Annons

NIKON D70S vs.CANON EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Elinka01

Ny medlem
Ska äntligen skaffa en systemdigitalkamera.
Nu undrar jag vem är bäst, D70S eller 350D?
Har även läst att de skrivits om Pentax K10D, den verkar intressant, vad tycker ni om den?

Tacksam för svar!
/Elin
 
Pentax K10D är så ny att ingen egentligen har provat den ännu, på pappret är den bäst av de kameror du räknar upp. Canon 350D klassas som en instegskamera och Pentax K10D skulle jag kalla ett proffshus, så det är väl en lite haltande jämförelse. Är det din första systemkamera kan det nog vara klokt att välja en lite enklare modell som tex Pentax K100D, Nikon D50 eller Canon 350D. Om inte tycker jag K10D är det bästa valet.
 
Ja som jag har förstått det är det antingen Pentax k100d, Nikon d50 eller Canon 350d som ligger i samma prisklass (~6000, så att man kan jämföra äpplen o päron).

Det som talar för nikon är att den tar lite bättre bilder (har fått bättre betyg på det) samt att det är en nikon (finns fler objektiv etc ..). Annars är det Pentaxen som är överlägsen i allt. Jag sitter i samma sits o funderar mellan dessa. Länge höll jag nikonen som första alternativ, men har mer o mer lutat mig åt pentaxen.
 
Jag är egentligen starkt emot att ge mig in i såna här diskussioner men att Nikon D70s på något sätt skulle ha en "hands down"-seger över 350d vad gäller bildkvalitet ställer jag mig oerhört frågande till. Snarare har väl de flesta seriösa kameratidningar tidigare haft just 350d som varandes ledaren i bildkvalitet i den här klassen –_speciellt det lägre bruset på höga ISO har varit en tydlig vattendelare. Nu har ju nya tronpredendenter tagit över ledningen – Sony Alpha exempelvis.

Jag är själv 350d-ägare, förstås, och vänder mig bara emot en så konsekvent historieskrivning. Man kan väl istället framhålla andra mer tydliga fördelar med Nikon-kameran, kvalitetskänsla, storlek och så. Med tanke på Canon-kamerans klara nackdelar vad gäller detta är det svårt att annars förstå hur den har kunnat vara bäst i så många tester om inte bildkvaliteten har fått fälla ett ganska stort avgörande.

Det där med objektiven är också en tveksam fördel för någon som ska skaffa sitt första system –_generellt har väl utbudet snarare varit till Canons fördel. Detta inte minst för att Canon med sådant eftertryck har dominerat försäljningen under de senaste åren.

Dessutom är det här ju kameror som är ur produktion - vilket inte gäller Pentax-kameran. Så det handlar nog rätt mycket om begagnat kontra nytt. Annars heter alternativen snarare D80 och 400d.

/Fredrik
 
Kika även på Sony's nya DSLR. Anti-skak inbyggt i huset är ju en trevlig funktion. A100 heter den tror jag.

// Maxe
 
Ja men vi får låta bli att prata olika prisklasser.

~6000:-
* Pentax k100d
* Nikon d50
* Canon 350D

~1000
* Pentax k10d
* Nikon d80
* Canon 400D (lite billigare runt 8500:)
* Sony alfa

och jag har skrivit dessa i den prioordning som jag tycker. Nikon har allt enl mig, gillar layout, handhavande o funktioner. Men pentaxen har lite mer på allt. Jag har varit en nikon kille innan, men har nu blivit lite frälst av pentax systemen.

/johan
 
da_flower skrev:
Det som talar för nikon är att den tar lite bättre bilder (har fått bättre betyg på det)

Det beror nog på vilken test man läser i så fall ;)

När Popular Photography nyligen testade K100D gav men betyget "Extremt bra bildkvalite" upp tom ISO 1600 och "Mycket bra bildkvalite på ISO 3200".

I vilket fall som helst så har nog alla kamerahus så bra bildkvalite att skillnaden i den knappast bör spela någon roll vid ett systemval.
 
Tack för alla svar! De har faktiskt hjälp mig i mitt val. Just nu lutar det åt Nikon D80, Eftersom jag redan har ett Nikkor objektiv till min F80, som jag har hört ska passa till de nya Nikon också.
/Elin
 
Ja det gör det för min del oxå. Har velat som en tok. Gör det fortfarande fan 11000 är mycket stålar för en kamera, men va fan man lever bara en gång (utom vissa som återföds =).

/johan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.