Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D800, Canon 5D III eller Nikon D700?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lionea

Medlem
Hej,

Jag har de senaste åren fotograferat vänners bröllop och planerar nu att satsa mer på fotografering då jag får fler och fler förfrågningar av vänners vänner. Jag har därför ansökt om FA-skatt och kommer att driva mitt företag vid sidan av mitt vanliga arbete.

Jag började ändå känna att en uppgradering av hus och gluggar var på sin plats men tvekade inför att ta steget till mer professionell utrustning då det är svårare att motivera den utgiften för mig själv om jag "bara" ska fotografera privat. Nu är jag inne på att köpa fullformatshus och funderar över D800, 5D III och D700.

Jag kommer främst att fotografera: porträtt, barn och bröllop i befintligt ljus, utomhus och inomhus, handhållet och i reportagestil snarare än traditionella uppställda porträtt. Jag är en sucker för "ljust o fräscht"-stilen som är populär just nu även om jag gillar lite mer färg i mina bilder.

Jag har: Nikon D90 och valde den framför Canon 50D då jag gillade greppet, utformningen och menyerna bättre. Mina investeringar i objektiv är inte riktigt en parameter att ta hänsyn till eftersom jag ändå tänkte byta upp mig där också och redan har sålt av allt utom mina fasta gluggar. Däremot är jag ju van vid Nikon och skulle gärna ha kvar D90 som extrakamera.

Planerade inköp av objektiv: 50 mm/1.4 (eller ev 1.2 om Canon), 24-70/2.8 (där verkar Nikons bättre) och ev en fast ljusstark tele kring 80-90mm

Jag känner att läget inte är helt optimalt för mig eftersom Nikon nu har satsat på många pixlar och Canon på det som jag är ute efter, superb brushantering vid höga iso. Hade jag varit i samma situation för tre år sedan hade ju valet varit enkelt eftersom de då gjorde omvända satsningar. D800 är dock betydligt billigare än 5D III (varför?) och säkerligen helt tillräcklig för mina behov, speciellt eftersom jag är van vid D90. Dock är storleken på rawfiler helt klart en belastning för mig, varför jag även funderar på att köpa D700 nu när priserna har droppat på den. Det känns ju dock aldrig lika kul att investera i något "gammalt" eftersom jag då kanske ändå kommer att vilja byta upp mig om något år. Då har jag ju i sådant fall även valt Nikon "för alltid" eftersom jag kommer att investera i proffsglas.

En annan viktig faktor är ju objektiv och jag vet att Nikons 24-70 ska vara fantastisk medan Canons motsvarighet verkar ha en del problem med skärpan, hälften av alla ägare verkar ha lämnat in tre ggr för justering... Canon har å andra sidan 50mm/1.2, vilken inte Nikon har en motsvarighet till. Och Nikons 50/1.4 verkar ha väldigt slö autofokus.

Råd någon? Någon som har erfarenheter av både Nikon och Canon, kanske gjort ett systembyte? Eller någon som har något av husen eller objektiven och kan säga något om dem?

Jag har lusläst kamerajämförelser och kollat på bilder och jag funderar även på varför de allra flesta bröllops-/porträttfotografer med den stil jag gillar, verkar fota med Canon 5D II istället för Nikon D700? Har jag missat något? D700 borde väl ha varit det bättre valet för den typen av foto?

Jag har lusläst kamerajämförelser och kollat på bilder och jag funderar även på varför de allra flesta bröllops-/porträttfotografer med den stil jag gillar, verkar fota med Canon 5D II istället för Nikon D700? Har jag missat något? D700 borde väl ha varit det bättre valet för den typen av foto?

Är det inte helt enkelt så att det är antalet pixlar som gjort 5d till en favorit framför D700 hos en del grupper?

D800 är väl en given vinnare i den här kategorin tror jag, då den på något underligt vis är 5d:s efterföljare medan 5dmk3 är d700:ans efterföljare :)

Är det inte helt enkelt så att det är antalet pixlar som gjort 5d till en favorit framför D700 hos en del grupper?

D800 är väl en given vinnare i den här kategorin tror jag, då den på något underligt vis är 5d:s efterföljare medan 5dmk3 är d700:ans efterföljare :)

Fast jag tänker liksom tvärtom, att alla dessa rimligtvis borde ha kört D700 då och att 5dmk3 nu är det bästa valet inom denna kategori... :)

Du är van vid Nikon, du har flera objektiv till Nikon, du har en D90 som skulle kunna fungera som andrakamera. Och D800 (för att inte tala om D700) är billigare än 5D.

Visst, 5D är säkert en utmärkt kamera, men är den så mycket bättre att du ens behöver överväga den?

Fast jag tänker liksom tvärtom, att alla dessa rimligtvis borde ha kört D700 då och att 5dmk3 nu är det bästa valet inom denna kategori... :)

Fast det va ju inte vad de gjorde ;-)

Båda kamerorna är mycket bra och om jag ska häda lite som Nikon D800 ägare så är nog 5Dmk3 mer mångsidig med sin högre hastighet. Så om det kan tänkas bli bilder som kräver högre fart i maskineriet så är ju Canon en vinnare.

mk3:an är en bit större och har man för små händer kan jag tänka mig att det kan vara ett problem.

Köp en av varje vet ja, ingen ide att snåla :)

Du är van vid Nikon, du har flera objektiv till Nikon, du har en D90 som skulle kunna fungera som andrakamera. Och D800 (för att inte tala om D700) är billigare än 5D.

Visst, 5D är säkert en utmärkt kamera, men är den så mycket bättre att du ens behöver överväga den?

Nej jag skulle nog köra på D800 utan så mkt tvekan om det inte vore för den gigantiska filstorleken på rawfilerna. Man tjänar in prisskillnaden mellan kamerorna i lagringsutrymme på ett år... Nej det är kanske att överdriva men de där extra pixlarna känns totalt onödiga för mina behov. Som jag har förstått det så är de olika storleksalternativen för jpg och för raw får man en crop om man ska få mindre filer?

Japp, jag är alltså villig att betala mer för färre pixlar! :)

Fast det va ju inte vad de gjorde ;-)

Båda kamerorna är mycket bra och om jag ska häda lite som Nikon D800 ägare så är nog 5Dmk3 mer mångsidig med sin högre hastighet. Så om det kan tänkas bli bilder som kräver högre fart i maskineriet så är ju Canon en vinnare.

mk3:an är en bit större och har man för små händer kan jag tänka mig att det kan vara ett problem.

Hastigheten bryr jag mig inte så mkt om, men greppet är helt klart viktigt! Också inget bra om jag aldrig vänjer mig helt vid skillnader i design och menyer och inte gillar att jobba med Canon.

Köp en av varje vet ja, ingen ide att snåla :)

I wish! :)

Nej jag skulle nog köra på D800 utan så mkt tvekan om det inte vore för den gigantiska filstorleken på rawfilerna. Man tjänar in prisskillnaden mellan kamerorna i lagringsutrymme på ett år... Nej det är kanske att överdriva men de där extra pixlarna känns totalt onödiga för mina behov. Som jag har förstått det så är de olika storleksalternativen för jpg och för raw får man en crop om man ska få mindre filer?

Japp, jag är alltså villig att betala mer för färre pixlar! :)

köp en d700!
De är grymt prisvärda just nu och du får ju vad du frågar efter :)

Att välja bort D800 pga filstorlek tycker jag är lite dumt. En hårddisk för 1000:- rymmer 50000 bilder.
Du får sålla lite hårdare bara.

Inte funderat på en D3s i bra skick. Är väl lite av en bruskung och som jag upplever det med bättre dr än D700. Skulle gissa på åtminstone ett steg bättre i brus än D700 ungefär från iso 3200 och uppåt. Jag har haft D3 innan som har samma sensor som D700. Största skillnaden för mig är att jag nu kan lyfta skuggpartier med bättre resultat än tidigare. Blir snyggare och mer naturligt. Oavsett så är alla kamerorna bra verktyg, men jag håller med dig om att filstorleken skrämmer en smula.

Båda systemen har bra 50mm, 85mm och 24-70 alternativ. Nikon blir vad gäller objektiv lite billigare i proffsklassen om man skall ha det senaste men då jämför vi 50/1,4 AF-S mot 50/1,2L och 85/1,4 AF-S mot 85/1,2L och de är inte helt jämförbara. Möjligen kan Canons nya 24-70/2,8 vara vassast men jag har inte sett någon recension och den är väldigt dyr.

Gällande kamerahus mitt ditt användningsområde verkar du inte behöva väldigt avancerad AF och då borde ju även den utgåenda 5D mark II vara ett alternativ. Hur viktigt är brus kontra skugglättning? D700 och 5DII har nog vid samma utskriftsstorlek ungefär jämförbart brus (5DII kan vara aningen bättre) för det är ju inte brus per pixel som är viktigast. Likaså verkar 5DIII något bättre på höga ISO än D800. MEN det är en helt annan sak om skuggorna skall lyftas för då vinner Nikon D800 som har lågt läsbrus och därmed mindre brus i skuggorna vid lägre ISO som gör att dynamiska omfånget blir större.

Har du inte bråttom så kan det vara idé att vänta till augusti och se om den beryktade D600 med 24 mp FX kameran dykt upp.

Inte funderat på en D3s i bra skick. Är väl lite av en bruskung och som jag upplever det med bättre dr än D700. Skulle gissa på åtminstone ett steg bättre i brus än D700 ungefär från iso 3200 och uppåt. Jag har haft D3 innan som har samma sensor som D700. Största skillnaden för mig är att jag nu kan lyfta skuggpartier med bättre resultat än tidigare. Blir snyggare och mer naturligt. Oavsett så är alla kamerorna bra verktyg, men jag håller med dig om att filstorleken skrämmer en smula.

passar på att fråga om det är dumt att köpa en beg D3s för ca22000 istället för en D800. Fotar inte sport utan fotar ,est på resor och lite landskap, porträtt. Uppskattar sökaren, ergonomin och den mindre filstorleken med D3s. D800 tilltalar mig för smidigheten, och ev för mer detaljer vid närbild.

köp en d700!
De är grymt prisvärda just nu och du får ju vad du frågar efter :)

Att välja bort D800 pga filstorlek tycker jag är lite dumt. En hårddisk för 1000:- rymmer 50000 bilder.
Du får sålla lite hårdare bara.

För mig skulle den större filstorleken innebära att jag behöver en större intern hårddisk i min bärbara (har en i optibay i macen) samt en större extern hd. Utöver detta behöver jag större cf-kort. Kanske inte så dramatiskt, men några tusen blir det.

... och om du istället väljer 5D måste du köpa fler nya objektiv och en ny andrakamera. (Plus nya hd och kort.) Hur många tusen blir det?

passar på att fråga om det är dumt att köpa en beg D3s för ca22000 istället för en D800. Fotar inte sport utan fotar ,est på resor och lite landskap, porträtt. Uppskattar sökaren, ergonomin och den mindre filstorleken med D3s. D800 tilltalar mig för smidigheten, och ev för mer detaljer vid närbild.
Om jag vore yrkesfotograf hade jag nog velat ha lite mer pixlar, främst med tanke på möjligheten att kunna beskära kraftig och få till säljbara bilder trots slarv vid kompositionen. Men som den glade amatör och entusiast jag är känns inte det nödvändigt på något sätt. Inte heller på det viset jag vill fotografera. Ungefär som att ta på sig myggsalva, gummistövlar och gå till torget för att plocka svamp.

D3s är en underbar kamera och ett klart lyft jämfört med en D3 / D700. Personligen gillar jag ergonomin i kameror med integrerat vertikalgrepp. Ger mycket fin balans och anpassade snabbfästen gör sig väldigt bra. Icke att förglömma den ökade livslängden på slutaren och som jag tror, starkare displayglas. D3 / D4 är grymma kameror.
Ps: Jag gav 25000 kr för min D3s för ca 10 veckor sedan. Hade gått strax under 30000 exponeringar och var för övrigt i kalasskick. 22000 kr och under 50000 exponeringar skulle jag slå till på. Över 50000 exponeringar, då börjar det bli dags att diskutera priset.

Om jag vore yrkesfotograf hade jag nog velat ha lite mer pixlar, främst med tanke på möjligheten att kunna beskära kraftig och få till säljbara bilder trots slarv vid kompositionen. Men som den glade amatör och entusiast jag är känns inte det nödvändigt på något sätt. Inte heller på det viset jag vill fotografera. Ungefär som att ta på sig myggsalva, gummistövlar och gå till torget för att plocka svamp.

Vet inte om du skojar, men D3s är den kamera som mest vänder sig till yrkesfotografer av de nämda.

Bildfilerna från d3s är fantastiska så kan du få en begagnad sådan för runt 23 skulle jag slå till direkt. I annat fall skulle jag spara pengar och köra på en d700. Om du mot förmodan inte är nöjd så kan du ju sälja den när d600 kommer.

Vet inte om du skojar, men D3s är den kamera som mest vänder sig till yrkesfotografer av de nämda.

Bildfilerna från d3s är fantastiska så kan du få en begagnad sådan för runt 23 skulle jag slå till direkt. I annat fall skulle jag spara pengar och köra på en d700. Om du mot förmodan inte är nöjd så kan du ju sälja den när d600 kommer.
D3s är ett rent yrkesverktyg och levererar mycket bra och kommer så göra många år framåt innan den är helt ifrånsprungen av nyare modeller. Men dess status som yrkesverktyg ligger nog främst på styrka, tålighet, snabbhet och handhavande. Tror inte så många yrkesfotografer om de köper ny kamera idag, skulle välja D3s. Inte för att den är dålig på något vis utan för att det finns kameror idag med totalt sett bättre presterande sensorer. Mer pixlar med ungefär lika bra brusprestanda och framför allt, ännu lite bättre dr.

D3s är ett rent yrkesverktyg och levererar mycket bra och kommer så göra många år framåt innan den är helt ifrånsprungen av nyare modeller. Men dess status som yrkesverktyg ligger nog främst på styrka, tålighet, snabbhet och handhavande. Tror inte så många yrkesfotografer om de köper ny kamera idag, skulle välja D3s. Inte för att den är dålig på något vis utan för att det finns kameror idag med totalt sett bättre presterande sensorer. Mer pixlar med ungefär lika bra brusprestanda och framför allt, ännu lite bättre dr.

Håller inte med. Finns många yrkesfotografer som hoppar över uppgraderingen till D4 eftersom de inte anser att den erbjuder tillräckligt mycket mer än D3s. Sensorn har alltså inte blivit så oerhört mycket bättre. Struntar man i pixelpeeping och att nagelfara testkurvor in i minsta detalj, och faktiskt tittar på färdiga bilder, så tycker jag inte att det hänt speciellt mycket heller. En bra bild igår är en lika bra bild i dag (och i morgon också för den delen)

EDIT: Lite trött. Håller med om att få skulle köpa en ny D3s för samma pris som en D4, men det är väl iofs rätt självklart.

Håller inte med. Finns många yrkesfotografer som hoppar över uppgraderingen till D4 eftersom de inte anser att den erbjuder tillräckligt mycket mer än D3s. Sensorn har alltså inte blivit så oerhört mycket bättre. Struntar man i pixelpeeping och att nagelfara testkurvor in i minsta detalj, och faktiskt tittar på färdiga bilder, så tycker jag inte att det hänt speciellt mycket heller. En bra bild igår är en lika bra bild i dag (och i morgon också för den delen)

EDIT: Lite trött. Håller med om att få skulle köpa en ny D3s för samma pris som en D4, men det är väl iofs rätt självklart.
Jag är som sagt mycket nöjd med min D3s och har i nuläget inga planer på uppgradering. Men det måste ju vara en trygghet och väldigt praktiskt att kunna eftercroppa bilder rejält med bibehållna detaljer. Tycker inte D3 klarar jättemycket beskärning. Gör iofs inte mig något. Mitt nästa kameraköp blir D4, om typ 2-3 år när prisbilden lagt sig en smula.

D700

Jag köpte en D700 nu när priset har gått ner. Det är en underbar kamera på alla sätt utom ett, dr. Jag tycker till och med att den har sämre dr än min D300.

//Lasse

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto