Annons

Nikon d7100

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanna86

Medlem
Hej!

Jag är ganska ny på det här med att fotografera. Jag har verkligen fått upp mitt intresse för att fotografera och tycker det är jätte skoj att fotografera människor. Nu har jag en fråga, vilket objektiv passar bäst till porträttfotografering både av bebisar, lite äldre barn och vuxna?! Prisklass spelar ingen roll kanske inte det allra dyraste dock.

Tack på förhand!
Johanna

Bäst är att låna och känna sig fram när det gäller brännvidd, jag tycker följande.

Är jätte nöjd med 50/1.8 på min DX - billig och behöver inte backa för att få med fler personer.
85/1.8 är mer smickrande vid närbild (endast huvud) - dyrare
Önskar mig en 70-200/2.8 men kan inte motivera kostnaden, dyr men bra.

När du plåtar med ditt18-105 vilken brännvidd brukar du använda då?
35, 50, eller hamnar du ofta i ändlägena?
Kan du känna vad du saknar?

När det gäller kommentaren att 70-200 är dyrt så är det delvis sant.
Objektiv kräver ingen tankning, ingen service(i normalfallet), rostar inte, ingen besiktning, ingadäckbyten. Ingen skatt. Mycket liten värdeminskning, framförallt om man köper begagnat. Håller i 20 år,
Med andra ord köp ett objektiv istället för att byta bil. Det tjänar dina bilder på.

70-200 är dyrt, och att jämföra med bilar blir bara fånigt. Jag tycker också att den sådan zoom är onödigt klumpig för porträttfoto.

För porträtt med en D7100 rekommenderar jag 50/1,8 eller 85/1,8 (85:an kan bli lite väl lång om du inte har gått om utrymme). Det går utmärkt att få väldigt kort skärpedjup redan med 50:an om man gillar den typen av bilder.

Bilden nedan är gjord med 50/1,8 (visserligen inte Nikon, men det spelar ingen roll för resonemanget) :)
.

Bilagor

• Camilla Höög_2013-10-11_640px.jpg
    Camilla Höög_2013-10-11_640px.jpg
    299.5 KB · Visningar: 72
Jag skulle också rekomendera 50 mm f/1,8. Jag har den äldre varianten med mekanisk autofokus men det finns en nyare med ultraljudsmotor också.

70-200 är dyrt, och att jämföra med bilar blir bara fånigt. Jag tycker också att den sådan zoom är onödigt klumpig för porträttfoto.

För porträtt med en D7100 rekommenderar jag 50/1,8 eller 85/1,8 (85:an kan bli lite väl lång om du inte har gått om utrymme). Det går utmärkt att få väldigt kort skärpedjup redan med 50:an om man gillar den typen av bilder.

Bilden nedan är gjord med 50/1,8 (visserligen inte Nikon, men det spelar ingen roll för resonemanget) :)
.

Tusen tack för all hjälp nu ska jag ut och kolla objektiv och prova mig fram! tack än en gång!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar