Annons

Nikon D70 eller Canon 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

popboydeluxe

Aktiv medlem
Nu tänker ni, varför jämför han dessa två kameror och inte Nikon D100 mot Canon 10D.
Jag tänker ge er en enkel förklaring.
Jag vill jämföra ett billigt alternativ mot ett något dyrare.
Att jämföra 300D mot 10D kände jag inte för av det jag läst så har jag kommit fram till att 300D är mer begränsad än D70 är.

Så min frågar är denna.
Jag tänkte börja med en mer eller mindre seriöst verksamhet där jag tänkte blanda hobbyfotografering med yrkesfotografering, dvs något jag kan tjäna pengar på.

Jag behöver en ny kamera. Och frågan är nu vilken av dessa är bäst enligt er.

Nikon D70 vet man inte mycket om
men den verkar återge bra bilder med lågt brus och kameran är billig.

Canon 10D verkar ge lite bättre kvalité än D70
men är som sagt något dyrare.

Hur fungerar RAW-formatet i de olika kamerorna?
Någon som vet vad det skiljer sig åt mellan Nikon o Canon?

Jag vill helst inte höra det gamla vanliga Nikon vs. Canon tjafset utan kan ni försöka komma med objektiva synpunkter på mitt framtida kameraköp.

Vilka objektiv till dessa kameror skulle ni rekommendera. gärna ett allround zoom-objektiv då jag har en begränsad budget.

Och ett objektiv som passar bra vid modell/poträttfotografering.

MVH - Pavel Maira

Senast ändrad:
Ja om du behöver kameran nu så är ju svaret enkelt, EOS10D, D70 finns ju inte än och även om den ser ut att komma om ett par månader så kvarstår ju det att se. Om du har tid att vänta så skulle jag se hur kapabel D70 är. Det är för tidigt IMHO att bedömma bilderna, det är först den når massorna som den får bekänna färg, men för priset den kommer att kosta så verkar det vara mycket kamera för pengarna. EOS10D är säkert också en väldigt bra kamera, personligen gillade jag inte hur den låg i handen.

När du väljer tänk inte så mycket på vilken kamera du köper, det är objektivsystemet du investererar i. Objektiven kommer att finnas långt efter att din kamera slutar att fungera.

Objektiv, eftersom jag har Nikon så kan du bara få rekommendation från den sidan. Nikkor 50 1.8 är otroligt skarpt, och för bara 1600 så är det ett fynd. Tamron 28-75 2.8 är ett väldigt fint objektiv, men så är även nikons 24-85 AF-S, dock ej lika ljusstarkt.

Och slutligen stirra dig inte för blind på vilken kamera som är bäst, om ett år så kommer där en ny kamera som kommer att vara "bäst".

Lycka till

Det som talar för D70 är utan tvekan priset.

Det som talar imot är plasthuset..sannolikt inte alls lika tåligt som magnesiumhuset på 10D.

Om du vill ha vertikalgrepp så är inte D70 något alternativ.

Behöver du inte vertikalgrepp/den extra tålligheten så verkar D70 vara det vettigaste köpet (rent ekonomiskt).
Men det är ju svårt att säga bestämt eftersom det inte finns några tester på D70 än.

Mycket bra/prisvärt objektiv:

Tamron 28-75/2,8 XR Di

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar