Det här kan vi nog debattera länge
Det här är en typ av grova förenklingar som jag tycket ofta leder lite fel ... Så enkelt är det faktiskt inte.
Jag håller med om första halvan av vad du säger - D700 är en mer påkostad och på flera sätt bättre kamera. Sant. Men, och nu kommer det viktiga, det ger inte med någon automatik bättre bilder. Ibland hjälper det med en lite bättre kamera, men i de flesta situationer spelar det överraskande liten roll.
Jag kan lova dig att det finns fler fotosituationer än du tror där du skulle ha svårt att skilja på bilder tagna ens med en D70 och en D700 - för att sedan inte tala om att skilja mellan en D7000 och en D700.
Provar trådskaparen en D700 och känner att det är den av de två kamerorna han trivs bäst med så skall han givetvis skaffa en sådan. Det är en underbar kamera och prisskillnaden är som sagt inte så stor. Vad jag vänder mig mot är att så många (inte bara du) närmast automatiskt likställer "bättre kamera" med "bättre bilder". Ibland är det så, men inte alls så ofta som många tycks tro.
Skulle det visa sig att trådskaparen istället tycker en D7000 ligger behagligare i handen eller känns mer lagom - ja då kommer han också få bättre bilder med en sådan. Den tekniska skillnaden mellan kamerorna finns där, men för någon som - som han själv säger - "fotar bara lite allmänt" så är skillnaden i bildkvalitet mellan D700 och D7000 försumbar. Bägge är ruskigt bra kameror.
För att skillnaden mellan dem är mycket mindre än du ger sken av och att D7000 har sina fördelar den också. Du har 16% mer pixlar att beskära från, kameran är mindre och lättare vilket en del gillar (inte jag personligen dock - själv kör jag med två D3-hus och trivs med det
Jag var över jul och nyår på en resa i Peru och hade med mig en D3 (samma bildsensor som D700) och en lånad D7000. Det är några mycket få tillfällen under den resan som jag hade fördel av D3 framför D7000, och då handlade det mest om autofokus och buffert - områden där jag som sportfotograf är ovanligt kräsen
Jag hävdar envist att skillnaden i bildkvalitet mellan D700 och D7000 inte är större än att man snarare kan välja efter vilket av kamerahusen man trivs bäst med. En marginellt bättre kamera som man sedan kanske inte tar med sig lika ofta för att den känns tung kommer definitivt inte ta bättre bilder.