Annons

Nikon D80 eller Pentax K10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

nebuch

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag behöver hjälp med att besvara ovanstående fråga...

Vilken av dessa kameror ska jag välja? Och varför?

Tacksam för stöd och hjälp.

/J

Pentax K10D > Nikon D80

På pappret, men då förlorar du möjligheten att välja bland Nikons all optik, men om du gillar fast optik har Pentax också ganska elaka pjäser. Kolla på ergonomin, väldigt viktigt att den passar dig! Personligen valde jag Nikon D80...

Jag kör Pentax, för lägre pris får du ett betydligt stabilare byggt kamerahus med inbygd antiskak och vädertätning. När det gäller objektiv...ok det finns inte så många att välja på som till Nikon men det finns många spännande konstruktioner t.ex. pannkaksobjektiv, dvs. väldigt små platta objektiv det finns fisheyezoomar. Det finns helt enkelt tillräckligt att välja mellan. Om inte det räcker finns både Tamron och Sigma att välja på.

Tack för infon. Jag får allt ut och testa de båda modellerna.

Jag har faktiskt börjat kolla på en till...Sony a700. Det är en annan prisklass, men den verkar väldigt intressant om man ska tro testarna.

/J

Personligen skulle jag valt Pentax k10d i den prisklassen, mest för deras fantastiska FA-gluggar.

En K10d + grepp och en FA 31/1.8 AL Limited skulle jag inte ha något imot att äga :)

/kent

Hej!

Jag har nu ägt en Sony a700 ett tag. Är mycket nöjd än så länge. Det är en annan prisklass, men jag ångrar inte köpet. Den kändes mest rätt helt enkelt.

Tack för era inlägg!

/John

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar