Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikon D70 eller Coolpix 8400/8800
- Trådstartare ThomasD
- Start datum
Fred H
Aktiv medlem
Idag, när jag fick den senaste DigitalFoto tidningen, där just Coolpix8800 testades började jag tveka.
Det är så att i ganska så exakt i 3 år använde jag en Coolpix995, men sedan D70 kom, blev jag frälst av denna. Jag vill ha en digital kamera som har en riktig, mekanisk, manuell zoom, precis som i min ännu äldre Nikon F401s har och jag är van vid. Båda D70 och Coolpix 8800 (tror jag) har detta.
Det största problemet är dock att kunna övertyga min andra hälft att jag vill ha en annan digital kamera.
Ett annat problem, som jag upplever som besvärligt är allmänt hos D- systemkameror att sensorn behöver rengöras periodiskt.
Bara mängden av diskussioner hur och hur ofta CCD eller filtret (tror jag) i D70-s fall skall rengöras skrämmer mig.
Coolpix 8800 är inte en systemkamera och sensorn behöver därför inte rengöras.
En annan fördel hos 8800 jämfört med D70 är att det inbyggda objektivet är 8,9-89 mm som motsvarar 35-350 mm för 35 mm formatet. Jag har alltid velat ha ett teleobjektiv av minst 2-300 mm.
Det är klart, man kan köpa D70 hus + valfritt objektiv, men det blir inte billigare. Däremot D70 är mera flexibel.
Jag antar att Coolpix 8800 har en manuell, mekanisk fokusring. Sökaren har fått en bra kritik.
8800 vilket är det största pluset jämfört med min aktuella Cp995.
Jag upprepar igen: jag är skraj för sensorrengöringen hos D70.
Det är så att i ganska så exakt i 3 år använde jag en Coolpix995, men sedan D70 kom, blev jag frälst av denna. Jag vill ha en digital kamera som har en riktig, mekanisk, manuell zoom, precis som i min ännu äldre Nikon F401s har och jag är van vid. Båda D70 och Coolpix 8800 (tror jag) har detta.
Det största problemet är dock att kunna övertyga min andra hälft att jag vill ha en annan digital kamera.
Ett annat problem, som jag upplever som besvärligt är allmänt hos D- systemkameror att sensorn behöver rengöras periodiskt.
Bara mängden av diskussioner hur och hur ofta CCD eller filtret (tror jag) i D70-s fall skall rengöras skrämmer mig.
Coolpix 8800 är inte en systemkamera och sensorn behöver därför inte rengöras.
En annan fördel hos 8800 jämfört med D70 är att det inbyggda objektivet är 8,9-89 mm som motsvarar 35-350 mm för 35 mm formatet. Jag har alltid velat ha ett teleobjektiv av minst 2-300 mm.
Det är klart, man kan köpa D70 hus + valfritt objektiv, men det blir inte billigare. Däremot D70 är mera flexibel.
Jag antar att Coolpix 8800 har en manuell, mekanisk fokusring. Sökaren har fått en bra kritik.
8800 vilket är det största pluset jämfört med min aktuella Cp995.
Jag upprepar igen: jag är skraj för sensorrengöringen hos D70.
Nekomy
Avslutat medlemskap
Nu kanske jag verkar dum, men CMOS (sensorn) behöver väll bara rengöras om man har problem med den och om man ser fläckar mm.
För den skall väll i stort vara dammtät och damm samt smutts skall väll bara kunna komma in i en kamera om man byter objektiv och gör detta i en miljö där damm och smuts förekommer.
Så Nikon D70 behöver väll inte rengöras oftare än tex Canon 300D?
Eller har jag förbisett något?
För den skall väll i stort vara dammtät och damm samt smutts skall väll bara kunna komma in i en kamera om man byter objektiv och gör detta i en miljö där damm och smuts förekommer.
Så Nikon D70 behöver väll inte rengöras oftare än tex Canon 300D?
Eller har jag förbisett något?
davidvpt
Aktiv medlem
Sensorn rengörs när den är smutsig, inte nödvändigtvis på regelbunden basis. I mitt fall har det medfört att jag själv rengjort min sensor en (1) gång sedan maj månad. Enkelt och snabbt med en gummiblåsa med pip. Tog en knapp minut allt som allt och jag har inte upplevt att jag har tagit skada av händelsen. Kan inte minnas att det gjorde ont eller ens kändes obehagligt.
dumbo
Aktiv medlem
Jag har haft min D70 sedan juli (är det väl?) och jag har inte behövt rengöra sensorn. Är man lite smidigt när man byter objektiv och inte gör det i full sandstorm så är inte risken så stor att man råkar ut för att det fastnar saker på den.
Men visst, det KAN hända.
Har verkligen CP8800 mekaniskt kopplad zoom?
Jag är inte helt säker, men jag tror inte det.
Men visst, det KAN hända.
Nekomy
Avslutat medlemskap
Hittade denna sida där man kan se lite testbilder tagna med CoolPix 8800 <LÄNK>
Bilderna är mycket bra, men mycket beror detta på att det är en bra fotograf som tagit dem och man förleds lite att tro att allt är bra. Men tittar man på den nedersta bilden ser man ganska mycket och påtagligt brus. Med andra ord verkar Coolpix 8800 vara en "ISO 100" kamerar som kräver ganska hurd brusreducering på lite högre ISO.
Men klarar man sig med detta så är detta ingen dålig kamera, men för det priset väntar man sig oftast lite mer.
Sedan kan man titta på Cyberphoto.se på denna <BILD> och på en kamera i den prisklassen hade jag som sagt väntat mig lite bättre sesultat. Se även på denna <BILD> och på metall detaljer bå bakhjulet nära däcket. Dessa bilder skulle få mig att fundera en extra gång innan jag lade ut 9 000 Kr.
Bilderna är mycket bra, men mycket beror detta på att det är en bra fotograf som tagit dem och man förleds lite att tro att allt är bra. Men tittar man på den nedersta bilden ser man ganska mycket och påtagligt brus. Med andra ord verkar Coolpix 8800 vara en "ISO 100" kamerar som kräver ganska hurd brusreducering på lite högre ISO.
Men klarar man sig med detta så är detta ingen dålig kamera, men för det priset väntar man sig oftast lite mer.
Sedan kan man titta på Cyberphoto.se på denna <BILD> och på en kamera i den prisklassen hade jag som sagt väntat mig lite bättre sesultat. Se även på denna <BILD> och på metall detaljer bå bakhjulet nära däcket. Dessa bilder skulle få mig att fundera en extra gång innan jag lade ut 9 000 Kr.
Helgesson
Aktiv medlem
Valet mellan D70 och 8800 kan väl inte vara så svårt?
D70 är en långt mycket bättre kamera...en helt annan klass helt enkelt.
Jag har en 5700 och en D70...57:an liknar 8800 till mångt och mycket. Numera tar jag inte ens i 57:an.
Vill man ha en compaktkamera finns det billigare alternativ.
D70 är en långt mycket bättre kamera...en helt annan klass helt enkelt.
Jag har en 5700 och en D70...57:an liknar 8800 till mångt och mycket. Numera tar jag inte ens i 57:an.
Vill man ha en compaktkamera finns det billigare alternativ.
Fred H
Aktiv medlem
Den har tydligen inte, och för mig detta är ett absolut måste i min nästa kamera.
Så, åter till D70. Nu annonseras ett nytt Tamron objektiv,AF 18-200, som kan vara något?
Du menar om man zoomar direkt med en ring på objektivet? Nej, det sitter en zoomknapp på baksidan av kameran. Den har alltså motorzoom.dumbo skrev:
dumbo
Aktiv medlem
Fred H skrev:
Den har tydligen inte, och för mig detta är ett absolut måste i min nästa kamera.
Så, åter till D70. Nu annonseras ett nytt Tamron objektiv,AF 18-200, som kan vara något?
Ljusstyrka 6.3 i längsta läget är inte särskilt roligt, särskilt som man troligen behöver blända ner ett steg åxå för att få bra skärpa.
Tar man bilder annat än en solig dag så är det att skruva upp iso-talet eller använda stativ som gäller, typ.
Jag tycker det är tillräckligt oroligt med mitt 70-210 som har 5.6 i längsta läget.
Men måste man prompt ha hela omfånget i ett enda objektiv så är det väl inte mycket att be för eg.
Fred H
Aktiv medlem
Vad menar du?Dan Lilliehorn (dl_4711) skrev
Att du ens gitter ställa den frågan i det här forumet. Du måste ju ha vetat vilket svar du skulle få - fast det kanske var det du ville.
Vem är denna "du"?
Vilken fråga det gäller?
Många har ställt frågor här i den här tråden, ännu fler på det här forumet.
Vänligen, kan du förklara dig?
Fred
Helgesson
Aktiv medlem
Re: DSLR eller prosumer...
vad menar du?..haru vart å luktat i burken??
dl_4711 skrev:
Att du ens gitter ställa den frågan i det här forumet. Du måste ju ha vetat vilket svar du skulle få - fast det kanske var det du ville.
/dl - aldrig mer en systemkamera
vad menar du?..haru vart å luktat i burken??
dl_4711
Aktiv medlem
Fred H skrev:
Vilken fråga det gäller?
Ursprungsfrågan, givetvis. Det torde om inte annat framgå av min rubrik.
Helgesson
Aktiv medlem
''dl_4711 skrev:
Ursprungsfrågan, givetvis. Det torde om inte annat framgå av min rubrik.
Passar mig vanligtvis väldigt noga för att vara vass....men du verkar rätt corny!
dl_4711
Aktiv medlem
Helgesson skrev:
Passar mig vanligtvis väldigt noga för att vara vass....men du verkar rätt corny!
Vad nu? Jag förstår inte riktigt problemet. Jag tycker mitt första inlägg var hur tydligt som helst. Rubriken meddelar ett ärende och texten syftar tillbaka på rubriken, som brukligt är.
Eller är den åsikt jag uttryckte i inlägget du reagerar över? Det har du ju all rätt till, men jag vidhåller: att fråga här om man ska ha (D)SLR eller kompaktkamera är ungefär som att fråga Göran Persson vilket parti man ska rösta på.
Inget fel i det givetvis, men ursprungsförfattaren borde ju ha insett vilket svar han skulle få. Men det var kanske just den extra lilla bekräftelsen han sökte, det verkar ju nästan så med tanke på vad som nu finns i hans kameraväska.
Bara att gratulera, D70 känns för mig som det överlägset bästa DSLR-valet på marknaden just nu.
Fred H
Aktiv medlem
Jag tycker att forumet är till för att fråga, även om man vet svaret. Man kan känna sig osäker och då kan andras erfarenheter hjälpa åt rätt håll. Jag menar inte att fråga och vara tjatig, men fråga, svara, hjälpa.
Jag tror inte att det finns dumma frågor. Varje fråga har sin bakgrund och visar en tankeverksamhet. Det är dumt att inte fråga och inbilla sig att man vet allt.
En ironisk eller ”corny” kommentar kan göra att frågeställaren drar sig undan med svansen mellan benen. Gör inte det.
Det här forumet är ett av de mest seriösa jag har medverkat i, så låt oss behålla det seriöst
Förresten,
Fred H
Jag tror inte att det finns dumma frågor. Varje fråga har sin bakgrund och visar en tankeverksamhet. Det är dumt att inte fråga och inbilla sig att man vet allt.
En ironisk eller ”corny” kommentar kan göra att frågeställaren drar sig undan med svansen mellan benen. Gör inte det.
Det här forumet är ett av de mest seriösa jag har medverkat i, så låt oss behålla det seriöst
ochDan Lilliehorn skrev
/dl - aldrig mer en systemkamera
Jag är konfunderad. D70 ÄR ju en systemkamera, eller har jag fel?Dan Lilliehorn skrev
Bara att gratulera, D70 känns för mig som det överlägset bästa DSLR-valet på marknaden just nu.
Förresten,
är en dålig jämförelse. Forumet skall vara neutralt, men det är inte GP.att fråga Göran Persson vilket parti man ska rösta på
Fred H
dl_4711
Aktiv medlem
Fred H skrev:
Jag tycker att forumet är till för att fråga, även om man vet svaret. Man kan känna sig osäker och då kan andras erfarenheter hjälpa åt rätt håll.
Jag håller med till fullo.
Det här forumet är ett av de mest seriösa jag har medverkat i, så låt oss behålla det seriöst.
Medhåll här också, fotosidans forum är bland de mer seriösa. Jag har inga som helst avsikter att ändra på den saken. Men här var ju ärendet redan utagerat, frågeställaren hade ju redan gjort sitt val.
Jag är konfunderad. D70 ÄR ju en systemkamera, eller har jag fel?
Nej. Jag har väl aldrig påstått att det är något fel på systemkameror.
Vad det hela bottnar i är att systemkameror, hur överlägsna de än må vara rent tekniskt och resultatmässigt, trots allt inte är den bästa lösningen för alla. Men i detta forum får man lätt bilden att de är frälsningen för varje fotograf, oavsett nivå. Det var det jag försökte förmedla med mitt (tydligen) kryptiska inlägg och med signaturen ville jag förmedla att det faktiskt finns de som inte stämmer in i lovsången.
dålig jämförelse. Forumet skall vara neutralt, men det är inte GP.
Det har du iofs rätt i. Jag borde ha skrivit SVT istället för Göran Persson. Mitt åt.
Fred H
Aktiv medlem
Så är det med allting här i livet. Därför är det bättre att undersöka först och köpa sedan.… inte är den bästa lösningen för alla…
Har man köpt en sak, är det ändå inget fel med att tala om för andra om man blev nöjd, halvnöjd, besviken eller vad som är positivt och negativt.
Det kan räcka för andra att höra/läsa när jag säger: ”wow, jag är nöjd med mitt val…”
Ja, jag gillar dina senaste svar, Dan. Det menar jag.
De bevisar att det här forumet verkligen är av hög kvalitet.
Fred H
dl_4711
Aktiv medlem
Fredrik Hönig (Fred H) skrev:
Har man köpt en sak, är det ändå inget fel med att tala om för andra om man blev nöjd, halvnöjd, besviken eller vad som är positivt och negativt.
Absolut inte. Vad jag (måhända lite klumpigt) antydde var att teknikvalssvaren här lätt blir lite onyanserade eftersom de flesta som är aktiva i dessa trådar har samma referensramar.
De första svaren i den här tråden visar rätt tydligt vad jag menar: utan att veta något mer om frågeställaren än att han har en Ixus och vill ta inomhusbilder svarar alla D70 - unisont och utan att fråga efter vidare information. Och sen mynnar det hela ut i (ännu en) D70-kontra-300D-tråd.
Det är inte första gången jag reagerat på detta.
Jag var ju tvungen att reda upp den röra jag själv skapade. Inte första gången jag blir lite onödigt kryptisk.
Kommentar på en sak du sa tidigare:
Jag tycker att forumet är till för att fråga, även om man vet svaret.
Ja. Men det är också till för att tycka saker, även om forumet självt och dess aktiva. Såpass mycket självdistans måste vi väl ha, om vi nu är så seriösa? ;-)
Absolut inte. Vad jag (måhända lite klumpigt) antydde var att teknikvalssvaren här lätt blir lite onyanserade eftersom de flesta som är aktiva i dessa trådar har samma referensramar.
De första svaren i den här tråden visar rätt tydligt vad jag menar: utan att veta något mer om frågeställaren än att han har en Ixus och vill ta inomhusbilder svarar alla D70 - unisont och utan att fråga efter vidare information. Och sen mynnar det hela ut i (ännu en) D70-kontra-300D-tråd.
Det är inte första gången jag reagerat på detta.
Jag var ju tvungen att reda upp den röra jag själv skapade. Inte första gången jag blir lite onödigt kryptisk.
Kommentar på en sak du sa tidigare:
Jag tycker att forumet är till för att fråga, även om man vet svaret.
Ja. Men det är också till för att tycka saker, även om forumet självt och dess aktiva. Såpass mycket självdistans måste vi väl ha, om vi nu är så seriösa? ;-)