Annons

Nikon D7200

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför så många i samma prisklass?

Jag vet inte om ni tycker att jag kommer in på ett annat ämne nu, men jag tänker... I denna djungel av kameror i ung samma prisklass, plus d7200 som blir lite dyrare, vilken väljer man? Varför så många i samma prisklass? Vilken "vinner"? Om man som jag då t ex har en d3200 idag och vill byta upp sig något snäpp vad ska man välja? //Marielle

Jag vet inte om ni tycker att jag kommer in på ett annat ämne nu, men jag tänker... I denna djungel av kameror i ung samma prisklass, plus d7200 som blir lite dyrare, vilken väljer man? Varför så många i samma prisklass? Vilken "vinner"? Om man som jag då t ex har en d3200 idag och vill byta upp sig något snäpp vad ska man välja? //Marielle

Det beror nog på vad du prioriterar, din D3200 har ju samma eller snarlik sensor som såväl D5300, D5500, D7100 och nu nya D7200, rent praktiskt så är skillnaderna försumbara. Vad är det som du saknar på din kamera? gå till en handlare och känn på de andra modellerna.

Det som skiljer är antal fokuspunkter snabbhet samt snabbknappar och vred. D7100 och D7200 är lite mer stryktåliga (och tyngre) och D5300 och D5300 har vikbar skärm,

Jag tror inte att du tar bättre bilder med en D7200 än med din D3200, däremot så kan det bli lättare att få till de där lilla extra med snabbare AF och fler snabbvalsrattar.

Men det är som du säger inte helt lätt att välja, men det är ju förstås hela idén med att tillverka grejer, det skall hela tiden komma nått nytt som man "måste ha"

Jag har 16-85/3,5-5,6 och den är verkligen superbra, synd bara att det är i stort sett enda sättet att nå motsvarande 24mm med originalobjektiv.
Jag är rätt säker på att det kommer att dyka upp ett Nikon AF-S 24 mm f/1,8 G i år. Visserligen en FX-glugg, men den passar ju bra ändå. Själv använder jag Nikon AF-S 28 mm f/1,8 G som normal på min D7100.

Nikon släppte D1 för 16 år sedan, vad har man presterat sedan dess? Nästan noll. Ett gäng 18-XXX zoomar, en 17-55/2,8 en 35/1,8 och en 40/2,8 makro och en 85/3,5 makro?! Va? två makro vilken den kortare är minst sagt ifrågasatt.
Nu glömmer du väl ändå typ hälften av de DX-objektiv som Nikon ha lanserat sedan dess? (Jag utgår ifrån att det inte fanns några DX-objektiv innan D1). Som 10,5 mm fisheye, 10-24 mm vidvinkel, 55-200 och 55-300.
När det gäller korta makron så finns ju 60 mm makro till FX också, så någon sorts poäng måste det ju vara med dem...

Nikons kameror och objektiv har bara blivit större och tyngre större delen av tiden medan ”alla” andra jobbat åt andra hållet.
Nåja, D750 är klart lättare än D700, Nya 300mm f/4 E PF VR är klart lättare än 300mm f/4 ED etc.

DX är jättebra för amatörer varför inte optimera och göra den allra bästa kameran med kompakta objektiv för dem som vill använda DX och få en smidig utrustning, och maxa FX åt andra hållet där bästa prestanda för dem som orkar bära på en D4s och 24-70/2,8.
Tja, en DX-kamera med en 18-nånting zoom är inte alls dum som amatörkamera.

Om man nu skulle få för sig att använda sina objektiv, AFD, på en mindre kamera, D3XXX så sumpar man AF vilket känns lite bakvänt. Ett system med medvetet inbyggda begränsningar är inte bra utan mest dåligt. Jag skulle bli jätteglad för en nedkrympt D300 med sensorn från D7200 och en 16/2,8 och en 30/2,0, ungefär som en Samsung NX10. Den kan få kosta som en D610/750 det gör inget, bara den är liten och kommer helt säkert vara jättebra.
Att Nikon inte tillverkar några 16/2,8 eller 30/2,0 är ju tråkigt för Nikon, men det är knappast särskilt tråkigt för mig som konsument som kan köpa en 30/1,4 från Sigma eller en 11-16/2,8 från Tokina i stället. För mig spelar det ingen roll vad det står för märke på objektivet så länge det passar i hålet och fungerar.

Jag är rätt säker på att det kommer att dyka upp ett Nikon AF-S 24 mm f/1,8 G i år. Visserligen en FX-glugg, men den passar ju bra ändå. Själv använder jag Nikon AF-S 28 mm f/1,8 G som normal på min D7100.

Detta är typ 10 år försent i mitt tycke

Nu glömmer du väl ändå typ hälften av de DX-objektiv som Nikon ha lanserat sedan dess? (Jag utgår ifrån att det inte fanns några DX-objektiv innan D1). Som 10,5 mm fisheye, 10-24 mm vidvinkel, 55-200 och 55-300.
När det gäller korta makron så finns ju 60 mm makro till FX också, så någon sorts poäng måste det ju vara med dem...

På Cyberphoto.se har man 17 objektiv som är DX anpassade varav 5 st är av typen superzoomar, 4 st är normalzoomar och 2 st vidvinkelzoomar detta är alltså 11 objektiv som i någon form dubblerar sin funktion. Tänk om hälften av all arbetsinsats lagts på andra typer av objektiv. Som kontrast kan man titta på koreanerna där man sprider ut sin portfölj på ett helt annat sätt, visserligen inte perfekt det heller men nu pratar vi om en diskmaskinstillverkare som jobbat i fem år på sitt sortiment, Nikon borde prestera bättre.

Tja, en DX-kamera med en 18-nånting zoom är inte alls dum som amatörkamera.

Precis, Fuji XT-1 med 18-55/2,8-4,0!

Att Nikon inte tillverkar några 16/2,8 eller 30/2,0 är ju tråkigt för Nikon, men det är knappast särskilt tråkigt för mig som konsument som kan köpa en 30/1,4 från Sigma eller en 11-16/2,8 från Tokina i stället. För mig spelar det ingen roll vad det står för märke på objektivet så länge det passar i hålet och fungerar.

Jag har provat äldre Tokina, Sigma och "Quantaray?" både i Nikon och Minolta fattning och det har inte varit några glädjeämnen direkt, därför vill jag ha originalgluggar. Detta är visserligen länge sedan men ändå.
Att dom gluggarna från Tokina och Sigma finns är väl ett kvitto på Nikons tillkortakommanden, eller?
Det bär mig dessutom emot att behöva köpa nån typ av USB docka till objektiven(Sigma), det känns som att man som tillverkare erkänner att framtiden är osäker och vill att jag som konsument ska rädda dagen.

Det känns som att det är bra att vi har våra egna åsikter, för då finns det chans att det skapas en diversifierad marknad vilket torde gynna alla.

Jag vet inte vad som hände med min replik rent textmässigt…:-(

Sålde D300s'en på Tradera nu i veckan. Hoppade D7100 i avvaktan på den efterlängtade D400'an (som jag nu tror aldrig kommer). Men orkade inte vänta längre...den verkar 'tillräckligt bra' i mina ögon. Beställde en D7200 idag...kommer nog till veckan. Blir spännande...testrapport följer :)

OK...en första rapport. Är riktigt nöjd med brusprestanda och rapphet/känslighet i autofokussystemet. Saknar AF-ON knappen från D300s dock. AE-L/AF-L knappen på D7200an sitter lite sämre till ergonomiskt. Annars är jag i stort supernöjd. Väldigt bra upplösning/detaljrikedom i bilderna. Ser ingenting av den omtalade bandningen som D7100 kan visa, när man lyfter skuggpartier. Gillar också att huset är ganska lätt (ledsnat på att släpa tunga hus).

Sensorn verkar riktigt bra. Undrar om det är en Sonysensor, eller om det är Toshibasensorn från D7100 tillsammans med ny kringelektronik och med Expeed 4an, som ger bättre prestanda. Den verkar åtminstone stå sig fint jämfört med närmsta konkurrenter (D7100, EOS 7D mII, Sony A77 II)...se nedanstående länk :)

http://www.imaging-resource.com/new...irst-shots-posted-a-first-peak-under-the-hood

D7200 saknar AF-ON knapp men jag har uppfattat att den funktionen finns att programmera till andra knappar. Är det någon här som vet hur man gör.

hälsningar

Patricia Nordforss

D7200 nu hos DX0 med fina resultat så det förslår, som DX0 skriver så knackar den på dörren till FF-rummen.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar