Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikon D7200 - RAW/NEF
- Trådstartare MAxelle
- Start datum
MAxelle
Avslutat medlemskap
Så brukar det vara när det kommer nya kameramodeller.
Det tar ett tag innan PS, LR och andra uppdateras med RAW-stöd för de nya modellerna.
Tack då vet jag! Då kan jag sluta googla... (Förra kameran köpte jag begagnad, så den hade varit med länge nog för RAW-stöd. ) Då får jag köra jpeg ett tag alltså?... // Marielle
Jag får inte RAW/NEF-filerna att fungera vare sig i Photoshop (CC2014) eller iPhoto (9.5.1). "Oläslig fil". Jag har googlat och kameran verkar, enligt uppgift på google, vara för ny. Kan det vara så illa? Någon som stött på problemet och löst det? // Marielle
Hej!
Som Björn nämner så blir det så med i stort sett alla nya kameramodeller - detta eftersom nya kameror dyker upp lite när som helst hela tiden och programmen för råfilskonvertering bara uppdateras då och då. Det tar några veckor, tills nästa uppdatering av programmen och sedan funkar det.
Så som du misstänker får de bli jpeg ett tag
b1967
Aktiv medlem
Tack då vet jag! Då kan jag sluta googla... (Förra kameran köpte jag begagnad, så den hade varit med länge nog för RAW-stöd. ) Då får jag köra jpeg ett tag alltså?... // Marielle
Nej, kör med RAW+jpeg. Det hade jag gjort i alla fall. Så har du RAW-filerna när väl uppdateringen kommer.
MAxelle
Avslutat medlemskap
Tack för tipset. Jag kollade och de har hunnit med 5500, men inte 7200 än. Men då kanske det inte är långt borta. // MarielleAdobes DNG konverterare (gratis) kan möjligen omvandla dina RAW-filer, som sedan kan öppnas i PS.
MAxelle
Avslutat medlemskap
Du kan väl använda de program som följde med kameran så länge?
Jo, det får väl bli en liten blandning av programvaror, gissar jag. Jag får prova mig fram, men det är lite drygt att behöva lära sig en ny programvara. // Marielle
MAxelle
Avslutat medlemskap
Nej, kör med RAW+jpeg. Det hade jag gjort i alla fall. Så har du RAW-filerna när väl uppdateringen kommer.
Det låter smart. Det ska jag testa. Tack! // Marielle
MAxelle
Avslutat medlemskap
Hej!
Som Björn nämner så blir det så med i stort sett alla nya kameramodeller - detta eftersom nya kameror dyker upp lite när som helst hela tiden och programmen för råfilskonvertering bara uppdateras då och då. Det tar några veckor, tills nästa uppdatering av programmen och sedan funkar det.
Så som du misstänker får de bli jpeg ett tag
Ja, det verkar inte bättre. // Marielle
Ja, det verkar inte bättre. // Marielle
Björn gjorde ett viktigt påpekande. Även om du inte kan utnyttja råfilerna idag, så kommer stöd för det i programmen snart. Så precis som han rekommenderar jag att spara både raw och jpeg tills vidare.
MAxelle
Avslutat medlemskap
Björn gjorde ett viktigt påpekande. Även om du inte kan utnyttja råfilerna idag, så kommer stöd för det i programmen snart. Så precis som han rekommenderar jag att spara både raw och jpeg tills vidare.
Ja, det låter smart. Man vill ju gärna åt RAW-filerna sen. // Marielle
Ja, det låter smart. Man vill ju gärna åt RAW-filerna sen. // Marielle
Jepp. Jag testar ju en hel del nya kameror och då är det vanligt att det inte går att bearbeta råfilerna ännu - i alla fall inte på något smidigt sätt med standardverktygen. Men det är ändå tryggast att spara dem, både om man får någon viktig bild som man kanske vill kunna jobba mer med senare och även - just för själva testandets skull - att man kan kolla upp saker lite i efterhand.
Råfiler har ju generellt den roliga egenskapen att de så att säga kan göra en kamera lite bättre i efterhand Jag till exempel råfiler kvar från min första digitala systemkamera, en D70, och kan faktiskt få synbart bättre bilder från dem nu med moderna och bättre råkonverteringsprogram än vad jag kunde få ut på den tiden (bättre än vad kameran själv kunde åstadkomma i form av jpeg-filer).
DanielHedberg
Aktiv medlem
Oftast finns det en "beta" uppdatering för ps så kan man använda Raw filerna. Googla och ladda ner uppdateringen och installera så borde det funka
asg
Aktiv medlem
Jag får inte RAW/NEF-filerna att fungera vare sig i Photoshop (CC2014) eller iPhoto (9.5.1). "Oläslig fil". Jag har googlat och kameran verkar, enligt uppgift på google, vara för ny. Kan det vara så illa? Någon som stött på problemet och löst det? // Marielle
Hej;
Jag råkade ut för samma problem när min D7200 dök upp i förrgår, och då har jag ändå Nikons egna bildbehandlingsprogram Capture NX2. Jag kontaktade Nikon support och man löser problemet så här:
Ladda ner Nikon Capture NXD (gratis) från Nikons hemsida
http://downloadcenter.nikonimglib.com/sv/download/sw/24.html
Sedan kan man öppna sina NEF-filer där, och även redigera om man vill. Eller så går man in under "Arkiv / Filkonvertera" och spar ner bilden i TIF-format, som man sedan kan öppna i vilket annat redigeringsprogram som helst. Fast det blir stora filer, men all rå-information kommer ju med.
/Anders
MAxelle
Avslutat medlemskap
Hej;
Jag råkade ut för samma problem när min D7200 dök upp i förrgår, och då har jag ändå Nikons egna bildbehandlingsprogram Capture NX2. Jag kontaktade Nikon support och man löser problemet så här:
Ladda ner Nikon Capture NXD (gratis) från Nikons hemsida
http://downloadcenter.nikonimglib.com/sv/download/sw/24.html
Sedan kan man öppna sina NEF-filer där, och även redigera om man vill. Eller så går man in under "Arkiv / Filkonvertera" och spar ner bilden i TIF-format, som man sedan kan öppna i vilket annat redigeringsprogram som helst. Fast det blir stora filer, men all rå-information kommer ju med.
/Anders
Jag har fått Capture NX2 att funka med min D7200 från början. Men jag saknar att jobba med NEF i Photoshop. Det är drygt att lära sig ett nytt program, när man behärskar ett. (I alla fall de funktioner man behöver och lite till.) Men att gå in Capture NX2 och konvertera filerna funkar ju. Nu har jag dålig koll på TIFF, men de funkar i alla fall i Photoshop, sen kan man man lägga på ett camera raw-filter, så kommer man in i det programmet. Om det blir samma sak vet jag inte, men jag hamnar i alla fall där jag vill vara. Tack!// Mariellle
Har Lightroom 4.4. och en ny D7200. Hittar ingen info om det går att importera NEF format från D7200 till Lightroom 4.4 Är det så illa att jag behöver uppgradera Lightroom?
Du behöver version 6 av LR.
https://helpx.adobe.com/camera-raw/kb/camera-raw-plug-supported-cameras.html#Nikon
(du hittar D7200 framåt slutet av Nikon-delen av listan)