Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)
Bara att inse att Nikons namngivningssystem redan är lite av ett mysterium, jag ser inte hur en D5000 hade gjort det mer eller mindre förvirrande. Canons namngivning känns ju klart mer intuitivt.

Nu har jag inte så bra koll på Canons modeller men är inte deras system förvillande likt Nikons?

Nu har jag inte så bra koll på Canons modeller men är inte deras system förvillande likt Nikons?

Jag har inte heller nån lysande koll men är det inte så att ju färre siffror i namnet desto bättre/dyrare Canonkamera? T ex 1000/450/50/5/1
Dvs de med en siffra är mest avancerad och sen kommer de med två siffror i namnet osv.

Men visst är ju Canons och Nikons namn ganska lika sinsemellan, de heter ju nån siffra kombinerat med bokstaven D. Och tillsammans kan det bli förvirrat, t ex 40D eller D40, 300D och D300, 1D och D1 osv.

Jag har inte heller nån lysande koll men är det inte så att ju färre siffror i namnet desto bättre/dyrare Canonkamera? T ex 1000/450/50/5/1
Dvs de med en siffra är mest avancerad och sen kommer de med två siffror i namnet osv.

Men visst är ju Canons och Nikons namn ganska lika sinsemellan, de heter ju nån siffra kombinerat med bokstaven D. Och tillsammans kan det bli förvirrat, t ex 40D eller D40, 300D och D300, 1D och D1 osv.

Jo, Canon har nog i princip det system jag skrev att Nikon borde ha. Fast det har väl inget som indikerar sensorstorlek, det skulle vara smart tycker jag.

För att återgå till trådens ursprung.
D5000 blir det en D90 i D60 kropp eller vad tror ni?

Jo, Canon har nog i princip det system jag skrev att Nikon borde ha. Fast det har väl inget som indikerar sensorstorlek, det skulle vara smart tycker jag.

För att återgå till trådens ursprung.
D5000 blir det en D90 i D60 kropp eller vad tror ni?

Nja, då kannibaliserar den för mkt på D90.

Tror sensorn blir samma, men lite sämre bps, ingen af i huset, ingen topp-meny, ingen my-menu, men definitivt filmmöjlighet. Förmodligen inte låg iso under 200, eller högiso över 3200.

Nja, då kannibaliserar den för mkt på D90.

Tror sensorn blir samma, men lite sämre bps, ingen af i huset, ingen topp-meny, ingen my-menu, men definitivt filmmöjlighet. Förmodligen inte låg iso under 200, eller högiso över 3200.

Jo det är klart, de kan ju inte släppa exakt samma funktioner i två olika hus med olika pris.

Det kommer att bli nedstrypningar i firmware så klart. Hårdvaran kommer att vara mkt lik skulle jag gissa.

Nikons förvirrande namngivning är förvirrande. Utöver proffshusen som är numrerade i ordning F/F2/F3/F4/F5/F6 och D1/D2/D3 med diverse extra bokstäver (X och S är nog överrepresenterade) så har konsumentkameror numrerats på olika sätt. Till exempel så såldes F801 under namnet N8008 i USA. Liknande med F601 <-> N6006 och hela hopen av autofokus kameror under 80-90 talet. Något genomtänkt system har de inte haftm utan det är nog, som någon skrev, vad de hittar på under afterworken på kareoke baren :)

Vad hade inte varit ett korkat namn undrar jag då genast, speciellt om man tar hänsyn till Nikons namngivningstradition?

Som redan noterats. D1,2,3-serien funkar bra, tillsammans med F1,2,3 serien. Men att sedan D100,200,300 numera har en D700 ovanför sig förvirrar. Likadant med D40,D50,D60,D70,D80,D90 som utgör minst två serier som hackar om varandra. Det finns massor av sätt att numrera kamerorna på. Jag kan hitta på flera sätt som har en långsikitg logik och där nummerserierna inte tar slut så snabbt. Men det är klart, hade inte Nikon kemror som i usa hette 8008? Eller var det 808?

Som redan noterats. D1,2,3-serien funkar bra, tillsammans med F1,2,3 serien. Men att sedan D100,200,300 numera har en D700 ovanför sig förvirrar. Likadant med D40,D50,D60,D70,D80,D90 som utgör minst två serier som hackar om varandra. Det finns massor av sätt att numrera kamerorna på. Jag kan hitta på flera sätt som har en långsikitg logik och där nummerserierna inte tar slut så snabbt. Men det är klart, hade inte Nikon kemror som i usa hette 8008? Eller var det 808?

Jomenvisst finns det en N8008/N8008s vilket motsvarar F801/F801s
Som sagts tidigare i tråden är Nikons namngivningsstandard utanför det rena proffsegmentet inte direkt logiskt. De flesta kombinationer med två och tre siffror har florerat. Efterföljaren till F801s blev ju F90 och F90x som följdes av F100.
Under 80 och 90 talet fanns en hel hoper olika Nikon Af-kameror som alla började med F-något.

Dock är Nikon långt ifrån ensamma om att skapa total förvirring i nummerserier på diverse produkter. Både Canon, Minolta och flera andra har lustiga sätt att numrera utrustning på. T.ex. Canon som har 1D, 1Ds, 1D MkII, 1Ds MkII, 1D MkIII, 1Ds MkIII.... Lätt förvirrande.

//Patrik

Varför så fånigt namn? Vad är det för fel på D10, D20, D30 eller t.o.m. D65? Varför helt plötsligt byta "serie"?

Nikon har väl insett din gigantiska miss med att ha Proffs insteg och semiproffs i en totalt ologisk nummerordning.

Nu gör dom som Canon och allt blir genast logiskt.

Det kommer inte stabilisera sig helt innan de börjar använda prefix för att ange "nivå" på kamran.

D1, D2, D3 osv

Da1, Da2, Da3 osv

Db1, Db2, Db3 osv

Dc1, Dc2, Dc3 osv

Det skulle ge en möjlighet att utöka med fler serier om de vill, kanske till och med lämna lite luckor i "nivåerna" så det kan trycka in ett extra segment om marknade skulle gå ditåt, för specialkameror (som marknaden inet sett ännu, kanske tex filmkameror eller höghastighetsfilmkameror eller bänkkameror alla med f-bajonett) kan man börja nerifrån på z.

Det finns utrymme oändligt långt framåt men max så många segment som alfabetet tillåter.
Och logiskt!
Mycket bättre än dagens om ni frågan mig.

Det kommer inte stabilisera sig helt innan de börjar använda prefix för att ange "nivå" på kamran.

D1, D2, D3 osv

Da1, Da2, Da3 osv

Db1, Db2, Db3 osv

Dc1, Dc2, Dc3 osv

Det skulle ge en möjlighet att utöka med fler serier om de vill, kanske till och med lämna lite luckor i "nivåerna" så det kan trycka in ett extra segment om marknade skulle gå ditåt, för specialkameror (som marknaden inet sett ännu, kanske tex filmkameror eller höghastighetsfilmkameror eller bänkkameror alla med f-bajonett) kan man börja nerifrån på z.

Det finns utrymme oändligt långt framåt men max så många segment som alfabetet tillåter.
Och logiskt!
Mycket bättre än dagens om ni frågan mig.

Det skulle helt klart vara mer logiskt och ge utrymme för en mängd olika namn och segment. Men normal "svensson" användare tycker det är häftigt med många siffror tvärs och kors.

Sedan hade jag hoppats på en efterföljare till D300, men det är bara att fortsätta att hoppas.

Det skulle helt klart vara mer logiskt och ge utrymme för en mängd olika namn och segment. Men normal "svensson" användare tycker det är häftigt med många siffror tvärs och kors.

Sedan hade jag hoppats på en efterföljare till D300, men det är bara att fortsätta att hoppas.

Ett övergående problem sas....ett sådant system skulle man utan problem kunna betrakta som en investering för framtiden.

Målat in sig i ett.....

Kanske Nikon målat in sig i ett hörn. När D40 just fick heta D40, sedan brukar Nikon bygga på med ett X. D2X-D3X-D40X Kan var ärligare med X,et tycker jag. Antyder uppgradering, istället för totalt ny. en typ av fabriksinlagd Firmware. D90 kan lätt bliva D90X. Likväl D60 blir D60X. FF-kameran D700 tror jag kommer heta D700X som nästa modell. D5000 låter som en kamera från LIDL tycker jag. Gud förbjude om det blir så. D300 serien klarar sig bättre, D400 perfekt. / Bengt

Kanske Nikon målat in sig i ett hörn. När D40 just fick heta D40, sedan brukar Nikon bygga på med ett X. D2X-D3X-D40X Kan var ärligare med X,et tycker jag. Antyder uppgradering, istället för totalt ny. en typ av fabriksinlagd Firmware. D90 kan lätt bliva D90X. Likväl D60 blir D60X. FF-kameran D700 tror jag kommer heta D700X som nästa modell. D5000 låter som en kamera från LIDL tycker jag. Gud förbjude om det blir så. D300 serien klarar sig bättre, D400 perfekt. / Bengt

Lite jobbigt sedan när efterföljaren till D3x skall lanseras. D3xx?

Nej. Det är dags för något helt nytt, varför inte köra som Mercedes med S-serie, A-serie, C-serie etc.

Sedan är ju Canons lösning med 5D snygg, lägger till suffixet Mark 2.

En annan fråga är ju om man måste byta namn varje gång det kommer en ny kamera, BMW byter knappast namn på sin 320...

Tror ni inte att de flesta konsumenter ger blanka f-n i modellbeteckningen på kameran? Snacket om att de är svårt att följa utvecklingen gäller nog mest märkesnördar här och i liknande sammanhang...

Vi ska dock vara glada att vår branch inte tagit efter TV- och vitvarubrancxhen; där går det inte att köpa samma modell på två ställen, nästan alla butiker har unika namn på produkterna!

En av de populäraste TV-apparaterna just nu heter till exempel:

Samsung UE-46B7070WWXXE (sic!)

Per.

Om "svensson" är normal kan man ju fundera på tillståndet hos dem som bekymrar sig över hur en kameratillverkare namnger sina produkter.

Lite jobbigt sedan när efterföljaren till D3x skall lanseras. D3xx?

Nej. Det är dags för något helt nytt, varför inte köra som Mercedes med S-serie, A-serie, C-serie etc.

Sedan är ju Canons lösning med 5D snygg, lägger till suffixet Mark 2.

En annan fråga är ju om man måste byta namn varje gång det kommer en ny kamera, BMW byter knappast namn på sin 320...

Nej här fungerar det. efter D3X kommer D4. Den skall då tala om att den är helt nykonstuerad, efter ett år kommer en förbättring, D4X Detta är Nikonsmart, Konsumenten tycker det är spännande, och billigt för Nikon. Canon 40D skulle ha kommit med en typ 40DN och graderat upp monitorn + lite lull,lull.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar