Jag är rätt säker på att det kommer att dyka upp ett Nikon AF-S 24 mm f/1,8 G i år. Visserligen en FX-glugg, men den passar ju bra ändå. Själv använder jag Nikon AF-S 28 mm f/1,8 G som normal på min D7100.
Detta är typ 10 år försent i mitt tycke
Nu glömmer du väl ändå typ hälften av de DX-objektiv som Nikon ha lanserat sedan dess? (Jag utgår ifrån att det inte fanns några DX-objektiv innan D1). Som 10,5 mm fisheye, 10-24 mm vidvinkel, 55-200 och 55-300.
När det gäller korta makron så finns ju 60 mm makro till FX också, så någon sorts poäng måste det ju vara med dem...
På Cyberphoto.se har man 17 objektiv som är DX anpassade varav 5 st är av typen superzoomar, 4 st är normalzoomar och 2 st vidvinkelzoomar detta är alltså 11 objektiv som i någon form dubblerar sin funktion. Tänk om hälften av all arbetsinsats lagts på andra typer av objektiv. Som kontrast kan man titta på koreanerna där man sprider ut sin portfölj på ett helt annat sätt, visserligen inte perfekt det heller men nu pratar vi om en diskmaskinstillverkare som jobbat i fem år på sitt sortiment, Nikon borde prestera bättre.
Tja, en DX-kamera med en 18-nånting zoom är inte alls dum som amatörkamera.
Precis, Fuji XT-1 med 18-55/2,8-4,0!
Att Nikon inte tillverkar några 16/2,8 eller 30/2,0 är ju tråkigt för Nikon, men det är knappast särskilt tråkigt för mig som konsument som kan köpa en 30/1,4 från Sigma eller en 11-16/2,8 från Tokina i stället. För mig spelar det ingen roll vad det står för märke på objektivet så länge det passar i hålet och fungerar.