Annons

Nikon D80 eller D200?

Produkter
(logga in för att koppla)
Förlåt om jag är grinig nu, men hur många av de 1800 bilderna blev bra? Jag förstår inte det där "nya" sättet att fotografera. Det verkar gå ut på att ta så många bilder som möjligt och sen försöka hitta några som blev bra. Är det verkligen kul?

vid tillfällen då en bra bild har mer att göra med hur bra motivet gör sig än hur bra fotografen är så kan det mkt väl vara befogat och kul med många bilder... bra ögonblicksbilder från sport och konsert m.m. är mest tur (även om bra fotografer har mer tur än sämre fotografer)... då duger inte all kompositionslära och exponeringslära i världen, det är bara att mata bilder...

lite förvånad att du blev grinig över en sån sak, många inlägg jag sett från dig brukar vara mer i stilen att alla fotar olika och det som passar en inte passar en annan

Jag skulle vilja upprepa ett råd som jag gett många gånger:

50 mm passar inte speciellt bra på DX för många fotografer. Är det bara det objektivet du är ute efter är det bättre att köpa ett 35/1.8 istället.

Annars håller jag med om att du kanske ska spara för att uppgradera till en D90 eller D300s.

vid tillfällen då en bra bild har mer att göra med hur bra motivet gör sig än hur bra fotografen är så kan det mkt väl vara befogat och kul med många bilder... bra ögonblicksbilder från sport och konsert m.m. är mest tur (även om bra fotografer har mer tur än sämre fotografer)... då duger inte all kompositionslära och exponeringslära i världen, det är bara att mata bilder...

lite förvånad att du blev grinig över en sån sak, många inlägg jag sett från dig brukar vara mer i stilen att alla fotar olika och det som passar en inte passar en annan
Anledningen till grinigheten är för att det är så många som verkar tycka att en kamera måste klara flera tusen bilder på en batteriladdning. Det är i mitt tycke helt absurt. Om man nödvändigtvis måste ta så sjukt många bilder så är det ju inga problem att köpa några extrabatterier.

För att återgå till huvudtemat, tycker jag att om du har pengarna, känner att D200 har rätt storlek för dina händer, den är lite större en D80, satsa på D200. Om kameran är i bra skick får du en kamera som du kan utveckla din fotografering. Köpa äldre Nikon optik ganska billigt, även om priserna på dessa har stigit en del

Hej.. Jag har köpte en D80 med 18-135 kit.
Är grymt nöjd. Visst,, man kunde kanske önska lite mer av objektivet men annars helt ok.
Skillnande mellan d90 o d80 är marginell.
likaså mellan d80 o d200. Frågan e kanske vad du är ute efter och vad du har för utrustning idag.
Satsa på D80, du får grymt mycket för pengarna och en kamera att växa länge med.
Lägg dina andra pengar på objektiv o filter i stället...

Ja, jag tycker nog att har känt på D80 och sedan en D200, såvisst är det skillnad mellan dessa kameror. D200 känns betydligt mer gedigen, ingen känsla av plast, men det finns säkert de som inte känner någon skillnad mellan D40 och D3:an

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar