Jag tar nu steget över till fullformat. Har läst en hel del recensioner, forum och pratat med personal i butik.
Men nu vill jag fråga er som är ute och arbetar med era kameror dagligen hur ställer ni er till respektive kamera. För och nackdelar?
Mitt personliga intryck är att D700 är mer mångsidig, lättare och smidigare att ha med sig än och faktiskt ögonblicksfotografera på ett annat sätt utan att nästan alltid vara beroende av stativ på samma sätt som med D3X. Visst upplösningen skiljer sig markant mellan kamerorna men jag ska inte förstora upp stora billboards direkt. Mer studiofoto, natur, byggnader och naturligtvis vanlig "vardags" fotografering.
Inte att glömma så ska jag naturligtvis uppdatera optiken till kameran jag hade tänkt att köpa följande optik.
Nikon Objektiv AF 14-24/2,8G ED AF-S
Nikon Objektiv AF 70-200/2,8G AF-S ED VR II
Nikon Objektiv AF 24-70/2,8G ED AF-S
Har ett fast 50 mm och macro som båda är kompatibla med fullformat.
Vad säger ni som arbetar med någon av D700 & D3X eller kanske rent av båda?
Nu arbetar jag varken med D700 eller med D3x ... Men jag jobbar med två D3-hus - alltså samma sensor som D700 inklämd samma hus som D3X, plus att jag har en del erfarenheter med de två kamerorna du kikar på.
Mitt intryck är egentligen det rakt motsatta mot ditt
Att D3X är den mer mångsidiga av de två. Att D700 är lättare och smidigare håller jag med om, men det är i mina ögon inte detsamma som mångsidighet. Man kan säga att D3x kan i stort sett allt det som D700 kan, plus lite till. D700 har direkt ur kameran bättre egenskaper vid mycket höga känsligheter, men skalar man ned D3X-bilder till 12 megapixel blir den praktiska skillnaden mycket liten. Däremot ger D3x en synbart bättre upplösning och en helt annan detaljteckning på låga känsligheter, något du inte kan interpolera fram ur bilder från en D700. Sedan är inte bara skillnaden upplösning i den meningen att du kan skriva ut större från en D3X - den är också mycket bättre på att återge ytstrukturer på ett bra sätt. Detta mycket tack vare sin högre upplösning, men också genom sin annorlunda optimerade sensor. Den har andra typer av färgfilter och antagligen annnorlunda byggda mikrolinser jämfört med D700. D3X är en kamera där Nikon gjort mycket för att ge en så mellanformatslik känsla som möjligt - korrekta färger, hög detljrikedom, bra återgivning av fina strukturer (allt detta då på låga känsligheter). D700 är en kamera som på många sätt optimerats för att ge så bra egenskaper som möjligt på höga känsligheter.
Sedan är även det här med smidighet ett relativt begrepp. De tre zoomobjektiven du kikar på är ganska tunga pjäser. Jag personligen tycker att med objektiv på närmare kilot och uppåt att det är betydligt mindre ansträngande att arbeta med ett kamerahus som D3X med sitt större grepp. Samtidigt kan du förstås sätta på ett batterigrepp på D700 och få ungefär likartat grepp (till och med bättre enligt vissa).
Du skriver att du tänker använda kameran för "
Mer studiofoto, natur, byggnader och naturligtvis vanlig "vardags" fotografering". För de förstnämnda - studio, natur (i meningen landskap), byggnader - är D3X det givna valet om man enbart ser till bildkvalitet. För naturfoto i meningen att till exempel gå på längre turer och för vardagsfotografering är den lättare D700 ett mer givet val.
D3X och D700 är - trots många likheter - två ganska olika kameror. Om du är osäker skulle jag varmt rekommendera att du faktiskt börjar med att köpa en begagnad D700 och testkör ett tag. De är ganska lätta att få tag i och skulle du bli missnöjd kan du sälja den för inte så mycket mindre än du köpte den för. Det är så att säga ett billigt sätt att "hyra" en kamera i några månader och själv komma underfund med om det är en kamera för dig. Objektiven du tänker skaffa fungerar ju utmärkt med bägge kamerorna och med kommande modeller, så de är ju på det sättet ett enklare köp.
Redigering:
En sak jag först glömde att ta upp. Du nämner att inte vara beroende av stativ med D700, och det kan man tolka på två sätt: Att D3X är så mycket tyngre att ett stativ behövs där - det håller då jag inte med om. Men, om du istället syftar på att man bör använda stativ för att verkligen få ut en fördel av den högre upplösningen hos D3X så håller jag verkligen med dig. Faktum är att så länge man fotograferar på frihand, och inte är extremt noggrann, så blir den praktiska skillnaden i upplösning mellan 12 och 24 megapixel överraskande liten. Skall du verkligen få ut hela den där kvalitetsskillnaden som en D3X kan ge, så bör du också vara beredd på att fotografera väldigt noggrant och eftertänksamt - och ofta använda stativ.