Annons

Nikon D80 eller Cannon 400d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Chet skrev:
Och resonemanget att köpa Sony eller Pentax.... visst är de säker fina kameror, men begagnatmarknaden för spännande optik, går ju inte att jämföra.
Är man beredd att punga ut nypris för all optik är det en annan femma.

Men man bör också väga in att nypriset för Pentaxobjektiv ofta är klart lägre, så en ny Pentaxglugg kanske kostar lika mycket som en begagnad Nikon.

Själv skulle jag nog köpt ett billigare kamerahus, som d40/d40x och istället ett fetare glas än alla sunkiga kitobejtkiv som följer med.. =)

Har själv en d80 som funkar väldigt bra, men jag skulle nog ändå ha klarat mig med en d40/d40x. 6MP räcker långt som de flesta säger.

Dewd skrev:
Själv skulle jag nog köpt ett billigare kamerahus, som d40/d40x och istället ett fetare glas än alla sunkiga kitobejtkiv som följer med.. =)

Har själv en d80 som funkar väldigt bra, men jag skulle nog ändå ha klarat mig med en d40/d40x. 6MP räcker långt som de flesta säger.

Nikons 18-70mm är långt ifrån en sunkig glugg. Kanske inte är något objektiv att skryta för polarna med, men definitivt tillräckligt för att komma hem med minst lika fina bilder som kompisarna.

Antal megapixel blev ointressant när alla amatörkameror hade 6 MP. Mer pixlar kräver dyrare optik om det ska vara någon mening.

Är det inte väldigt nördigt att skryta med kameror? Snygga bilder har mycket större statusfaktor. Fixar man inte snygga bilder kan man ju alltid vara ball med en fet kamera.

För många är en D70 fullt tillräckligt. Det man vinner med en D80 är bra autofokusprestanda. Någon som säger emot mig om jag påstår att D80 har bäst autofokus i prisklassen?

papi skrev:
Men kantskärpan är ju så pass dålig på ff att en raktecknande 12 mm på aps-c förmodligen ger bättre skärpa i ett användbart utsnitt.

När man fotar landskap så behöver man väl oftast inte höga ISO och då har K10D bättre dynamiskt omfång än alla FF-kameror (raw). Även bättre färgöverenstämmelse om det har någon betydelse.

Enda fördelen jag kan se med FF är lägre brus på högre ISO och det är väl knappast ett viktigt landskapsfotokriterie.

Wow! Jag har samma åsikt som dig Patrik (förutom att du alltid snackar Pentax):)

En riktig vidvinkel på en ff måste man ändå i de flesta fall croppa = APS-C?

Men nu gled vi ju off topic igen.

Hälsningar

Adam

Chet skrev:
Nikons 18-70mm är långt ifrån en sunkig glugg. Kanske inte är något objektiv att skryta för polarna med, men definitivt tillräckligt för att komma hem med minst lika fina bilder som kompisarna.

Nä menade faktiskt inte det obejktivet, tänker mer på alla billiga 18-55 osv...

dannedansk skrev:
18-70 är strålande för sitt pris
även 18-55.. 18-55 är lite ljussvagare men skarpare än 18-70..

Mycket bra optik för dessa pengar

/d

Ja visst är det väl hyfsade gluggar för pengarna men det var väl inte det jag menade.

Sade som sagt att han kunde köpa ett billigare kamerahus och lägga resten av pengar på ett roligare glas. Roligare än ett "standard" kit-objektiv.

Jag har precis köpt en Nikon D80 (med 18-55mm objektiv) som min första systemkamera och jag är jättenöjd! Menyerna är väldigt enkla att förstå sig på, knapparna sitter bra, ergonomin är super och tyngden är utmärkt.
Jag har precis börjat lära mig lite om det olika lägena (M,A,S,P), men kan det inte riktigt än. Däremot vet jag att jag inte kommer tröttna på kameran i första hand och att jag kommer lära mig massor en lång tid framöver!

Min kompis fick precis en Pentax K10D och den verkar väl rätt bra, men själv tycker jag att D80 känns mer.. "välgjord" och ordentlig. Dessutom tyckte jag att greppet var lite kantigt på K10D, men det är väl en smaksak.

Jag tycker i allafall att D80 är en riktigt bra kamera och du kommer inte bli besviken om du köper den!

OKLAR skrev:
!

Min kompis fick precis en Pentax K10D och den verkar väl rätt bra, men själv tycker jag att D80 känns mer.. "välgjord" och ordentlig. Dessutom tyckte jag att greppet var lite kantigt på K10D, men det är väl en smaksak.

Jag tycker som du att D80 är lite mjukare att hålla men den är absolut inte mer välgjord.

Pentaxen har ett chassi i stål och D80 i plast. Vidare har K10D en slutare byggd för 100000 exponeringar + 72 tätningar mot damm och fukt vilket både D80 och 400D saknar. Om kameran skall kunna bli tät ligger det i sakens natur att passformen också är hög.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar