Annons

Nikon d40x objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

icman

Ny medlem
Hejsan!
Nu när det närmar sig jul och allt så har jag en liten fråga ang lite objektiv.
Det är som såhära att min sambo har en nikon d40x, och hon önskar sig ett bra objektiv som man kan ta närbilder med på insikter osv.
Jag undrar om någon har några tips på detta inom en hyffsad och förnuftigt pris, objektiv brändvidd osv är inte min starka sida så därför vänder jag mig till er som kan allt det dära ;)

Hon önskar sig även en lensbaby vad är detför skillnader på dom för har inte förstått mig på det heller :S

Som sagt tvätt äkta nybörjare, men man måste börja någonstans!

Tacksam för svar

Dina alternativ är (priser från Cyberphoto):

Nikon AF-S 60/2,8 G ED 4 990 kr
Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor 7 990 kr
Sigma EX 150/2,8 DG HSM APO Macro 1:1 5 825 kr
Sigma EX 180/3,5 HSM DG Macro 7 395 kr
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 3 890 kr

Det billigaste är väldigt prisvärt och rekommenderas.

Hejsan!
Hon önskar sig även en lensbaby vad är detför skillnader på dom för har inte förstått mig på det heller :S

När det gäller macro-objektiv tycker jag att du fick en ganska bra sammanställning ovan. Alla är tillräckligt bra.
Det man kan tillägga är att många som anser att längre brännvidd är bra om man vill fotografera insekter eftersom man då kommer lite längre ifrån motivet när man fotograferar dvs skulle rekommendera:
Sigma EX 180/3,5 HSM DG Macro 7 395 kr
Nu är det inte nån gigantisk skillnad i avstånd vi pratar om utan typ 10-15cm längre avstånd och det objektivet är lite svårare att handhålla. Normalt skulle jag rekommendera stativ men då tar det tid att komma till skott och det är inte alltid insekter sitter still och väntar...

En Lens-baby är ett objektiv som ger en möjlighet att vinkla linsen i förhållande till sensorn/film-planet. Det som händer då är att skärpeplanet som vanligvis är som en "vägg" parallell till sensorn vinklas. Det man då kan åstadkomma är att skärpan kanske bara finns på t ex marken eller på en viss fläck i bilden medan det andra blir oskarpt.

Tillverkarns galleri
http://lensbaby.com/gallery-photo.php

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto