Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d80, Olympus E-420, a290 eller eos 1000d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då är därmed E-420 inget bra alternativ? Hur mycket påverkar bildstabilisering, dvs hur nödvändigt är det?

Inte nödvändigtvis. Det beror på hur stadig du är på hand. Bildstabilisering är nödvändig om du fotar mycket i skum belysning, och alltså använder långa slutartider.

Det beror på hur du prioriterar. Ett litet kamerahus (E-420) eller ett större med inbyggd bildstabilisering.

Storleken på kamerahusen ska man för övrigt kolla ute i verkligheten, det är inte alltid lätt att avgöra det genom att kolla på bilder.

Åk till en fotobutik och greppa kamerorna du funderar på, för att jämföra.
 
Inte nödvändigtvis. Det beror på hur stadig du är på hand. Bildstabilisering är nödvändig om du fotar mycket i skum belysning, och alltså använder långa slutartider.

Om man använder blixt vid foto, spelar det då någon roll om man har bildstabilisering eller ej? Om motivet rör sig har inte heller med detta att göra va? bara handens rörelse?

Det beror på hur du prioriterar. Ett litet kamerahus (E-420) eller ett större med inbyggd bildstabilisering.

Mja, storleken spelar inte störst roll. Vill mest ha en kamera som jag kan utvecklas med och som jag inte känner "fan varför köpte jag denna". Då man inte hittar objektiv med IS till olympus o 400serien inte har det heller känns det ganska onödigt om jag kommer störa mig på det. Men eftersom jag inte testat skillnaden är det svårt för mig att avgöra nu... bahh
 
Tack. Men om det är obegränsat antal bilder i denna hastighet på JPEG, då betyder det att prisjakt siffror om 53 respektive 514 inte stämmer?

Exakt, inte en siffra rätt :)

Har du ett för långsamt minneskort kommer hastigheten kanske att sjunka efter ett tag men det finns ingen gräns för hur många bilder du kan ta. Hur ofta fotar du över 500 bilder med en och samma knapptryckning?
 
T Canon EOS 450d kamerahus för 2100 kr - troligtvis för 2500 kr eftersom säljaren har fått andra bud)

Jag sa ju åt dig att vara snabb ;)

EOS 450D är en jättebra kamera som du kommer att vara nöjd med i flera år. Det finns rätt många till salu, ring på alla Blocketannonser i en vecka och pruta hårt, många utgångspriser är helt uppåt väggarna. Max 2500kr för ett 450D hus, max 350kr för ett 18-55 utan IS, max 750kr för ett 18-55 med IS.
 
Jag sa ju åt dig att vara snabb ;)

EOS 450D är en jättebra kamera som du kommer att vara nöjd med i flera år. Det finns rätt många till salu, ring på alla Blocketannonser i en vecka och pruta hårt, många utgångspriser är helt uppåt väggarna. Max 2500kr för ett 450D hus, max 350kr för ett 18-55 utan IS, max 750kr för ett 18-55 med IS.

Ok men då är det alltså värt att buda 2500 kr på det 450d som fanns i annonsen?
Säljaren sa nämligen att den som budar högst får den. Eftersom jag är okunnig vet jag inte vad den är värd, plus att jag inte vet om jag kommer få tag på ett billigt (men förstås bra) objektiv, så jag vet ju isåfall inte vad slutsumman landar på.

Ett objektiv utan IS lär jag troligtvis inte köpa. Så en beg 450d rekommenderas hellre än en ny 1000d?
 
1000D är en sämre kamera redan som ny, efter en vecka är den också begagnad och fortfarande sämre. Ja, 2500kr för en fin 450D är ett jättebra köp.

Ok tack! Då ska man bara bege sig ut på jakt efter ett objektiv också. Sett en del 450d på blocket med ett 18-55 IS-objektiv, vad ska man ge för ett sånt kit? Många där går över 5000 kr.
 
Jag kan gå i god för att EOS 450D är en bra kamera som du kan utveckla ditt fotograferande med, den är liten till formatet (så du kan ha den med dig jämt) och tillräckligt avancerad för att du ska kunna använda den länge.

Om du inte hittar ett billigt begagnat objektiv så kan jag rekommendera Canon 50mm f/1.8 II som är ett ljusstarkt kort teleobjektiv på 450D. Det är perfekt för foto i svagt ljus och för porträtt och kostar runt 1000 kr nytt. Så kan du i alla fall sätta igång och fota medan du söker en normalzoom för varjedag-fotografering.
 
Om du inte hittar ett billigt begagnat objektiv så kan jag rekommendera Canon 50mm f/1.8 II som är ett ljusstarkt kort teleobjektiv på 450D. Det är perfekt för foto i svagt ljus och för porträtt och kostar runt 1000 kr nytt. Så kan du i alla fall sätta igång och fota medan du söker en normalzoom för varjedag-fotografering.

Mjo, har snappat upp ett objektiv på nätet för 800 kr ( ett 18-55 IS objektiv) men det måste jag betala i förskott och är lite skeptisk till sånt. Men detta objektiv du pratar om, har ju inte bildstabilisator, påverkas man inte av det? och hur långt ifrån är zoomen? jag trodde nämligen att 18-55 objektiv är mer till vardagsnytta eftersom man slipper backa då man tar kort?
 
Canon 50mm f/1.8 II

Objektivet jag pratar om var ett billigt fast objektiv vilket ger stor bländaröppning (släpper in mycket mer ljus än 18-55 zoomen). Visst det kräver att du rör på dig mer, men det är också ett nyttigt sätt att aktivt öva bildkomposition på, då du inte kan stå på samma plats och bara vrida på zoomen.
Den saknar förvisso bildstabilisering, men det spelar enligt min erfarenhet mindre roll på en porträttglugg. (Vet inte hur bra IS:en är på 18-55 kitgluggen men jag skulle tro att den ger dig 1-2 steg mer ljus än utan IS, detta hjälper ju dock inte mot rörelseoskärpa hos ditt motiv).

Det var mest ett förslag på en skarp, ljusstark och billig glugg så du kunde sätta igång och fotografera direkt när du införskaffat dig ett hus. 18-55 objektivet är mer all-round inget snack om saken, jag kom bara med ett tips på en billig glugg som har bra optiskkvalité som, om du inte hittar något beggat objektiv, kan vara ett alternativ.
 
Objektivet jag pratar om var ett billigt fast objektiv vilket ger stor bländaröppning (släpper in mycket mer ljus än 18-55 zoomen). Visst det kräver att du rör på dig mer, men det är också ett nyttigt sätt att aktivt öva bildkomposition på, då du inte kan stå på samma plats och bara vrida på zoomen.

Men hur långt ifrån måste man stå för att få med det man vill i bilden? När jag använder kompaktkamera och ska ta kort på nära håll använder man ju inte direkt zoomen, ex, man ska ta kort på folk som sitter vid ett bord. För att få med alla ställer man sig kanske 1-2 meter ifrån bordet. Hur fungerar det med detta fasta objektivet? siffrorna säger ju inte mig speciellt mycket nämligen ^^
 
KingOfChaos?

Hej!

Har även hittat en olympus E-420 på blocket med 2 objektiv (14-42, 40-150) för 3500 kr. (vad jag har förstått har kamerahuset antiskak)

Olympus kameran känns som ett bra alternativ då den har två objektiv, dock vet jag inte om jag kommer använda långzoom speciellt mycket. Jag är mest intresserad av att ta landskaps/naturbilder samt porträtt. Även bilder på kalas och semesterresor osv hade jag tänkt använda den till.

Någon som kan hjälpa mig?!

De två objektiven är mycket användbara, telet är användbart till både porträtt och makro.

Olympus DSLR förutom E-5 reas ut ser det ut som. Fotar själv med urtypen i E-4xx serien, nämligen en E-400. Gillar den kameran skarpt, dels pga. storleken & vikten, dels pga. att den innehåller en Kodak CCD-sensor. En E-420 kamera tillsammans med ett dubbel zoom-kit är mycket kompakt och smidigt, så är man ute efter något litet system som inte utgör ett hinder att ta med, tja varför inte, prismässigt är det ett "expendable kit", dvs. en kontantutgift bara.

Är du däremot seriöst målmedveten att 110% satsa på ditt fotograferande, med planer på att lägga ut 50 kSEK under ett år, så behöver du åtminstone ett kamerahus i prisklass +15kSEK till att börja med. Räkna med ett flertal specialobjektiv i samma prisklass.

Du behöver inte heller vara gift med ett givet kamermärke, det är passé. En E-4xx serie kamera är en extreme, eftersom det är marknadens minsta DSLR, vidare accentuerat av dubbelzoom-kit ellet 25mm pancake.

Dustin Home säljer E-450 & dubbelzoom kit i sin mellnadagsrea för 3990 kr, med sedvanlig nygaranti, ett i mitt tycke en mycket bra affär för pengarna!

P.S:
Jag är mycket intresserad av att få veta ditt val av ditt "nick" kingofchaos. Jag hajade till eftersom jag har en kollega i L.A. med just denna "nick" och jag vet varför han kallar sig så.
 
De två objektiven är mycket användbara, telet är användbart till både porträtt och makro.

En E-420 kamera tillsammans med ett dubbel zoom-kit är mycket kompakt och smidigt, så är man ute efter något litet system som inte utgör ett hinder att ta med, tja varför inte

Men alltså, klarar man sig utan bildstabilisator? Vad jag har förstått är det ett ganska dumt alternativ.

Är du däremot seriöst målmedveten att 110% satsa på ditt fotograferande, med planer på att lägga ut 50 kSEK under ett år, så behöver du åtminstone ett kamerahus i prisklass +15kSEK till att börja med. Räkna med ett flertal specialobjektiv i samma prisklass.

Hm.. Nej det hade jag nog inte tänkt mig. Vill ha en systemkamera som levererar vad den ska. Jag är intresserad av att ta macrobilder, porträtt och natur/landskaps bilder. Några stora summor har jag inte tänkt lägga ut för stunden med tanke på att jag är en ganska fattig student.

Dustin Home säljer E-450 & dubbelzoom kit i sin mellnadagsrea för 3990 kr, med sedvanlig nygaranti, ett i mitt tycke en mycket bra affär för pengarna!

P.S:
Jag är mycket intresserad av att få veta ditt val av ditt "nick" kingofchaos.

Hm.. så anser du denna E-450 som bättre eller sämre än E-420? (Ny på denna var nog expert 5500 kr) Hur står sig en E-450 jäntemot en Canon 450d?

Jo... Jag har ingen aning om hur jag kom på det namnet, faktiskt. Skulle skriva ett nick och det var de första som dök upp i huvudet. Klickade med en gång! (Kan ha något med att göra att jag tänkte gå på festivalen taste of chaos tidigare i vintras och på nåt sätt satte i king ist) ... ingen aning, brukar följa intuition och det gjorde jag här!
 
Men alltså, klarar man sig utan bildstabilisator? Vad jag har förstått är det ett ganska dumt alternativ.!
IS är en mycket användbar funktion, eftersom den minskar antalet blurriga bilder annars - om man inte tänker sig för. Autofokus är också bra att ha, vilket jag "rankar" högre än IS.

Hm.. Nej det hade jag nog inte tänkt mig. Vill ha en systemkamera som levererar vad den ska. Jag är intresserad av att ta macrobilder, porträtt och natur/landskaps bilder. Några stora summor har jag inte tänkt lägga ut för stunden med tanke på att jag är en ganska fattig student.
Nytt är alltid nytt och själv uppskattar jag 24(30) mån garantier. Begagnat blir alltid billigare, om man har näsa för att göra affärer.

Hm.. så anser du denna E-450 som bättre eller sämre än E-420? (Ny på denna var nog expert 5500 kr) Hur står sig en E-450 jäntemot en Canon 450d?
De är tämligen lika, E-450 är lite nyare med om jag minns rätt Art Filters (& ny bildprcessor ) som väsentligaste nyhet. Canon 450D och liknande är utmärkta instegskameror, men behöver bra objektiv för att komma till sin rätt. Bra val om man har ambitionen att spendera tid och pengar på ett växande foto-intresse.

Jo... Jag har ingen aning om hur jag kom på det namnet, faktiskt. Skulle skriva ett nick och det var de första som dök upp i huvudet. Klickade med en gång! (Kan ha något med att göra att jag tänkte gå på festivalen taste of chaos tidigare i vintras och på nåt sätt satte i king ist) ... ingen aning, brukar följa intuition och det gjorde jag här!
Min vän har en raskatt som heter CHAOS... om man nu kan vara kung över sin katt?

P.S. Lycka till med ditt val!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.