Annons

Nikon d50 - d80

Produkter
(logga in för att koppla)

Michal2

Avslutat medlemskap
Hej gott folk!

Har liten fråga till alla proffs (eftersom jag är nybörjare) Är ute efter en Nikon d50 eftersom den är snäppet billigare än t,ex d80. Men vad har egentligen hänt teknikmässigt mellan de två modellerna och vad är det jag går och missar om jag inte köper en D80? Vore tacksam för ett enkelt svar (utan svåra facktermer) Jag är ju nybörjare så jag behöver verkligen inte det finaste!

Mvh Michal
 
Hej ..

Svarade du inte själv på frågan ??

HAr du råd med d80, köp den annars köp d50. Det skiljer en hel del (10 MP bland annat). Vilket objektv hade du tänkt dig ?


// johan
Michal2 skrev:
Hej gott folk!

Jag är ju nybörjare så jag behöver verkligen inte det finaste!

Mvh Michal
 
Om du är nybörjare så duger en D50 hur bra som helst, men det är på samma gång inte fel att köpa en kamera att växa i heller.

Men som utvecklingen är idag så kommer det troligen finnas betydligt bättre kameror än D80 för samma kostnad när du väl behöver än med mer finesser, och då kan du ju sälja din D50 eller behålla den som andra hus.

Megapixelskillnaden är inget du behöver bry dig om, 6mp räcker gott till att skriva ut A3+ med bra resultat, megapixelhysterin är enbart ett försäljningstrick i instegssegmentet eftersom dom flesta aldrig skriver ut större en A4, dom flesta skriver väl troligen bara ut i 10X15 eller har bilderna för visning på PC'n och då är mer pixlar bara en nackdel, tar mer plats bara.

/kent.
 
Tack för svar

Tack för svar! Ja det där med megapixel är ju ett evigt samtalsämne. Ska kolla upp närmare pris på d50 tror jag! Peace.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.