Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 och kyla, hur fungerar den?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat_medlemskap

Aktiv medlem
Hej,

Jag undrar hur pass bra Nikon D70 klarar sig i kyla, med kyla menar jag således temperaturer under -20 C?

Naturligtvis bör kameran bli trögare eftersom den är elektroniskt driven.

Har du haft din Nikon D70 med dig ute i naturen där kameran INTE har fått varmare grader än -20 C på några dagar?

Jag är själv ofta ute på längre fjällturer där jag oftast varit ute i dessa temperaturer under flera sammanhängande dagar utan möjlighet till uppvärmning eller dylikt därför är jag lite nyfiken innan kag köper.

UNDANBEDES VÄNLIGEN MEN Å DET BESTÄMDASTE, försök om möjligt att respekter frågan och om du önskar fråga om annat,
STARTA EN NY FRÅGA...

Jag är INTE intresserad av hur andra kameramodeller fungerar eller inte fungerar i kyla...

andersgunnare skrev:
Hej,

Jag undrar hur pass bra Nikon D70 klarar sig i kyla, med kyla menar jag således temperaturer under -20 C?

Naturligtvis bör kameran bli trögare eftersom den är elektroniskt driven.

Har du haft din Nikon D70 med dig ute i naturen där kameran INTE har fått varmare grader än -20 C på några dagar?

Jag är själv ofta ute på längre fjällturer där jag oftast varit ute i dessa temperaturer under flera sammanhängande dagar utan möjlighet till uppvärmning eller dylikt därför är jag lite nyfiken innan kag köper.

UNDANBEDES VÄNLIGEN MEN Å DET BESTÄMDASTE, försök om möjligt att respekter frågan och om du önskar fråga om annat,
STARTA EN NY FRÅGA...

Jag är INTE intresserad av hur andra kameramodeller fungerar eller inte fungerar i kyla...

Manualen säger:
Driftmiljö 0-40C
Således antar jag att Nikon inte rekommenderar att man använder kameran i svårare kyla.

Sen borde du ta itu med din taskiga attityd.

Vad roligt det skall bli när Anders Gunnare väl köper en D70. Då kommer det ännu fler ödmjuka frågor in på detta forum.

Nä, denna medlem borde få en passning från Admin på denna sida.

Mvh

Johan Maxe

Jo det där har jag undrat över länge, istället för att använda standard html och gallra bort saker som kan förstöra sidan kör vi med fyrkanttaggar [ ] med en hemgjord standard på vad saker heter. Ex "color" = "font color"

Nej, Anders du skall inte skriva sådana där "regler" i sina inlägg (det gav ju dessutom motsatt effekt för nu är tråden urspårad), men skulle fler följa våra regler kanske han inte kände behovet att skriva så.

"Vill ni diskutera ett märkes förträfflighet över ett annat, använd forumet "vs". Det är ej tillåtet att framhäva ett annat märke i Teknikfrågor per tillverkare-forumen, hur skämtsamt det än kan tyckas vara. De forumen är till för de som har respektive märke, vänligen respektera detta."

"Avvik inte från diskussionens ursprungliga ämne, starta hellre en ny diskussion själv om du vill föra in diskussionen på ett nytt spår."

Som alltid, rapportera inlägg till forumvärdarna istället för att "ta upp kampen" själva.

Kommentar

Hej på er som reagerat på min "fetstils-kommentar".

Den är inte mening att reta upp/kränka någon eller att ni skall få ta del av mina eventuella attityd-problem.

Jag gillar forumen med frågor/svar men kan bli så himmla less på att de frågor/svar jag brukar läsa många gånger spårar ut helt eller delvis.

Jag menar inte att kommentarerna/frågorna/svaren är flekatiga men de hör enligt min mening inte till den ursprungliga frågan/kommentarer.
Det är säkert väldigt uppslattat av många människor, men inte för mig.

För mig blir det svårt att se den röda tråden från början till slutet.

Jag tycker det är helt rätt/ok med alla möjliga frågor/svar/kommentarer men jag tycker inte att det är rätt att flera efterföljande frågor/svar/kommentarer inte har någonting alls att göra med den ursprungliga inlägget.

Men det kanske är bara jag som inte gillar att att frågorna helt eller delvis spårar ut.

Att notera att min synpunkt med "urspårning" INTE gäller alla frågor/kommentarer på FS men enligt min synpunkt tillräckligt många för att jag skall tycka att det är synd om den/de personer som letar svar skall behöva plöja igenom saker som inte har nånting med deras sökning att göra.

Jag kan/vill inte bestämma över eller läxa upp dessa personer över hur de skall eller inte skall göra vid forum-inlägg, men jag försöker i alla fall ge mina frågor en slags renodling för att de personer som uppskattar relevanta kommentarer till frågor skall ha möjlighet att få ta del av det i mina inlägg.

För den/de personer som detta känns kränkande eller en icke positiv upplevelse så vill jag säga att jag respekterar er åsikt kring detta och hoppas att det skall finnas frågor/svar på annat håll där ni skall kunna känna större samhörighet kring.

Jag har inte och det skulle aldrig falla mig i att ge en "fetstils-kommentar" (alltså den som finns i min startfråga) i en fråga som jag inte har startat upp, i detta fall lever jag som jag lär.

Så nu har ni fått ta del av mina allvarliga attidyd-problem med en förhoppning från min sida om en lite mer förklaring till denna frågas fetstils-kommentar.

Ha en trevlig kväll.

Mvh
Anders

Diskussionsforum, eller här forum, är ju diskussioner mellan människor men i skriftlig form.

Det vore konstigt om inte diskussionerna vandrade iväg precis som i vanliga samtal.

Re: Re: Nikon D70 och kyla, hur fungerar den?

tormig skrev:
Verkligen? Kameran består ju mest av elektronik som ju blir SNABBARE ju KALLARE det blir.

(titta, man kan skrika med FÄRGER också)

Öhhhh, hmmmm.

Ja det kanske stämmer, men de batteri-grejor jag har haft ute i kylan har kännts ganska så trötta efter ett tag, det kanske bara beror på batteriet...

Kan det vara så att elektroniken blir snabbare men batteriet tröttare och därför uppfattar jag batteri drivna grejor tröttar vid kyla?!
(Lite osäker på hur väl detta stämmer överens med teori kring detta...)

Maxe skrev:
Vad roligt det skall bli när Anders Gunnare väl köper en D70. Då kommer det ännu fler ödmjuka frågor in på detta forum.

Nä, denna medlem borde få en passning från Admin på denna sida.

Mvh

Johan Maxe

Jag ber om ursäkt om frågan känns anti-ödmjuk!

Trodde inte det, däremot har ett antal personer kommenterat tillägget kring min fetstils-kommentar.

clindh skrev:
Nej, Anders du skall inte skriva sådana där "regler" i sina inlägg ...[/i]

Som alltid, rapportera inlägg till forumvärdarna istället för att "ta upp kampen" själva.

Jag har inte skrivit någon regel utan gett uttryck för en önskan som rör de eventuella kommentarerna till min fråga.

Jag sätter inte upp några regler på FS däremot har jag formulerat en fråga med en kommentar som förhoppningsvis skulle ge möjlighet till en bra koppling till efterföljande kommentarer/svar på frågan.

Det är bra med forum-regler och forum-tips, de är ju väl definierade på FS tycker jag och inte alltför svåra att följa och ta del av.

FS har bra forum.

Jag skulle aldrig försöka/vilja att/ge ange regler i ett redan existerande forum.
Däremot har jag en förhoppning/önskan att de frågor jag startar skall ha en röd tråd i själva frågan för att underlätta för den som gärna vill kunna följa fråor/svar.

För den person som inte är intresserad av att kunna följa frågor/svar så finns det ju gott om sådana frågor/svar i forumet som de kan få ta del av...

;-)

Re: Re: Re: Nikon D70 och kyla, hur fungerar den?

andersgunnare skrev:
Öhhhh, hmmmm.

Ja det kanske stämmer, men de batteri-grejor jag har haft ute i kylan har kännts ganska så trötta efter ett tag, det kanske bara beror på batteriet...

Kan det vara så att elektroniken blir snabbare men batteriet tröttare och därför uppfattar jag batteri drivna grejor tröttar vid kyla?!
(Lite osäker på hur väl detta stämmer överens med teori kring detta...)

Batteriet borde vara problemet, det finns flera diskussioner om detta här på fotosidan, batteriet i fickan med sladd till kameran verkar vara det populäraste alternativet.

Annars är nog elektroniken rätt temperaturokänslig nedåt, uppåt blir det störningar på CCDn.

o-laser skrev:
Diskussionsforum, eller här forum, är ju diskussioner mellan människor men i skriftlig form.

Det vore konstigt om inte diskussionerna vandrade iväg precis som i vanliga samtal.

Hej Ola,

Ja jag håller med om detta som du skriver, visst samtal vandrar ju iväg i vardagen.

Men det är ju så, det vet ni ju inte om för ni känner inte mig att jag är en flitig forum-läsare, brukar söka en hel del och tyvärr så är det enligt min uppfattning alltför ofta totalt åtskilda saker talas om i svaren i förhållande till frågan.
För mig är det svårt att följa med då.

Det är därför jag har inlett denna diskussion med min fetstils-kommentar.

Jag vet att frågan "smutsas" ner av den avslutande kommentaren.

Jag vet också att jag inte sätter upp regler i FS eller ens i frågan, men jag försöker i alla fall låta läsaren ta del av att jag föredrar i min fråga att få kommentarer som har direkt koppling till frågan.

Re: Re: Re: Re: Nikon D70 och kyla, hur fungerar den?

o-laser skrev:
Batteriet borde vara problemet, det finns flera diskussioner om detta här på fotosidan, batteriet i fickan med sladd till kameran verkar vara det populäraste alternativet.

Annars är nog elektroniken rätt temperaturokänslig nedåt, uppåt blir det störningar på CCDn.

Ok, då klarnar det en hel del kring detta.
Skall kolla upp om det finns en extern batterihållare med sladd till D70, hoppas det.

tack för ditt svar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar