Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 eller D100? Vilken ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mathias Himself

Ny medlem
Hejsan allihop!

Nu är det så att jag ska byta upp mig till en bra digital systemkamera.
Har planerat att köpa en ny i ca 1 år,
men tillfället har inte vart det rätta för ens nu.

Denna fråga jag ställer är såklart främst till de som har någon av de 2 kamerorna D70 & D100 eftersom jag vill ha tips och råd från de med erfarenheter.

Vad är det t.ex för skillnad mellan dem, förutom iso-inställningar och slutartider?
Det skiljer ju en del i pris...

Skulle uppskatta era kommentarer och funderingar om detta,
kan helt enkelt inte bestämma mig.

Ha en fortsatt trevlig sommar!
/MVH Mathias
 
OM du inte behöver vertikalgrepp, köp D70...den är både snabbare och har bättre bildkvalitet....dessutom till lägre pris.
/Kim
 
Här finns en lite mer detaljerad jämförelse av specarna.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page20.asp

För att själv komma med "något" så:

Jag är nybliven ägare av en D70 och håller på att lära mig din för fullt just nu. Mina första intryck är att den är mycket lättarbetad och snabb. Känns bra i handen. Jag tror att man får mer kamera för pengarna (i flera avseenden även om D70:n varit dyrare) om man köper en D70. Snabbare, bättre bildkvalitet.

Till D70:n nackdel får väl sägas att D100 har större sökare. D100 kan åxå en spak på utsidan där man kan välja mellan AF-S och AF-C, och som Kim redan påpekat, det finns inget vertikalgrepp till den (om man tror sig behöva det).
Det finns kanske fler saker men det är vad jag kommer på just nu.

D100 är, vad jag hört, väldigt långsam när man använder komprimerad RAW.

Att D70:n är tillverkad i plast tycker jag definitivt inte ska avskräcka någon. Visst, man får inte dendär "kalla" metallkänslan när man tar den i handen, men i övrigt känns den väldigt robust.
Plast är ju inte lika kallt att hålla i på vintern heller.
 
Tackar

Intresant hemsida. Tackar för det!

Du säger att sökaren är mindre än D100´s...
Är det stor skillnad på dem så att det utgör en sådan stor nackdel?

Sk*tbra att få höra vad andra tycker! =)

/Mathias
 
Jag har inte haft möjlighet att jämföra dem sida vid sida, så jag kan inte uttala mig om hur stor skillnaden är eg.
Ta dig gärna till en butik och kläm och känn på båda två om du har möjligheten. Det handlar ju inte bara om specar och sånt, utan även om känsla. Man måste ju trivas med kameran. :)
 
En kompis of mine har nämligen en D100 som jag testat runt lite med, dock endast vid ett fåtal tillfällen. Kunde dock inte klaga på sökaren...

Anledningen till att jag frågar är den eftersom D70 har fått så skyhöga betyg överallt, så undrar jag hur kamerorna ställer sig mot varandra.

Självklart ska jag provskjuta en D70 och bilda mig en egen uppfattning om kameran innan det blir tal om något köp. Själv tycker jag att det är intressant att höra från folk vad de tycker om kameran om de haft en under en längre tid.

/Mathias
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.