Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80 med 18-70 eller 18-135?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zara.

Medlem
Vad ska jag välja Nikon D80 med 18-70 eller 18-135?

Prisskillnaden är 1000 kr mer för 18-135. Har förstått att 18-70 kanske är bättre. Jag har inga objektiv förut. Fördelen med 18-135 tror jag är att det är lämpligt oftare och att jag inte behöver ha lika bråttom innan jag behöver köpa ett nytt objektiv. Nackdelen att det saknar VR.

Jag kunde inte sagt det bättre själv, tycker du sätter fingret på det mesta där. :)

18-70 sägs vara snäppet vassar medan 18-135 är mer allsidigt. Inget av dem har bildstabilisering. Jag valde 135:an och gillar det. Känns som en god kompromiss mellan mycket.

D80 är en riktigt kompetent systemkamera och jag tycker faktiskt du skall välja det bättre 18-70 som första steget i ett av flera optikval.

18-70 väger lika mycket som det längre 18-135 och upplevs gedignare. Detta förstärks inte minst av att 18-70 har metallbajonett mot 18-135:ans plastbajonett. Sedan kommer vi till det optiska där kvaliteten är genomsnittlig för dessa så kallade superzoomar.

Enligt tidningen FOTO:s test av denna zoom duger optiken inte på en kamera med upplösning 10 miljoner pixlar (D80) om man vill utnyttja kamerans fulla potential.

18-70 fungerar riktigt bra på min D2x och därför kan jag rekommendera den till din D80.

Undrar hur många D80 ägare som `sitter nöjda´ med sina 18-135 som enda optik de någonsin kommer äga? ;-)

Jag vill hur som helst så småningom köpa fler objektiv. Jag tänker att när man kanske inte vill ta med alla utan bara 1 objektiv är 18-125 bra. Men jag har läst att det har varit problem med fokusen på dem ibland. Därför har jag blivit lite rädd att välja det. En del säger att tester säger att 18-70 är bäst. Andra säger att tester visar att 18-125 är bäst. Så vad stämmer igentligen?

18-70 är det bättre objekltivet vad gäller både byggkvalitet och optisk kvalitet. Och ja, de har varit en del problem med autofokusen på 18-135:an... Finns en diskussion om just det i en annan tråd nånstans. Den är inte så gammal heller, så de kan tänkas vara där du läste det. :)

Många köper D80 med 18-135 just för att man får en lite mer heltäckande zoom, men jag perosnligen tror att 135 ändå inte räcker för de som vill ha lite mer zoom... Då köper man till ett som går upp till iaf 300. De flesta av dessa går mellan 70-300mm vilket gör att det perfekt matchar ett 18-70 objektiv... Jag hoppas du hängde med i mitt resonemang där... Knappt jag själv förstod det. :p

Jag tycker 18-70 är ett bättre val.

Jag gav ett gott råd till en annan tjej här! Köp ett Nikon 50mm/f=1,8 fast objektiv istället för en medioker zoom.
Du får skarpare bilder med ett fast objektiv, D80 och 50mm/1,8 är en bra kombination.
Det finns några tredjepart zoomar som är prisvärda. Tamron 17-50/2,8 och Tamron 28-75mm/2,8

Nikon 50mm/1,8 är skarpast av dem och billigast!

chrdan skrev:
18-70 är det bättre objekltivet vad gäller både byggkvalitet och optisk kvalitet. Och ja, de har varit en del problem med autofokusen på 18-135:an... Finns en diskussion om just det i en annan tråd nånstans. Den är inte så gammal heller, så de kan tänkas vara där du läste det. :)

Många köper D80 med 18-135 just för att man får en lite mer heltäckande zoom, men jag perosnligen tror att 135 ändå inte räcker för de som vill ha lite mer zoom... Då köper man till ett som går upp till iaf 300. De flesta av dessa går mellan 70-300mm vilket gör att det perfekt matchar ett 18-70 objektiv... Jag hoppas du hängde med i mitt resonemang där... Knappt jag själv förstod det. :p

Jag tycker 18-70 är ett bättre val.

Tack för tipsen det lutar åt att jag väljer 18-70 och sedan kompletterar med 55-200 eller 70-300 eller liknande.

Maxieboy skrev:
Jag gav ett gott råd till en annan tjej här! Köp ett Nikon 50mm/f=1,8 fast objektiv istället för en medioker zoom.
Du får skarpare bilder med ett fast objektiv, D80 och 50mm/1,8 är en bra kombination.
Det finns några tredjepart zoomar som är prisvärda. Tamron 17-50/2,8 och Tamron 28-75mm/2,8

Nikon 50mm/1,8 är skarpast av dem och billigast!

Tack för ditt svar. Jag tycker det du skriver verkar bra men eftersom man inte betalar "hela priset av objektivet" när man köper det tillsammans med kameran tycker jag det är lämpligt att köpa ett objektiv i paket. Kan kanske tänka mig att köpa 50/1,8 också eftersom det verkar bättre inomhus eller när det inte är så ljust ute det är ju inte så dyrt att köpa till det sen. 1295 kr har jag sett.

Jo, det är ju inte så lätt att pruta bort kitobjektivet hellre. Det kan förresten vara bra att ha den dan du vill sälja kameran igen. Du kommer inte att sakna ljusstyrkan i objektiven om du inte haft det innan så...MEN skillnaden är enorm.

Det är så att jag gärna skulle vilja ha ett objektiv som funkar på konserter också. Var på Arvikafestivalen och att jag inte kunde ta några bra bilder där var det som gjorde att jag nu är nära att köpa kameran. Vad för objektiv kan vara bra till det?

Det beror på hur nära du kommer dina tilltänkta objekt. 85mm till 135mm är tillräckligt för det mesta men kräver stativ om det är lite mörkt. Objektiv som har högljusstyrka och lång brännvid är jäkligt dyra, billigare då att köpa första parkettbiljetter vid de få tillfällen som man är på koncert och fota med 50mm/1,8 eller 85mm/1,8

Zara. skrev:
Hur märks skillnaden på ljusstyrkan

Slutartiden blir hälften så lång på 1,8 jämfört med 2,8 Det ger stor skillnad i skärpa och exponering vid handhållen kamera. På stativ och med obegränsat med ljus så är det ingen skillnad.
Då kan man ha lång slutartid om det är fasta mål.

Maxieboy skrev:
Slutartiden blir hälften så lång på 1,8 jämfört med 2,8 Det ger stor skillnad i skärpa och exponering vid handhållen kamera. På stativ och med obegränsat med ljus så är det ingen skillnad.
Då kan man ha lång slutartid om det är fasta mål.

Det verkar ju bra

Äntligen

Tack för all hjälp, nu har jag bestämt mig!!! puh... och har precis beställt Nikon D80 med 18-70 objektivet. Ett Sandisk 2GB Extrem 111 Minneskort. En crumpler axelväska "That".

Hej !

Även jag är i samma läge att införskaffa en D80.
Det finns ju ett alternativ som bla Expert säljer: D80+17-55, vilket blir ca tusenlappen billigare än med 18-70.
Problemet är ju bara att 18-70 är styvt 2000 kr dyrare än 17-55 objektivet, så det är ju ingen vinst..

Dessutom, om jag förstått rätt är 18-70 ett ( förhållandevis) mycket bra objektiv.
Så för min del köper jag med 18-70. Även om mitt primära syfte med kameran kräver 200 eller 300 zoom. Jag kan ändå lära mig kameran med 18-70....

onedown skrev:
Hej !

Även jag är i samma läge att införskaffa en D80.
Det finns ju ett alternativ som bla Expert säljer: D80+17-55, vilket blir ca tusenlappen billigare än med 18-70.
Problemet är ju bara att 18-70 är styvt 2000 kr dyrare än 17-55 objektivet, så det är ju ingen vinst..

Dessutom, om jag förstått rätt är 18-70 ett ( förhållandevis) mycket bra objektiv.
Så för min del köper jag med 18-70. Även om mitt primära syfte med kameran kräver 200 eller 300 zoom. Jag kan ändå lära mig kameran med 18-70....

Jag har läst att 17-55 inte är ett så bra objektiv.

Är det 18-55 du menar? Kitobjektivet som alltid slängs med? Man betalar 200 kronor eller så för att få det med kameran. :p De är ett okej objektiv, men inte mycket mer. Bättre än Canons kitobjektiv, dock...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar