

Jo :) Men efter ett eget "real world"- jämförande Raw-test där jag fotograferade samma motiv med en D5000 och inte kunde se någon skillnad i varken upplösning dynamiskt omfång eller färgåtergivning så har min D3 mest stått på hyllan... Sliten D3 till salu.. :)

Där ser man. Jo D5000 är väl betydligt smidigare att ha med ;)

Köp en D700 idag, om det inte är nån egenskap som du vet att du direkt skulle sakna. Jag köpte en förra veckan begagnad för 1450 euro (2 år gammal, endast 13500 exponeringar, perfekt skick, fyra batterier), och är hur nöjd som helst. Jag valde att slå till på D700 då jag absolut ville ha fullformat till sommaren. Inte om ett halvår och inte för minst 1000 euro mer än jag nu fick betala. Jag antar att en ny D800 knappast skulle gå att fås för under 2600 euro när den väl släpps, vilket känns för dyrt för mig som mestadels fotograferar för det egna nöjets skull. Dessutom... on D800 släpps i sommar lär det ta till senhösten/vintern innan den finns i handeln.

Efter dessa resonemang blev valet enkelt för mig, speciellt efter att jag hittade kameran jag sen köpte. De flesta andra begagnade jag sett har gått uppemot 40000 exponeringar vilket iofs inte är så väldigt mycket för en bra kamera man har i många år.

H. Magnus, som fortfarande är lite nykär i sin D700... ;-)

Håller med JazzBazz. I början av året gick det dessutom att få en splitter ny från Nederländerna för 15,5-16k SEK hemfraktad och klar i Sverige. Nu har priserna vad jag sett stigit betänkligt. I Sverige har de dock legat kring 20k SEK (+- någon tusenlapp) sedan början av året.

Jag har en D700 till salu, 95000 exponeringar och gummit har börjat lossna lite, men tänk positivt! Den har ju ca 50000 exp kvar på pappret =)

Jag har en D700 till salu, 95000 exponeringar och gummit har börjat lossna lite, men tänk positivt! Den har ju ca 50000 exp kvar på pappret =)

Den kan ju hålla 100000 till också, men det beror ju lite på vilket lott man har. :)
Nu måste man ju inte köpa en som gått så många exponeringar bara för att man köper begagnat. Sedan är väl allt en prisfråga.

Ja och dessutom INGEN bandning i skuggorna som D3 har. Dessutom högre dynamiskt omfång på Low 1 (iso 100) än D3 har på sitt bas-iso 200..

Tekniken har gått framåt. D3/D700 är ju trots allt ganska gamla kameror vid det här laget. Jag är dock nöjd med min D700 men kommer ändå köpa en efterföljare av antingen den eller D3an när dom väl dyker upp. Mest för att jag vill ha två hus, men också för att prylbögen inombords skulle ha svårt att acceptera att det finns en nyare och bättre ;)

Dock har jag funderat en del på att skaffa mig en X100 som komplement. Men det får nog bli när det blir lite bättre mjukvara i kameran framöver. Den är smidig och ha med sig överallt. Det var ju iofs M9an med, men sett till priset höll den helt enkelt inte måttet.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto