Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D40X

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför inte testa kameran istället för att stirra sig blint på spec? jag har en D40 med 18-70 och 18-200 VR. D40 e grym vad ni än säger :)
 
janne_145 skrev:
Varför inte testa kameran istället för att stirra sig blint på spec? jag har en D40 med 18-70 och 18-200 VR. D40 e grym vad ni än säger :)

Jag kör också d40x med 18-200VR och är väldigt nöjd.
Var själv inne på d80 från början men är glad att jag tog d40x istället pga av storleken.
 
Senast ändrad:
Jag har Nikon D40, D40X, D70, D80 och D2X. Alla har sina plus och minus. Jag har användning för dem alla. Den stora nackdelen med D40/D40X, ur mitt perspektiv, är att det inte går att använda objektiv med fast brännvidd som tex 50/1.4 med autofokus samt att blixtsynken är begränsad till 1/500 respektive 1/200 s. D80 och D2X kan synka, även om det är med begränsad effekt, hela vägen till den kortaste slutartiden. D2X har en oslagbar hastighet och det går att välja gruppautofokus med fyra autofokuspunkter som kan vara mycket bra att ha i vissa situationer av snabba rörelser. Då kan D40/D40X med sina blott tre autofokuspunkter kännas otillräckliga. Å andra sidan är D40-serien otroligt befriande att använda för sin litenhet och relativa lätthet. Men det är klart - med tunga objektiv som 17-55 och 70-200 blir det alltid otympligt.
 
Vore kul att höra vad Tore har att nämna om AF-C.

Märkbar skillnad i hastighet med samma objektiv på D40 resp D80...
 
ÄNTLIGEN!

Teodorian skrev:
Jag har Nikon D40, D40X, D70, D80 och D2X. Alla har sina plus och minus. Jag har användning för dem alla. Den stora nackdelen med D40/D40X, ur mitt perspektiv, är att det inte går att använda objektiv med fast brännvidd som tex 50/1.4 med autofokus samt att blixtsynken är begränsad till 1/500 respektive 1/200 s. D80 och D2X kan synka, även om det är med begränsad effekt, hela vägen till den kortaste slutartiden. D2X har en oslagbar hastighet och det går att välja gruppautofokus med fyra autofokuspunkter som kan vara mycket bra att ha i vissa situationer av snabba rörelser. Då kan D40/D40X med sina blott tre autofokuspunkter kännas otillräckliga. Å andra sidan är D40-serien otroligt befriande att använda för sin litenhet och relativa lätthet. Men det är klart - med tunga objektiv som 17-55 och 70-200 blir det alltid otympligt.

TACK!
Tack Tore för en rakt, ärligt och kunnigt svar.
Jag och många fler på detta forum ser upp till sådana som dig som sträcker ut en hand och får folk att känna sig välkommna trots mindre kunskap och "klenare" utrustning. Dessa dumma frågor tar väl inte upp många kilobyte så webpoliserna behöver bry sig... eller? (rätta mig gärna om jag har fel) Nä svara ni som vill hjälpa till och råkar det bli en fråga som stått miljarder gånger, svara då inte om eran dag förstörs utan ta kameran i handen och knäpp av er lite frustration.
För övrigt har jag en D40 och har väldigt stor glädje av den. Mitt val av D40´n var inte utav ekonomiska skäl, utan vad jag behöver. En vacker dag när jag lärt mig mera så kanske jag behöver det där extra och då ska jag fråga Tore vad han tycker :)

MVH Petter Elfqvist i Mora
 
larsborg skrev:
Tyvärr, smyger sig in några trådskapare på FS Forum, utan någon kamera alls, inga fotokunskaper heller, vill bara snacka en massa oväsentlig teknik!
Trådskaparen har lagt in tretton bilder på Fotosidan, vilket är tretton mer än vad jag och Lars Borgkvist har lagt in tillsammans.

Olle
 
Jag har beställt ett Nikon D40x Double Zoom Kit Plus, vilket innebär ett 18-55G EDII och ett 55-200VR. Just nu är det cash-back-kampanj (830 kr) på ett sådant kit.

Tyckte det verkade vara ett ganska prisvärt kit med tanke på objektiven.

Som än vän brukar säga "Spelar ingen roll hur lurad jag blivit, så länge jag känner mig nöjd".

//.D
 
Mats Andersson!

Så som jag fotograferar - porträtt, bröllop och fester, stilleben, macro, snapshots - har jag inte upplevt något behov av AF-C. Jag använder AF-S eller AF-A. Är det någon märkbar skillnad i att använda AF-C i jämförelse med AF-A med D40 och D80? Hur och när använder du AF-C? Själv är jag en långsam fotograf (sådan är jag som person) vilket innebär att jag, såvitt det är möjligt i situationen, tar god tid på mig att komponera och fokusera. Jag är ingen actionfotograf och om jag någon gång använder de 5 eller 8 bilder/s min D2X mäktar med är det snarare till att fånga små nyanser i människors och djurs (främst katt, hund och häst) beteenden och uttryck än att dokumentera snabba rörelseförlopp.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.