Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D50 Uppgradering till D60 eller D80 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndreasJönsson

Avslutat medlemskap
Har haft en Nikon D50 i ett par år som jag precis
sålde... och tänkte satsa på en D60 eller D80 istället, vad har ni valt? och av egna erfarenheter?

Oavsett vilket så ska jag köpa till ett 18-200 mm VRII objektiv till kameran jag kommer köpa.

Vad är för/nackdelar D60 vs D80? D80 är ändå ingen ny modell men båda har ca 10 megapixlar, dock ska man inte gå efter pixlarna alltid o.s.v

Tänker fotografera fartbilder m.m, natur, makro m.m,
visst är Nikon D50 bra jag hade också till sånt men känner att jag vill ha en ny kamera och tänker då satsa på en D60 eller D80, det är även lite prisskillnad mellan de två modellerna också...

Men D80 är väl mer proffskamera jämfört med D60 och min tidigare D50 ? dock är D80 väl större o tyngre än en D60 ?


Skriv av er och seriösa svar tack !
 
AndreasJönsson skrev:
Har haft en Nikon D50 i ett par år som jag precis
sålde... och tänkte satsa på en D60 eller D80 istället, vad har ni valt? och av egna erfarenheter?

Oavsett vilket så ska jag köpa till ett 18-200 mm VRII objektiv till kameran jag kommer köpa.

Vad är för/nackdelar D60 vs D80? D80 är ändå ingen ny modell men båda har ca 10 megapixlar, dock ska man inte gå efter pixlarna alltid o.s.v

Tänker fotografera fartbilder m.m, natur, makro m.m,
visst är Nikon D50 bra jag hade också till sånt men känner att jag vill ha en ny kamera och tänker då satsa på en D60 eller D80, det är även lite prisskillnad mellan de två modellerna också...

Men D80 är väl mer proffskamera jämfört med D60 och min tidigare D50 ? dock är D80 väl större o tyngre än en D60 ?


Skriv av er och seriösa svar tack !

Gräv lite till i fickorna och köp en D300!

Du kommer icke att ångra dej!

/K
 
Jag köpte min D80 för 1 år sedan. Då bytte jag upp mig från D50. Är helnöjd med den. Kommer inte byta den på ett bra tag. Den har allt jag behöver och mer därtill. Den är i klass med D200 fast smidigare.
Det är mycket pengar mellan en D50 till en D300. Jag hade köpt D80:n.
Lycka till!
 
Behöver du inte bra hög iso prestanda och vädertätning är D80s bildkvalite i bra ljus mycket svår att skilja från D300, det är även D60. Skulle valt D80 pga att jag inte gillar D60 pillrande i menyerna hela tiden.
 
AndreasJönsson skrev:
... tänkte satsa på en D60 eller D80 istället, vad har ni valt?
Jag skulle nog försöka vänta ett par månader med kamerabytet -- det kan inte dröja länge tills D90 presenteras.

Om jag hade bråttom skulle jag köpa en beg D80. Modellen är för gammal för att det ska vara en bra idé att köpa den ny.
 
Vad tror ni annars om skillnaden på
Nikon D50 och D60? tycker D60 verkar
najs med... och ligger bra i pris+mindre
än D80 att hålla i= vilket jag tycker är bra.
 
Jag har inte använt en D50, men jag är väldigt nöjd med min D60. Tycker dock att D80 är skönare att hålla, men jag hade precis som Erland väntat på D90 om inte pengar eller tid är ett stort problem. Jag stod och valde lite mellan samma kameror får några månader sen och då var inte D90 på G, så jag slog till på en D60 eftersom den var billagare än D80 och hade nyare bildprocessor.
 
Om man tycker att det är oerhört viktigt med ett mindre kamerhus är det kanske ett bra byte (för mig skulle det kännas som en nedgradering vad gäller husets fysiska kvaliteter i och med storleken och avsaknaden av LCD-display).
I övrigt är det fördelar och nackdelar med båda modellerna som i stort sett går jämnt upp tycker jag. Möjligen att upplösningen ger D60 en liten fördel. Tycker absolut inte att en uppgradering från D50 till D60 verkar vara värt pengarna. Jag hade mycket hellre köpt en begagnad D80, köpt mer optik för pengarna eller allra helst sparat till en begagnad D200/D300.
 
Samtidigt har D60 stop motion, och olika
filter vilket jag skulle gilla, att det inte
är någon display på ovansidan på D60 är inget
som skulle störa mig iallafall.. för vad jag
läst så kan man ta riktigt bra biler med D60 med.

Jag har rätt dålig rygg, och en Nikon D80
är både klumpigare och väger väl mer än en
D60 dessutom ?

Kanske skulle vara jobbigare o bära runt på en D80 då menar jag...

En d90 lär väl inte bli billig då den kommer?
och när dyker den upp tror ni? behöver en kamera
snarast möjligt, tycker d60 ligger bra i handen med..

Usch vad svårt allting blev .... gillar
nya funktioner som D60 har och inte D80 har.

Däremot tror jag säkert inte D60 är en dålig kamera ändå? borde väl ha många fördelar med,
att byta från D50 till D60 tycker man ändå...

Tänkte som sagt ha 18-200 vr och ev. en D60
isåfall... d80 har ändå några år på nacken,
trevligare med en ny modell till kamera ändå,
och som sagt d90 lär väl kosta mycket...

Sen har D60 mer fokuspunkter än en d50, är inte det en fördel med?
 
Jag tror det beror mycket på hur du använde din D50. Om du sällan ändrade ISO, vitbalans, exponeringskompensation, bildformat etc fungerar säkert en D60 bra. Själv skulle jag ha svårt att vänja mig vid att behöva gå i menyerna för att ändra dessa grundläggande saker.
 
Slog till på följande två prylar:
Beställt 16 Juni 2008




Nikon D60 Hus
En högpresterande digital SLR-kamera i
DX-format med en upplösning på 10,2 megapixel 2.5" LCD


Mått
126 x 94 x 64 mm
Vikt
522g inkl batteri



Objektiv med Nikon AF-bajonett
Filformat JPEG, RAW (NEF)
Inbyggd hjälpfunktion
Inbyggd dammborttagning
ISO 100 - 1600
Upplösning bild (effektiv) 3872 x 2592 pixel


- Active D-lightning (man kan lätta upp starka skuggor samt ta bort röda ögon direkt i kameran)
- Displayen stängs av automatiskt när du sätter ögat emot kameran
- Orienteringssensor som vänder bilden rätt på displayen om du tiltar kameran
- möjlighet till stop motion-filmer (kallas även time lapse)


145793_16763.jpg


bak.jpg






Nikon 18-200/3,5-5,6G DX VRII
Marknadens första objektiv med VR II teknologi

Detta är 11.1x Zoom, i ett extremt kompakt format. Idealiskt för amatören och semi-proffset, som reseobjektiv eller för nyhetsfotografen. Bildvinkeln motsvarar 27-300mm på 35mm formatet. Genom att brännvidden fångar in ett stort antal fotograferingsområden, behöver inte lika många objektiv bäras med i väskan. Uppe på detta, lägger vi till den helt nyutvecklade VR II tekniken, som hjälper till att hålla objektivet stadigt i upp till 4 steg längre tider än normalt.


18-200 mm brännvidd (11,1x zoom)
Närgräns: 0,5 m
Filterstorlek: 72 mm
Dimensioner: 77 x 96.5 mm
Vikt: 560 gram


135763_13735.jpg
 
Du blir säkert kanon nöjd men jag tror en begagnad d200 hade varit det bästa köpet.

Objektivet tror jag däremot är helrätt


agron
 
agb007 skrev:
Du blir säkert kanon nöjd men jag tror en begagnad d200 hade varit det bästa köpet.

Objektivet tror jag däremot är helrätt


agron

D200 kamerahuset kostar ändå ett par tusen som begagnad, mer än en ny D60, det handlar om pengarna också för min del, dessutom ville jag köpa en ny kamera, och jag tror jag kommer bli helnöjd med D60 med, lagom i storlek också.

Tycker D200 är för klumpig för min del enligt
min smak o väger dessutom mer med...

18-200 ser jag även fram emot - bra allroundobjektiv ..


... längtar!
 
Senast ändrad:
Exponeringskompesation går att ställa på D60 utan pet i menyerna. Sedan så finns fn-knappen som går att programmera till någon funktion, t ex vitbalans. ISO kanske man inte behöver så ofta om man tycker att auto-ISO gör ett bra jobb.

Men ett par till programmer-bara knappar hade ändå varit bra.

Sedan så skrev någon om fokus-punkter, jag är inte så säker på att D60 har fler fokuspunkter än D50.

PS: jag har D40 men det är ju nästan bara programvaran som skiljer.
 
Jag har inte ens hållt i en D60 men jag bytte upp mig från en liten D40 till en D80 nyligen. Är helt sjukt nöjd, känns inte som om det fattas något alls!
Hittade huset prisvärt på blocket i nyskick också så det är bra :)

Den har smidiga knappar tycker jag, när man lärt sig. Framför allt så är den i en väldigt behändig storlek :)
 
D60 kommer duga bra till mig iallafall med 18-200 VR.

Tror jag kommer bli nöjd, har provat D60 hos en kompis som nyss köpt en sådan, han är också mycket nöjd med den sån och den ligger perfekt i handen och en väldigt trevlig kamera måste jag säga.. därför valde jag den med eftersom jag testat den av en polare med...


Möjligt den inte har fler fokuspunkter än D50,
men räcker mer än väl för mig D60 speciellt ihop med 18-200 VRII

Knapparna räcker gott och väl till för min del.
 
Senast ändrad:
Om du skall byta upp dig så är väl en D80(D90) det naturliga steget, D60 är ju en instegsmodell som D50 också var när den kom, klassen över instegsmodellerna är betydligt roligare kameror att använda när man växt ur instegsmodellerna.

/kent
 
Byta från D50 till D60 är nästan att byta ner sig har jag fått för mig.
D50 var en instegsmodell som blev än enklare med D40 och D60.
Visst är det mera pixlar i D60 men jag tror inte du märker någon större skillnad förutom hålet i plånboken.
Jag bytte från 50 till 80 och fick mera inställningsmöjligheter o mera pixlar men det är inget som gör någon större skillnad om du bara kollar på datorn eller platt tvn.

Jag köpte ett 18-200 när jag köpte min d50 men det sålde jag efter ett halvår eftersom det är ljussvagt i alla situationer.

Tyvärr tror jag du kommer bli besviken på att du knapp märker någon skillnad trots antal 1000lappar mindre i plånboken.

Finns det fokusmotor i D60? annars är du starkt begränsad med objektiv.
Finns det vertikalgrepp ifall du känner behov av det??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.