ANNONS
Annons

Detta är mitt behov av en kamera - vilken passar oss? Nikon d3200 eller Canon 600d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, en D5100 hade förmodligen inte åstadkommit särskilt mycket bättre resultat. Det är ganska vanligt att folk blir besvikna när de byter från kompakt- till systemkamera. Detta då systemkameran presterar bäst när man ställer in saker och ting själv i stället för att låta kameran göra det åt en.

Antagligen får du för lång slutartid när du fotograferar utan blixt, och får skakoskärpa i bilden. Du kan höja ISO-talet för att få en kortare slutartid som motverkar det. Jag skulle rekommendera att du läser på lite om grundläggande fotograferingstekniker för att få ett hum över hur bländare, slutartid och sådant påverkar bilden. Det finns en hel del artiklar här under rubriken Fotoskolan (http://www.fotosidan.se/articles.htm?_categories=120).

Kitobjektivets kvalitet har nog inte med saken att göra är jag rädd ;)

Skulle tro att den gör som en Nikon, att är inställningen AutoIso så höjer den Iso först till det tak som är satt och därefter lägger den blixt på det.

Kolla hur autoIso är inställt, och sätt begränsare på högt Iso ska gå i autoiso läge. Bäst blir det att man ställer kameran manuellt när man fotograferar med blixt, då läggs blixt på som upplättning och man har koll på allt.

Läsa manualen brukar vara ett bra råd ;)

Du hade inte fått bättre med Nikon, och då har jag tre stycken Nikonhus

Blixt

AutoISO och ( extern) blixt fungerar enligt min erfarenhet sämre, då är det bättre att ställa läget i manuell och exempelvis sätta 1/60 sekund och ex. f2.8 eller något steg över största bländare (beroende på objektiv). Justera exponeringskompensationen för rätt exponering. AutoISO fungerar för mig bättre utan blixt i dovt ljus, nu har jag Pentax K5 och kan kanske inte säga att referensen är användbar för dig...

Det bästa är nog att köra med "slow sync" läget och använd blixt. Stötta kameran mot något. Blixtljuset blandas med naturligt ljus till skillnad från att bara köra blixt rakt av.

Försöker läsa på nu om manuella inställningar och tittar även en del på youtube.

Ska nog åka och köpa ett Canon Objektiv EF 50mm f/1.8 II: imorgon - tror ni det blir bättre bilder inomhus? (försöker och försöker med M inomhus men blir ju som sagt inte nöjd i nuläget. Tar ju förstås ett bra tag innan man får kläm på detta) Eller tror ni jag blir lika besviken med det med?

Måste säga tack för all hjälp jag hittills fått här i forumet, snälla ni. :)

Försöker läsa på nu om manuella inställningar och tittar även en del på youtube.

Ska nog åka och köpa ett Canon Objektiv EF 50mm f/1.8 II: imorgon - tror ni det blir bättre bilder inomhus? (försöker och försöker med M inomhus men blir ju som sagt inte nöjd i nuläget. Tar ju förstås ett bra tag innan man får kläm på detta) Eller tror ni jag blir lika besviken med det med?

Måste säga tack för all hjälp jag hittills fått här i forumet, snälla ni. :)

EF 50/1,8 är förvånansvärt skarpt för pengarna och ger ju ungefär 3 stegs högre ljusstyrka vid 50mm än din zoom vilket givetvis underlättar inomhus. Jag tycker ändå att det är klokt att lista ut vad som är felet med bilderna och vilken förbättring du vill åt. Det kan ju vara så att en vinklingsbar blixt för indirekt blixtljus är bättre för just dina behov.

Det är nog klokt att prova att sätta kameran på något stadigt, låsa spegeln i uppfällt läge och använda självutlösaren för att se hur resultatet blir, kanske i kombination med slow sync. När man listat ut vad man saknar är det lättare att köpa rätt.

Visst är det kul med nya prylar och ettt 50/1.8 och en extern blixt är aldrig fel.

Dock så tycker jag du kan vänta lite med inköpen. Självklart skall det gå att få till hyfsade resultat även med den inbyggda blixten och kit-gluggen.

Börja med att ta en bild inomhus när det är mörkt ute och rummet är upplyst av "normalt" med glödlampor.

Sätt kameran i P-läget, sätt ISO på 400, fäll upp blixten och ta ett porträtt på någon familjemedlem. Om den bilden blir sämre än en kompakt - ja då är det något fel på kameran.

Vrid sedan över till M-läget och ställ in slutartid och bländare manuellt och ha blixten fortsatt aktiv. Låt ISO stå kvar på 400 och prova sedan olika kombinationer av tid och bländare.

Ta upp bilderna i datorn, studera hur bländare och slutartid förändrar hur bilden blir.

Fortsätt sedan att testa med högre och lägre ISO, avstånd till motiv etc.

Om det är något resultat du inte tycker känns logisk, lägg upp bilden här i tråden så kan du säkert få lite tips och råd.

Foto lämpar sig utmärkt för "trial & error" och ger man det lite tid så klarnar de grundläggande sambanden efter lite övning.

Jag tror att det är bättre om du satsar på en extern blixt som du kan studsa mot taket, ifall du ämnar att ta situationsbilder på era barn inomhus. Det är svårt att få ner tiderna på andra sätt och det behövs om du har rörliga barn och hundar.

Du kan pröva hur det blir genom att hålla ett vitt pappersark eller en liten spegel i 45 graders lutning mot den inbyggda blixten, så att ljuset studsar mot taket och så prövar du dig fram till rätt exponering i M-läget.

Själv funderar jag på en YN-560 II från ebay, som endast kostar 500 kronor. Man får bara komma ihåg att dessa är helt manuella, men har man hittat rätt inställningar en gång för ett specifikt rum, så behöver man fortsättningsvis bara finjustera beroende på avståndet.

Se bara upp så att du inte hamnar i stobistträsket, för då blir det nog lätt lite för många reflektorparaplyer, radiosändare och andra finesser.

Du har fått en massa bra tips, (50 1.8 - bra, extern blixt studsa i taket - bra) dock tycker jag inte att de riktigt tar itu med vad jag tror är grundproblemet.

18-55 II är ett riktigt bra 'kit'-objektiv, skarpt, med utmärkt bildstabilisator. Gratulerar! Det går att ta väldigt bra bilder med. Främsta svagheterna är väl distortion o chromatisk aberation, som båda lätt trollas bort i Adobe Lightroom, som har en färdig profil för ditt objektiv.

Det enda felet med utrustningen är att den försöker ta bilden åt dig, och att du låter den göra det!

Sätt dig ner med manualen, gå in i menyerna och röj. Ta kommandot över kameran:

1: Stäng av alla fokuspunkter utom den centrala. Detta är lite pilligt, men försök följa manualen. Sedan fokuserar du genom att sikta med denna enda punkt där du vill ha fokus, tryck ner till hälften, korrigera komponeringen, och fullfölj avtryckningen.

2: Stäng av 'Auto' på ISO. Nu måste du ifortsättningen själv hålla reda på vilket ISO du har, och också fortlöpande ändra det efter behov. Men det är bra både för dig och dina bilder.

3: Strunta i 'Bas-zonen'. Använd bara 'kreativa' zonen. Till att börja med kan ställa den på 'P' -program.

4: Ställ kameran på att lagra bilder i 'RAW + jpg'. Och se också till att högsta möjliga upplösningen är vald. Skaffa Adobe Lightroom. kostar ca 1000:- (väldigt väl använda pengar!). Lär dig använda Lightroom genom Adobes undervisningsvideor, som du då får tillgång till. Med Lightroom organiserar du dina bilder och 'gör' bilder från kamerans raw-filer ( .CR2) och 'exporterar' till jpg eller vad du vill (utan att raw-filerna ändras eller förstörs).
Lightroom gör allt vad Canon's DPP gör, men mycket bättre och bekvämare, plus en hel del till.

Nu bör du kunna ta utmärkta inomhusbilder i naturligt ljus, även med 18-55 zoomen. Se till att objektivets IS är på. Ställ kamerans ISO på förslagsvis 1600 eller 3200. Eller tom 6400 (räcker till väldigt mörka interiörer). Beroende på hur mörkt det är. Lägre ISO är alltid bättre eftersom det ger dig lägre brus och bättre bilddefinition. Bruset kan dock huvudsakligen trollas bort i Lightroom. Bilddefinitionen blir dock inte bättre. Det viktiga är att du har tillräckligt högt ISO för att inte få skaknings- eller rörelse-oskärpa.

Du har dock massor av hjälp av objektivets bildstabilisator (hjälper bara mot skakningsoskärpa, inte rörelse-). 1/25 skall inte vara nåt problem (och jag har tom tagit en acceptabel bild på 1/2 sek).

Lycka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar