Advertisement

Annons

Nikon D70s - behöver hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Problembarn

Medlem
Hej
jag behöver hjälp med Nikon D70s kameran som jag fått. Har förr fotat med en kompaktkamera o bara några få gånger med en systemkamera, nu fick jag dock syrrans när hon inte kan använda den o den var för stor tyckte hon.

Läste länken, men förstår inte engelska, så kan nån berätta det på klar svenska (svenska är inte mitt modersmål) allt nödvändit om ISO, ljusstyrkka, slutar tid, det där konstiga f/ med numrrer efter mm, samt hur man ändrar dem med kameran (har ingen instruktor bok) samt när man skall använda vad. Helst klart o tydligt skrivet, skulle jag bli jätte tacksam :)
 
Strunta i instruktionerna och lek litet, i stället! Ta hundra bilder med ratten på den gröna punkten och titta på bilderna. Du kommer att upptäcka att de allra flesta nog är rätt bra! De bilder som inte är det kan vi hjälpas åt med här!

Om blixten hoppar upp, så låt den göra det, men det kan vara bra att veta att det är ju just vid dessa tillfällen det kan vara bra att veta mera. Men det funkar!

Var inte rädd, kör hårt!

Per.
 
Jag har fotat en den med den där auto funktionen, men får inga snygga bilder i mörker/halvmörkt när det lyser vackra färger, då blixten förstör det, utan blixt blir de mörka (har stativ men huri all världen får jag den så att den tar in ljuset länge? Vettefan vad det kallas på kameraspråk. O sedan på typ fester osv när det finns färglada färger i lampor som ger en fin stämning, blixten förstör, så hur får man en bra bild mer rätt färger i en mörk stämning med färggranna ljus o folk som tex dansar? O sedan landskap är vackra men hur får man en såndär bred bild. På en poketkamera fanns det nåt såndär guideprogram att ta kanterna ovanpå varandra osv men de var ju inte på samma höjd osv...
 
Trevligt att du har gett dig in i systemkamerornas värld. Om du vill fånga vackra färger (eller annat) i mörker måste du ändra slutartiden. Slutartiden är tiden kameran släpper in ljus till sensorn. Om du ska ta bilder med långa slutartider är stativ (tycker jag) ett måste.

Det konstiga "f/" är bländaren. Det är hur stor öppningen är som det släpps in ljus genom. Ju större bländare du har, desto lägre slutartid kan du ha.

Jag har ingen aning om vad du har för objektiv nu, men om du vill fota "stora" landskapsbilder, så behöver du ha ett objektiv med kort brännvidd. Du ska med andra ord ha objektivet så utzoomat som möjligt.

Om du kan kanske kan klura ut vad du har för objektiv, så skulle det underlätta. Din syster kanske har fler objektiv, vad vet jag?
 
stativ har jag men pga att hon tappat bort handboken så har jag ingen aning hur jag ändrar slutartid eller bländare (vilka knappar ska jag trycka på?)

Har ett Nikon Nikkor AF-S DX 18-70mm 1:3.5-4.5G IF ED och ett Nikon 70-300mm f/4-5.6D ED AF Zoom-Nikkor. Hon har ett fisheye ännu men har inte det ännu...

Hurdant objektiv skulel passa för breda bilder? eller på klarspråk vad skall det vara för nummer o bokstäver på det?
 
Fisheye skulle fungera bra att fota landskap med. Jag har 18-70 och om man har det så utzoomat man kan, så fungerar det bra till landskapsbilder också. Men i första hand fisheye för landskap.

18-70 är ett alround-objektiv. Det följde troligtvis med kameran när den köptes. Det funkar bra till det mesta, förrutom om du ska zooma jättemycket (och t.ex fotografera fåglar).

Där kommer 70-300 in i bilden. Det zoomar man saker på långt håll, altså inte läpat till landskap, macro och annat som kräver att du ska se en stor yta på bilden.

Nu till hur du ändrar slutartiden och bländaren. Om du sätter kameran på "M"(som finns på ratten) så ställer du in alla inställningar själv. Du ställer in slutartiden med ratten på högersida, som du ha ungerfär vid tummen. Bländaren ställer du med den ratten som sitter precis nedanför avtryckaren.

Du får experimentera dig fram! Om du har en stor bländare (litet nummer på bländaren) så får du kortare skärpedjup dvs. att om du tar en bildmed fokus på ett objekt kommer t.ex bilen bakom objektet bli lite suddigt, vilket ofta kan bli snyggt om du fotar porträttfoto. Tvärt om med en liten bländare. Bakgrunden blir skarpare, men du kan inte ha lika kort slutartid.

Skriv mer om du undrar något!
 
När du ska fota i mörker/halv mörkt. Sätt då kameran på stativ, vrid ratten till läge A. Använd objektivet 18-70 m.m. Komponera bilden i sökaren så att den blir som du önskar, och för att du sedan ska få en så skarp bild som möjligt så använda själv utlösaren på kameran eller om du har en fjärr så är det ännu bättre. Ta sedan ett par bilder med olika justeringar av f-talet, detta för att se vad som passar bäst för din bild. F-talet styr hur suddig eller skarp bakgrunden blir (skärpedjup). Testa och lek.

Kan rekomendera dig att köpa Scott Kellbys fotoböcker då man lär sig en hel del från dem.
 
Kolla in en graftiskurs om foto på nätet, där står allt det du ville veta, på svenska.

www.kameravaskan.se


#Taryup
Fisheye är inget bra val för landkapsfoto, däremot en rejäl vidvinkel är bra. Fisheyeobjektiv ger alldeles för stor distorsion på himmel och mark, det är bara horisontlinjen som blir rak ( om kameran är i nivå ).
 
Gå in på Nikon.se (eller nikon.fi eller nå't) och på supportcenter. Välj, Digital SLR och D70S och ladda hem manualen som pdf. (Du kanske måste ha kamerans tillverkningsnummer till hands när du registrerar dig)
 
Tack, ska ta och experimentera.

Vad är ett vidvinkels för nåt? eller vad ska det stå på objektivet o i vilken prisklass rör de sig?
 
Vid vinkel är ett objektiv som kan fånga en scen med "vid vinkel" m, man får helt enkelt med mycket i bilden, tex Sigma 10-20mm som vid 10mm fpngar ca 100 grader av omgivningen.

Det är brännvidden som avgör hur när eller långt ifrån man tycks vara. Hög siffra så kommer man nära ( Teleobjektiv tex 200 mm ) och låg siffra så hamnar man tillsynes långt ifrån ( Vidvinkel tex 10mm ). Ett normalobjektiv, som fångar scenen ungefär som ögat ser är 50mm på din d70.
 
Det hela är egentligen ganska så enkelt. Kameran är en låda med objektiv som släpper in ljus till filmen/sensorn.

"f" är bländare. Bländaren sitter i objektivet. Du ser den om du tittar in i objektivet då du tar kortet. (det är alltså lamellerna som bildar det lilla kantiga hålet. Det avgör hur mycket ljus som kommer in i kameran. Stort hål (litet f-nummer, t e x 5.6) => Kort skärpedjup.
Litet hål (stort f-nummer, t ex 22) => Stort skärpedjup.
Bländaren anges i bländarsteg: 2.8, 4, 5.6, 8, 11, 16, 22, 32. Detta är de (vanligaste) hela bländarstegen. På moderna kameror kan man ändra bländarstegen även i halva steg. Därför kan du t ex se bländaren 3.5 angiven.
Ett ljusstarkt objektiv är ett objektiv som kan släppa in mycket ljus (stort hål). Dessa brukar vara mycket dyra. Det skiljer väsentligt i pris på ett objektiv med största bländare 2.8 resp 5.6. Ett ljusstarkt objektiv kan du använda vid sämre ljus (och de är ofta mer påkostade och de ger skarpare bilder).


Slutartid: Inne i kameran sitter en ridå som öppnar och släpper in ljus i en viss tid fram till filmen/sensorn. Anges i sekunder, eller delar av sekunder, t ex 1/125 s eller 3s.
Även slutartiden anges i steg, där varje steg är en fördubbling av tiden. T ex 1/8000, 1/4000, 1/2000, 1/1000, 1/500, 1/250, 1/125, 1/60, 1/30, 1/15, 1/8, 1/4, 1/2, 1", 2", 3", ....
Bulb betyder att ridå är öppen så länge som du håller inne avtryckaren.
I moderna kameror anges även slutartiden i halva steg, därför kan det t ex stå 1/350 i sökaren.
I sökaren står det inte 1/250 utan enbart 250 om det gäller delar av en sekund. Hela sekunder visas med ett "-tecken bakom värdet.

Kombinationen av bländare och slutartid ger en viss ljusmängd till filmen/sensorn.
Slutartiden 1/250 tillsammans med bländaren f8 ger alltså samma ljusmängd som 1/125 och f11.

1/250 & f8 : Ridån är öppen kortare tid, men bländaren släpper in mer ljus. (Detta ger en bild med mer frysta rörelser och kortare skärpedjup).

ISO är hur ljuskänslig filmen/sensorn skall vara. Även ISO anges i fasta steg där en dubblering av värdet ger dubbelt så ljuskänslig film. (Exempel på ISO värden 100, 200, 400, 800)
Ökat ISO ger mer brus i bilden och sämre färger. (Vid fotografering med film ger det grynigare bilder, vilket ibland kan var en effekt man vill eftersträva. Vid digital fotografering ger det nog mest nackdelar. Använd därför låga ISO om ljuset tillåter det).

Således:
Bilder tagna med följande inställningar ger samma exponering (är lika ljusa) om motivet och ljuset är det samma.
Bild 1: ISO 200, Slutartid 1", bländare f8.
Bild 2: ISO 400, Slutartid 1/2, bländare f8.
Bild 3: ISO 400, Slutartid 1/4, bländare f5.6.

Ett tips är att använda kameran i läget Av, vilket ger tidsautomatik, dvs du ställer in bländaren och kameran ställer in tiden. Bländaren är mycket avgörande för bilden i och med att det är den som avgör hur mycket av bilden som skall vara skarp (hur mycket som skall vara skarp framför och bakom det du har fokuserat på). Jag använder detta läge (eller det helt manuella M) i 95% av fallen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.