Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 eller Coolpix 8400/8800

Produkter
(logga in för att koppla)
svarar alla D70 - unisont och utan att fråga efter vidare information
Frågeställaren själv gav 2 alternativ Nikon Coolpix8800 eller D70, inget annat. Ixus är ur bilden, det har han redan.
Men, jag vill avsluta den här eftersom jag inte har mer viktigt att tillägga. :)
Fred H

Folk verkar glömma att trådskaparen även nämner sig som amatör som inte tidigare har använt en system kamera. Frågan är då om det är ett praktiskt val att välja en systemkamera.

8 Megepixels på en så liten CCD kan verka onödigt för oss som efterbehandlar, men är man amatär och skriver ut bilderna på labb så kanske Coolpix 8800 inte alls är ett dumt val.

Nu var det vissa saker med Coolpix 8800 som "jag" inte gillade och "jag" ser ingen anledning att köpa en 8 megapixels kamera till det priset, men det betyder inte att Coolpix kanske skulle vara en utmärkt kamera i en amatörs hännder som vill ha en lite mer avancerad kamera än en point and shoot kamera.

För på en systemkamera ser man inte innan hur bilden blir och för en ammatör kan detta vara en nackdel och att lära sig f-stop, slutare, bländare, EV och så vidare är det inte alla som är intreserade av.

Så en fördel med Coolpix 8800 är att den kanske passar lite bättre för amatörer för att de får en fingervisning om hur bilden kommer att bli innan de tar den.

Nekomy skrev:
bilden blir och för en ammatör kan detta vara en nackdel och att lära sig f-stop, slutare, bländare, EV och så vidare är det inte alla som är intreserade av.

Är man inte intresserad av det kanske det är en Ixus man ska ha istället. Eller, om man vill ha zoomomfånget, en Z3 eller C-765 eller liknande.

Men jag håller med dig om att CP8800 är lite i dyraste laget sett till vad man får för pengarna, även om jag inte tycker att de saker du anmärkte på är mycket att orda om. Det är extrema kontraster mellan svart och utbrännt vitt osv. En optik med det omfånget som inte ger CA under sådana omständigheter har då aldrig jag sett iaf.

Men varför kan man inte ha en systemkamera smo amatör? Jag ser mig själv som amatör

Nekomy skrev:
...
8 Megepixels på en så liten CCD kan verka onödigt för oss som efterbehandlar, men är man amatär och skriver ut bilderna på labb så kanske Coolpix 8800 inte alls är ett dumt val.

...

För på en systemkamera ser man inte innan hur bilden blir och för en ammatör kan detta vara en nackdel och att lära sig f-stop, slutare, bländare, EV och så vidare är det inte alla som är intreserade av.

...

8 MP på en så liten sensor anser jag kräver mer efterbehandling än 6 MP på en större sensor. Oavsett hur man väljer att titta på sina bilder. Att ställa in kameran så att skärpning och kurvor ger tillfredsställande resultat direkt ur kameran kan man göra med D70 också om man inte är vän av bildbehandling. Visst, lite extra pill krävs, men köper man en Coolpix 8800 så är det inte direkt för att man bara önskar en enkelt pocketkamera.

Tänk vad märkligt det är, förr var man tvungen att vänta tills filmen varit inne på labb och vänt, nu kan man inte ens vänta tills bilden är tagen förrän man vill se hur den kommer att se ut?
Att lära sig lite hur bländare och tid hänger ihop kräver inte mycket av användaren och gör bra mycket mer för slutresultatet än valet av ena eller andra kameran i slutändan.
Att köra D70 på automatik är inte svårare än en pocketkamera, men den har så oändligt mycket större möjligheter. Lägger man såpass mycket pengar på en kamera är det trist om den känns begränsande efter ett par månader. CP8800 är ju inte direkt kameran man stoppar i innerfickan så man gör ändå ett aktivt val om att få en kompetent kamera som man "släpar" runt på.

David, jag tror du glömmer en sak. Förr var många bilder otroligt usla och månda hade typ Kodak Instamatic eller andra kameror med fast slutare och bländare. Men den tiden är som sagt förbi och vi lever nu i en annan tid med andra förutsättningar.

Jag är av den instälningen att en bra fotograf skall kunna göra bilden så som han vill ha den redan i kameran men att man sedan kan förbättra den eller förändra den med efterbehandling.

De flästa som har en kamera i Sverige efterbehandlar inte sina bilder och de vill ha en kamera som ger bra bilder som man kan printa ut direkt från kameran och då gäller andra förutsättningar än vad vi "efterbehandlare" tittar efter.

D70 är en mycket bra kamera som jag vill ha och som jag troligen kommer att köpa efter nyår, men när det gäller att rekomendera en kamera till någon som kallar sig för amatör och som tidigare kanske inte fotograferat med en systemkamera så blir jag lite osäker.

Det jag sade var att Coolpix 8800 hade vissa problem som jag inte tyckte att en kamera i den klassen skulle ha. Men han sade även att han kanske skulle vänta på ett pris fall och då kan det komma sig att Coolpix 8800 kanske är ett bra köp. De problem jag sög med Coolpix var ofta vid kraftiga kontrast skillnader, men då han frågade efter en kamera för innomhu så kanske detta inte kommer att bli så stora problem.

Men vill han lära sig att fotografera med en systemkamera så är D70 ett givet val. D70 har troligen bra automatik som gör att även en amatör kan använda den, men system behöver lite mer intresse från användaren än övriga (icke system) kameror.

Så vill man gå vidare och har foto som en hobby skulle jag nog föreslå D70, men är man så att man bara fotograferar lite då och då så skulle jag nog kunna föreslå en Coolpix. Man får inte heller glömma att Coolpic har en bra zoom som kan vara bra för "då och då" amatören medans D70 kräver att man måste köpa flera objektiv för olika ändamål och det kommer i längden göra denna kamera lite dyrare än man räknar med.

Nekomy skrev:
David, jag tror du glömmer en sak. Förr var många bilder otroligt usla och månda hade typ Kodak Instamatic eller andra kameror med fast slutare och bländare. Men den tiden är som sagt förbi och vi lever nu i en annan tid med andra förutsättningar.
Nej, de fotografiska förutsättningarna är inte väsentligt förändrade, däremot är vår utrustning och våra möjligheter förändrade ganska radikalt mot Instamatic-perioden.

Jag är av den instälningen att en bra fotograf skall kunna göra bilden så som han vill ha den redan i kameran men att man sedan kan förbättra den eller förändra den med efterbehandling.

De flästa som har en kamera i Sverige efterbehandlar inte sina bilder och de vill ha en kamera som ger bra bilder som man kan printa ut direkt från kameran och då gäller andra förutsättningar än vad vi "efterbehandlare" tittar efter.
Jag är fortfarande av uppfattningen att bilderna från en Coolpix faktiskt behöver mer efterbehandling än de från en D70 om man ställer in den senare korrekt. Visst, rätt ur kartongen kanske Coolpixen ger bättre bild, men om man ens överväger en dslr så är man nog såpass intresserad att man kan ta sig den tid det tar att testa olika inställningar.

davidvpt skrev:
Nej, de fotografiska förutsättningarna är inte väsentligt förändrade, däremot är vår utrustning och våra möjligheter förändrade ganska radikalt mot Instamatic-perioden.

Jag är fortfarande av uppfattningen att bilderna från en Coolpix faktiskt behöver mer efterbehandling än de från en D70 om man ställer in den senare korrekt. Visst, rätt ur kartongen kanske Coolpixen ger bättre bild, men om man ens överväger en dslr så är man nog såpass intresserad att man kan ta sig den tid det tar att testa olika inställningar.
Håller med att Coolpix behöver mer efterbhandling än D70, men samtidigt anser jag att man knappast skall behöva efterbehandla bilder från en D70 :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar