det som skiljer mellan kamerorna är nog mest att knapparna sitter helt olika på dem...
far in på mediamarkt och testa D90 och D300 (deras knappar sitter hyfsat lika D80 respektive D200)...
fler skillnader:
nån kommer säga att köp D200, den är bättre byggd
själv ger jag blanka fan i byggkvalitet, jag använder min utrustning till att fota och inte som tillhygge... men det är upp till var och en att prioritera
nån annan kommer säga att köp D200, den är bättre tätad än D80
själv ger jag blanka fan i vädertätning... regnar det är jag hellre inne och dammtätt hjälper bara om man inte byter glugg (äger mestadels primes själv)... men åter igen, bara man vet vad det är för skillnader och ransakar sig själv om vad man använder/behöver så är det upp till var och en att prioritera
en tredje kommer säga att köp D80, nyare kamera och därför bättre iso-prestanda
det är samma sensor och så länge det är samma sensor så är ISO prestandan nog väldigt marginell (av akademisk natur)... kan stämma att D80 har lägre brus men definitivt inget att basera kameraköp på
en fjärde kommer säga att köp D200 för att den är större och tyngre
en femte kommer säga köp D80 för den är mindre och lättare
en sjätte kommer säga, spara till D90 ist, för sensorn är så pass mkt bättre än D80/D200 att det är värt att vänta
själv fotar jag mkt på höga ISO så för mig var det värt att uppgradera till D90 från D80 men fotar man mest på ISo 100 - 200 så finns inget att hämta i D90 vad gäller brus
en sjunde kommer säga, spara till D90, den har live view och filminspelning
skulle du använda nåt av detta?? själv använder jag lv en de men aldrig film... återigen, fundera på vad du behöver
vad säger den åttonde? "köp pentax - allt annat är bara skit"
edit:
det här var alltså innan "microo" agerade person 4 o 6...