Annons

Nikon D80 frågor...

Produkter
(logga in för att koppla)

Jbravo

Aktiv medlem
Tja!

Var precis inne på Onoff och taffsade på kameror. Innan jag klev in i butiken så stod det mellan D80 eller Canon Eos 450D. När jag gick ut ville jag absolut inte ha Canon... för plastig och liten för mina händer.

Så det lutar åt Nikon D80 :)

Men jag undrar ett par saker.

1.Säljaren i butiken sa att man en gång om året kunde gratis skicka in sin Nikon för rengöring av kamerhuset, stämmer det? Och i hur många år kan man göra det i så fall?

2. Nikon D80 har ju ett par år på nacken, kommer den hålla för mig i låt säga 2 år? Kommer de objektiv jag köper till den fungera ihop med D300 och D700?

MVH Henrik

Delsvar:

Om de objektiv du köper heter "DX" kommer de att passa D300, men inte D700. De övriga passar bägge.

/Mats

Den håller i två år då är ersättaren till D90 ute och även ersättaren till D300 så då kan det vara läge att byta ut D80n själv så köpte jag en beg D70 för 2 år sen och nu har jag köpt en D300 men inte var det för att bildkvalitén var bättre den dög fortfarande utan den finns andra förbättringar som är gjorda som jag ville ha.
och det är nog det som kommer att bli för dig med.

Det beror väll alldels på vad du har för ambetioner ska du bara ta familjebilder i bra ljus osv så räcker 18-55. Men vill du ha nått lite ljusstarkare och skarpare kan du strunta i 18-55 och kolla på Tamrons 17-50 2,8 som kostar runt 3-4000kr :)

D80´n är en utmärkt kamera och känner du för den ska du definitivt köpa den tycker jag.... det kommer alltid något nytt runt "hörnan" så man kan inte gå och fundera på det hela tiden.

Bara så du vet finns en "uppföljare" på D80 som heter D90 men den är dyrare så känner du att D80 ligger rätt prismässigt för dig så satsa på den. Jag har båda modellerna och även om det finns en del nya finesser på D90´n så står sig D80´n mycket bra och jag kommer fortsätta använda den många år till!

Vad gäller din fråga om objektiv så kan du utgå från att alla de objektiv du skaffar till D80 kommer kunna användas till alla kommande Nikon-kameror för det är ju lite av Nikons "trademark" just att objektiven kan leva vidare. Jag använder många manuella objektiv från 70- och 80-talen till min D80. Dock finns det som nämnts i ett annat svar en större sensor på vissa nya digitala Nikon-kameror (sk FX) och om du då skaffar objektiv som är skapade för den mindre sensorn (sk DX) så kan dom inte utnyttja hela den större FX-sensorn fullt ut (men utan problem användas!).

Köp och ut och fota!

Jon

Det beror väll alldels på vad du har för ambetioner ska du bara ta familjebilder i bra ljus osv så räcker 18-55. Men vill du ha nått lite ljusstarkare och skarpare kan du strunta i 18-55 och kolla på Tamrons 17-50 2,8 som kostar runt 3-4000kr :)

Fast om jag bara skaffar huset så är jag lite osäker på vilket objektiv ska ha. Jag kommer nog fota en del utomhus (bor vid havet) och fåglar t ex men även t ex min systers barn vid jul. Är det en superzoom jag behöver i så fall? Eller ett normalobjektiv och en telezoom?

det beror på vad priset blir i tillägg för 18-55vr
cyberphoto tex tar 500 kr extra för linsen och det är det värt
här har du ett test på linsen
http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_18-55_3p5-5p6_vr_n15/

Det hus jag spanat in finns på Kameraexperten och kostar 4800 inkl frakt. Vet inte så mycket om dom men de lovar 3 års garanti och det känns ju bra inbillar jag mig.Och med det som utgångsläge tänkte jag köpa ett objektiv till för typ naturfotografering/enstaka familjebilder.

D80:n är en mycket kompetent kamera och med fallande prisbild måste det vara ett av det bästa köpen idag.
Jag har haft min D80 i 1 1/2 år och kommer att uppgradera mig. Inte för att kameran är dålig, utan för att jag växt ur den och vill ha ett proffshus utan störande automatik. D80:n kommer att följa med som reserv i framtiden.

18-55 optiken är underskattad.Personligen tycker jag att VR är overkill på de bränvidderna, så det går lika bra med 18-55 utan VR.

Det objektiv jag tycker du skall sätta överst på önskelistan är 50mm f/1,8. Med bränviddsförlägning på 1,5 blir det ett bra porträttobjektiv och med mellanringar funkar det bra till macro. Mer prisvärd glugg får man leta efter.

Fast om jag bara skaffar huset så är jag lite osäker på vilket objektiv ska ha. Jag kommer nog fota en del utomhus (bor vid havet) och fåglar t ex men även t ex min systers barn vid jul. Är det en superzoom jag behöver i så fall? Eller ett normalobjektiv och en telezoom?

Okej^^.. Om du har ganska stor budget och vill ha optisk kvalité så kan du kika på Tamrons 70-200 2,8 runt 7000kr eller Nikons 70-300 4,5-5,6 vr runt 4500kr vilket båda är väldigt bra gluggar. Men har du inga som helst krav på objetivet så kan du kolla på alla dessa skräpiga 70-300 som både tamron och sigma gör. Men som jag tidigare sa så funkar nog 17-50 2,8 till det mesta och slår garanterat 18-55 på fingrarna :)

D80:n är en mycket kompetent kamera och med fallande prisbild måste det vara ett av det bästa köpen idag.
Jag har haft min D80 i 1 1/2 år och kommer att uppgradera mig. Inte för att kameran är dålig, utan för att jag växt ur den och vill ha ett proffshus utan störande automatik. D80:n kommer att följa med som reserv i framtiden.

18-55 optiken är underskattad.Personligen tycker jag att VR är overkill på de bränvidderna, så det går lika bra med 18-55 utan VR.

Det objektiv jag tycker du skall sätta överst på önskelistan är 50mm f/1,8. Med bränviddsförlägning på 1,5 blir det ett bra porträttobjektiv och med mellanringar funkar det bra till macro. Mer prisvärd glugg får man leta efter.

Jo så har jag tänkt också i framtiden. Ja VR känns mest nyttig när man zoomar långt känns det som och den där normalobjektivet ligger ju under tusenlappen och det kan man ju nog hosta upp när som :) Tror du det är stor skillnad mellan 1,8 och 1,4 på ett normalobjektiv när det gäller slutprodukten?

50 1.8 är nog ett bra objektiv men det motsvarar ett 75mm tele och jag tycker inte att det fungerar som objektiv inomhus man måste så långt ifrån motivet att ofta tar väggen emot om man vill ta ett helkropps porträtt eller familje bilder så ett objektiv som går ner till 18mm lär du behöva så vill du ha ett för enstaka familje bilder så är 18-55 vr bra sedan för foto i naturen så vill du kanske ha ett med tele själv så använder jag 18-200 vr som standard optik men det är ju i en annan pris klass så som alternativ så är det väl 18-105 vr eller 18-135
som skulle passa sedan måste du känna efter själv vad tror du behöver
tamron tex har ljusstarka objektiv som också skulle kunna passa 17-50 2.8
tex sedan måste jag fråga dig om kamera expertens kameror är svensk importerade det står att det är svensk bruks på pdf det brukar vara en svensk handbok med dom som nikon sverige importerar så det är risk att det är direkt import.

Okej^^.. Om du har ganska stor budget och vill ha optisk kvalité så kan du kika på Tamrons 70-200 2,8 runt 7000kr eller Nikons 70-300 4,5-5,6 vr runt 4500kr vilket båda är väldigt bra gluggar. Men har du inga som helst krav på objetivet så kan du kolla på alla dessa skräpiga 70-300 som både tamron och sigma gör. Men som jag tidigare sa så funkar nog 17-50 2,8 till det mesta och slår garanterat 18-55 på fingrarna :)

Ja man vill ju inte ha nåt skräp i onödan ^^

Sitter på pixel-peeper och kollar foton från olika objektiv med D80:n.

Har spanat in denna på cyberphoto: Sigma AF OS 18-200/3,5-6,3 DC till Nikon AF. (HSM) ... kostar runt 3 papp

Ja man vill ju inte ha nåt skräp i onödan ^^

Sitter på pixel-peeper och kollar foton från olika objektiv med D80:n.

Har spanat in denna på cyberphoto: Sigma AF OS 18-200/3,5-6,3 DC till Nikon AF. (HSM) ... kostar runt 3 papp

Inte värt 3k eftersom det är skräp pga dåligskärpa osv. ska du ha en superzoom titta hellre på Nikons 18-105 eller 18-200 eftersom att de är betydligt skarpare än Sigmat

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar