ANNONS
Annons

Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Harry Friberg

Aktiv medlem
Hej

det är nu i dagarna ett år sedan ,jag fick min Nikon D70 och började med digitalkamera

var eller hur är Era erfarenheter av denna kamera
vad är era erfarenheter
vad är brister
vad är bra
vad borde vara bättre

Tex. själv så tycker jag att sökaren är lite för obekväm efter att ha varit bortskämmd med bra sökare på nikonkameror

/Harry

Sådär...

Den uppfyller många av mina krav:

Fördelarna är 1/500 blixtsynk, snabb, batteritiden mycket bra skärpa, liten, lätt och snygg och för mig möjligheten att fota mer än 36 bilder/dyk!!!

Bristerna är det mycket höga bruset om man jämför med 20D särskilt på ISO högre än 400 och vid nattfotografer trots brusreduceringen är på.
Den otroligt lilla sökaren är inge vidare.
Om man jämför med sökaren på F90X där man fick inspiration när man förde upp kameran mot ögat, den var/är stor ljusstark och liksom förvränger verkligheten till något bättre och det höjer inspirationen och kreativiteten.

Om Nikon gör en D70F vore jag mycket glad då jag troligtvis inte skulle behöva byta uv-hus.
Då skulle jag vilja se förbättringar som lägre brusnivåer och kanske ISO 100 och raw+large/fine jpg och om dom gör den 8 megapixel skulle det också vara helt okej men inte nödvändigt.

// Alex

-Fördel
Billig
Lång batteri tid
Snabb
Lätt (men ändå ingen plastig känsla)

-Nackdel
Ingen ISO100
CCD från Sony?? (inte direkt en nackdel men...)
Ingen info om exponering och ISO tal på kontrollpanelen, bara i sökaren.
Ingen multiexponering.

Köpte ett D70-kit alldeles nyss och en stor fördel i nuläget är ju prisläget jämfört med konkurrenterna.

Kitet kostar nu ca 9700kr inkl moms på cyberphoto.....oslagbart prisvärt!!! Med detta kit får man ju faktiskt en "tolerabel" glugg jämfört med tex Canons 300D, 350D och för den delen 20D-kit.

Håller med alla tidigare för- och nackdelar.

Största nackdelen för mig än så länge är den lilla sökaren och odistinkta upplysningen av fokuspunkter. Bruset tycker jag inte är så farligt, det är ett ganska snyggt filmlikt brus (monokromt), ej så mycket fula blåröda blaffor som vissa andra kameror. Jag har också stött på moiré-problemet vid några tillfällen. Retar mig också lite på att man måste ner i menyerna för att skifta mellan AF-S och AF-C (fast man kan ju snabbt ratta in "sport-läget" oxå, om man vill ha följande AF snabbt, tex som för mig när jag fotar barn :).

Fördelar:
Snabbhet!
Hantering, menysystem!
Exponeringsmätning, både befintligt och blixtljus!
Kit-gluggen riktigt bra!
Blixtsystemet!!! (riktigt, riktigt bra......tom trådlöst "direkt ur ask" ihop med SB-600 & 800).
Lätt men robust känsla, ej "ihålig" trots plast.

/Matti

Senast ändrad:
D70 har varit en mycket bra kamera för mig. Första veckan körde jag helautomatiskt, grönt läge, och har sedan allteftersom ökat på mängden manuella inställningar. En kamera att växa med.

Imponeras särskilt av:
Nästan alla proffsinställningar finns för de som vill. Matrix-mätningen, snabbheten och batterilivslängden. Intuitiv layout.

Några minus:
Jag vill ofta fokusera manuellt men tycker inte sökaren räcker till för det.

Vill ha en tydligare indikation på valt iso-läge. Har några gånger glömt att sänka känsligheten efter inomhus-/kvällsfotografering. Klantigt av mig förstås. Skulle också gärna ha iso-läget som en egen knapp eller ratt.

Kan ibland tycka att den är i minsta laget att hålla i. (men lika ofta tycker jag det är praktiskt)

Jag har haft kameran sedan december. Använder nästan ingen av kamerans "tekniska funktioner".

Givet som saknas är ett självutlösarläge på 2s som man inte behöver aktivera varje gång man använder det, kombinerat med en spegeluppfällning som inte riskerar att skaka på kameran i onödan när slutaren är öppen.

En annan nackdel för mig är att inte sensorns maskade pixlar lagras så jag på ett enkelt sätt kan reducera de ränder som framträder om jag vill använda mig av exakt hela omfånget som kameran registerar.

Brusnivån tycker jag inte är någon fara och faktiskt inte heller sökaren. Tyckte den var bedrövligt liten när jag tidigare tittade i andras D70/D100, men det tog inte lång tid innan jag vande mig vid den. Jag upplever inga problem med att ställa in skärpan, skalan i sökaren är ju densamma som med en 35mm-kamera. Att det är beskuret gör ju dock att man borde vara noggrannare och det kanske inte jag är... fast ofta tar jag ändå hjälp av indikeringen som visar när kameran tycker rätt skärpa är inställd, mest för att jag har svårt att låta bli.

För övrigt uselt att inte bildräknaren uppe i högra hörnet vid bildgranskning inte går att få bort. Och så tycker jag inte det skulle skada om det gick att rotera bilder i kameran.

Senast ändrad:
Det här var kameran jag letade efter....har bara gott och säga om den...förutom ett par småsaker dårå.

Ibland...utan anledning..så vitt jag ser...vägrar den att exponera....det klickar helt enkelt inte...vafalls!!??

Svårt att få rätt exponerade bilder när kontrasterna dominerar. (men det gäller nog alla DSLR).

Jag är mycket nöjd med kameran...verkligen prisvärd. Jag har haft tre andra innan....men den här är helt perfekt för mig...och jag är kräsen...

jonvi skrev:
D70 ....Skulle också gärna ha iso-läget som en egen knapp eller ratt....

ööhhh iso-läget har ju en egen knapp/ratt. Bara att trycka på knappen och vrida på ratten.

Ja fördelarna är så många att jag inte orkar räkna upp alla, är super nöjd med kameran. Förstår inte varför alla klagar på brusiga bilder?? Knäppte senast igår en porträttbild inomhus på kvällen i ett mörkt rum med endast en liten lampa som sken, jag hade nikons 50 1.8 på fullbländare och iso 1000 och bruset i bilden är näst intill obefintligt tycker jag. Jämför man med en inscannad bild från ex. t-max 400 så är det extremt mycket mer kornighet i den bilden.

Nackdelar är som alla andra påpekat den lilla sökaren, man blir ju brydd när man skiftar till den vanliga 35mm systemkameran.
Sen att man på Nikon inte kan räkna ut hur många bilder man har kvar på kortet är ju såååå störande. Kameran visar bara att halva antalet exponeringar kvarstår. Tycker också att man skulle kunna välja om kameran skulle återgå till ett standard läge när man stänger av den, har som tidigare talare "glömt" bort att ställa om iso, exponeringskompensation och i bland blixt kompensation när man bytt miljö.

I övrigt är jag supernöjd då dessa nackdelar långt överskrids av dess fördelar.

jonvi skrev:
Väl medveten om det.. föredrar dock en knapp istället för en kombination.
Bara nyfiken, hur tänkte du då att det skulle funka? Ska man trycka flera gånger för att rotera genom listan?

Personligen tycker jag om det som det är nu. Råkar man bara komma åt en knapp händer inget samtidigt som det är snabbt att gå åt endera hållet på inställningarna. Litet vrid, små steg. Stort vrid, stora steg, hoppa snabbt.

Men det är väl en smaksak. Själv skulle jag bli nipprig om jag var tvungen att trycka som en galning på samma knapp. Tycker redan att min kompaktkamera lider lite av den sjukan.

Harry Friberg skrev:
Hej

det är nu i dagarna ett år sedan ,jag fick min Nikon D70 och började med digitalkamera

var eller hur är Era erfarenheter av denna kamera
vad är era erfarenheter
vad är brister
vad är bra
vad borde vara bättre

Tex. själv så tycker jag att sökaren är lite för obekväm efter att ha varit bortskämmd med bra sökare på nikonkameror

/Harry
Sökaren är en ren katastrof. Tittade in i en KM D7D i helgen. Stor sökare med ett mattskivefokus som en blind skulle kunna använda. Nikon har allt att lära där.
Annars tycker jag om D70n men utan riktig skärpedjupskontroll känns den rätt mycket som en P&S förklädd till en proffskamera.

/jarek

"Sökaren är ren katastrof", jo säkert. Ta i lite till för säkerhets skull.

Sökaren fungerar. Visst kunde den vara bättre, men inte är det en katastrof. Har tagit bortåt 2100 bilder hittills med D70, inte under ett enda knäpp har jag gråtit över sökaren uselhet.

Fördelarna med D70 uppväger utan problem nackdelarna. Jag tycker kameran sitter som gjuten i handen, har ett väldigt enkelt gränssnitt där alla funktioner ligger lätt åtkomliga. Den är alltså enkel att fotografera intuitivt med, jag behöver inte stå och fundera över inställninarna. Amatör som jag är spelar priset en viktig roll, det är den inte heller fy skam.

Nackdelarna är väl närmast att Nikon skadskjutit kameran så att ljusmätning inte fungerar med gamla linser. Spegeluppfällning skulle ha varit trevlig. Naturligtvis kan jag tänka mig större ock klarare sökare också.

maxzomborszki skrev:
Bara nyfiken, hur tänkte du då att det skulle funka? Ska man trycka flera gånger för att rotera genom listan?

Personligen tycker jag om det som det är nu. Råkar man bara komma åt en knapp händer inget samtidigt som det är snabbt att gå åt endera hållet på inställningarna. Litet vrid, små steg. Stort vrid, stora steg, hoppa snabbt.

Men det är väl en smaksak. Själv skulle jag bli nipprig om jag var tvungen att trycka som en galning på samma knapp. Tycker redan att min kompaktkamera lider lite av den sjukan.

Visst är det så, likväl vill jag få iso-inställningen förenklad. Som det är idag har iso-knappen en annan funktion om en bild visas i lcd-fönstret (vilket är ganska ofta). Då den måste stängas ner först blir det en operation till. Dessutom missar jag ofta att bild visas och behöver då trycka ytterligare tre gånger för att återställa visningsläget.

Med en separat iso-knapp i kombination med nuvarande multifuntionsratt löses både ditt och mitt problem.

barba skrev:
"Sökaren är ren katastrof", jo säkert. Ta i lite till för säkerhets skull.

Sökaren fungerar. Visst kunde den vara bättre, men inte är det en katastrof. Har tagit bortåt 2100 bilder hittills med D70, inte under ett enda knäpp har jag gråtit över sökaren uselhet.

[-klipp-]

Nackdelarna är väl närmast att Nikon skadskjutit kameran så att ljusmätning inte fungerar med gamla linser. Spegeluppfällning skulle ha varit trevlig. Naturligtvis kan jag tänka mig större ock klarare sökare också.
Prova att ta några av dessa 2100 utan autofokus med f/1.4 eller så får du se vad jag menar. Sökarens klarhet är inte problemet i detta sammanhang. D70:ns sökare är mycket klar och mycket värdelös. Poängen med en SLR är att just få se vad som ligger i fokus men också vad som ligger ur fokus. Det är inte lätt på en D70.
Tyvärr är det inte ens lätt att byta mattskiva och det verkar inte finnas några på marknaden heller.

/jarek

jonvi skrev:
Med en separat iso-knapp i kombination med nuvarande multifuntionsratt löses både ditt och mitt problem.
Ok, då förstår jag vad du menade. När det gäller just den dubblerade funktionen på knapparna så försöker jag lösa det genom att alltid "halvtrycka" på avtryckaren (vilket hoppar ur bildvisningsläge) innan jag ändrar inställningar, men det har hänt att jag ibland glömt det och låst bilder eller liknande.

Det där med halvtrycket fungerar inte så bra med VR objektiv heller, för då sätter den igång hela tiden och borde där igenom dra en massa extra ström.

Eveningstar skrev:
Det där med halvtrycket fungerar inte så bra med VR objektiv heller, för då sätter den igång hela tiden och borde där igenom dra en massa extra ström.
Helt sant, men för mig som inte har VR har det aldrig varit något problem :)

Allvarligt talat, jag ändrar i stort sett bara inställningarna innan jag ska ta bild så skulle jag nu ha VR i någon av gluggarna vore det ingen nackdel att den startade upp i tid. Med tanke på att Jonas nämnde att han missat bildtillfällen på grund av dubbelfunktionen är det med strömförbrukning nog inte aktuellt där heller, bilder skulle ju tas.

Men det är en smaksak. Själv är jag kluven till hur många fler knappar man bör ha på en kamera. För även om dubbelfunktioner kan vara jobbiga kan för många knappar och reglage också vara dåligt. Risken blir att användargränssnittet blir för plottrigt och knapparna för små och underligt placerade för att få plats. Visst kan man säkerligen få dit några fler innan det blir plågsamt.

backlight

jag skulle önska att backlighten varade lite längre i displayen.

ISO i sökaren, måga ggr har iso varit i föregående läge-> extremt irriretande.

Jag börjar sakna möjlighet till vertikal grepp

Födelar!
Batterilivslängs och snabbstartad

Re: backlight

supermax_fred skrev:
jag skulle önska att backlighten varade lite längre i displayen.

ISO i sökaren, måga ggr har iso varit i föregående läge-> extremt irriretande.

Jag börjar sakna möjlighet till vertikal grepp

Födelar!
Batterilivslängs och snabbstartad

Sätt på en SB-800 och du har backlight forever...
Kanske inte den lösning du sökte men jag blev glatt överraskad.

Själv är jag fortfarande mycket, mycket nöjd med min D70. Den presterar bättre än jag kunnat drömma om till ett så vettigt pris.

Jag har "alltid" med mig kameran och längtar därför inte efter ett större och tyngre hus. Att D70 har nästan allt jag behöver se, utom ett par irriterande saker, i sökaren gör att jag kan kolla allt utan glasögon. Jag måste ta på dem för att se de små symbolerna på LCDn.

Nikons träffsäkra AF och exponering är en välsignelse och när jag kollar resultatet på datorn är det oftast jag som slarvat när det inte blivit bra.

Med ljusstarka gluggar tycker jag sökaren fungerar ok men spegelvibrationerna stör makrofoto mer än annat. Detsamma gäller kvälls/nattfotografering.

Jag kommer inte att byta hus på länge men kommer det en lösning på riktigt stor dynamik kanske jag inte kan låta bli. Motljusbilder blir ofta inte som man tänkt idag och då syftar jag inte till det tillskott gluggarna ger. Solen ger ofta fill-over.

Bruset ser jag sällan som problem. D70ns brus är "snyggt".

Saknar dock möjlighet till trådutlösare. Fjärren är inte tillräckligt funktionell eftersom man måste pilla på kameran emellanåt för att den skall fungera.

På det stora hela: Massor med plus och ett fåtal minus

/AnWi

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar