ANNONS
Annons

Nikon d40

Produkter
(logga in för att koppla)

dannnee

Medlem
Hej.
Har nyss blivit medlem och kollat igenom trådar efter ett svar men inte hittat något.
Jag är då nybörjare och har blivit intresserad av att fota. Tidigare har jag bara ägt en digital kamera men blivit besviken många gånger av kvaliten.
Så här kommer ännu en fråga angående kameror. . Har kollat runt lite och hittat en nikon d40. Den passar min ekonomi och verkar bra enligt alla hemsidor.
Men är det nån som har en som har märkt någon negativ egenskap hos kameran?
Det jag tänkt köpa är bara kameran och ett minneskort, alltså ingen extrablixt eller så.
Vill ha en kamera som är lättanvänd, skön i handen, under 6000 kr och ger bra bilder utan massa annat krimskrams som man måste köpa till. Kameran ska inte endast användas tillcykelbilder( som är en hobby)där det är en massa snabba rörelser utan även lite annat så som andra allmäna bilder så som natur och annat.

Finns det någon kamera som passar mina behov?
Tack för svar!

//daniel

Senast ändrad:
dannnee skrev:
Hej.
Men är det nån som har en som har märkt någon negativ egenskap hos kameran?
Det jag tänkt köpa är bara kameran och ett minneskort, alltså ingen extrablixt eller så.
Vill ha en kamera som är lättanvänd, skön i handen, under 6000 kr och ger bra bilder utan massa annat krimskrams som man måste köpa till. Kameran ska inte endast användas tillcykelbilder( som är en hobby)där det är en massa snabba rörelser utan även lite annat så som andra allmäna bilder så som natur och annat.

Finns det någon kamera som passar mina behov?
Tack för svar!

//daniel

D40 är nog en jättebra kamera som fyller de flesta hobbyfotografers behov. Den stora nackdelen med D40:n är att den inte har någon inbyggd autofokusmotor. Detta medför att du måste använda objektiv med inbyggd AF-motor, så kallade AF-S objektiv. Du kan således inte använda många av Nikons prisvärda och välpresterande objektiv.

Jag tycker personligen att Nikon D50 är ett bättre val på alla sätt och vis. Den ger samma bildkvalitet som D40 men möjliggör användandet av alla nikons autofokusobjektiv. Den är dessutom billigare än D40:n. Scandinavianphoto hade utförsäljning av D50:n för ett par veckor sedan. Vet dock inte om den fortfarande finns kvar. D50 är en utgående modell så får du inte tag i någon så tror jag att säkert att D40 + kitobjektivet (18-55) kommer funka bra för dig. Det är ju trots allt inte kameran som gör fotografen!

Re: Re: Nikon d40

Martin Nilsson skrev:
D40 är nog en jättebra kamera som fyller de flesta hobbyfotografers behov. Den stora nackdelen med D40:n är att den inte har någon inbyggd autofokusmotor. Detta medför att du måste använda objektiv med inbyggd AF-motor, så kallade AF-S objektiv. Du kan således inte använda många av Nikons prisvärda och välpresterande objektiv.

Jag tycker personligen att Nikon D50 är ett bättre val på alla sätt och vis. Den ger samma bildkvalitet som D40 men möjliggör användandet av alla nikons autofokusobjektiv. Den är dessutom billigare än D40:n. Scandinavianphoto hade utförsäljning av D50:n för ett par veckor sedan. Vet dock inte om den fortfarande finns kvar. D50 är en utgående modell så får du inte tag i någon så tror jag att säkert att D40 + kitobjektivet (18-55) kommer funka bra för dig. Det är ju trots allt inte kameran som gör fotografen!

Tack för svar!
Jag väljer just nu mellan:
1. Nikon d40
2. Canon eos 350D

Dem ligger ju ungefär i samma prisklass, och jag har fårr höra att det är mindre brus i canonen i överlag, vd betyder det och märker jag av det som nybörjasre?

finns det några andra bra val som ligger i samma prisklass förutom d50 då jag helst inte vill ha en utgående kamera.

//danne

Re: Re: Re: Nikon d40

dannnee skrev:
Tack för svar!
Jag väljer just nu mellan:
1. Nikon d40
2. Canon eos 350D

Dem ligger ju ungefär i samma prisklass, och jag har fårr höra att det är mindre brus i canonen i överlag, vd betyder det och märker jag av det som nybörjasre?

finns det några andra bra val som ligger i samma prisklass förutom d50 då jag helst inte vill ha en utgående kamera.

//danne

Brus framträder då man ökar ljusskänsligheten genom att ställa in ett högre ISO-tal. Detta gör man vanligen för att möjliggöra kortare slutartider i bristfälligt ljus (t.ex. för att förhindra skakoskärpa eller frysa objektets rörelser). Själva bruset framträder som små korn i bilden. På D40 och D50 är bruset inte något att bekymra sig över. Du kan köra på ISO 1600 (högsta ljuskänslighet på D40/D50) utan några som helst problem.

Nu verkar det som att D50 är helt utsåld överallt så D40 blir nog ett fint val för dig. Häng inte upp dig för mycket på detaljer som brusnivåer eller megapixlar. Jag vågar nästan säga att samtliga digitala systemkameror på marknaden idag ger mycket bra bildkvalitet. Det viktigaste är att kameran känns bra i handen och framförallt att du har en så du kan komma ut och plåta i det fina vädret!

Re: Re: Re: Re: Nikon d40

Martin Nilsson skrev:
Brus framträder då man ökar ljusskänsligheten genom att ställa in ett högre ISO-tal. Detta gör man vanligen för att möjliggöra kortare slutartider i bristfälligt ljus (t.ex. för att förhindra skakoskärpa eller frysa objektets rörelser). Själva bruset framträder som små korn i bilden. På D40 och D50 är bruset inte något att bekymra sig över. Du kan köra på ISO 1600 (högsta ljuskänslighet på D40/D50) utan några som helst problem.

Nu verkar det som att D50 är helt utsåld överallt så D40 blir nog ett fint val för dig. Häng inte upp dig för mycket på detaljer som brusnivåer eller megapixlar. Jag vågar nästan säga att samtliga digitala systemkameror på marknaden idag ger mycket bra bildkvalitet. Det viktigaste är att kameran känns bra i handen och framförallt att du har en så du kan komma ut och plåta i det fina vädret!

okej.
Nu har jag fått en kandidat till. En Canon eos 400d. Problemet är att jag isf ska köpa den från Usa. Jag vet inte om man kan försäkra den på något sätt här hemma i Sverige då? Är det någon som vet?
Tacksam för svar!

Jag är helt ny här och försöker luska ut vilken som är den bästa nybörjarkameran. Jag har tänkt börja fota mer seriöst och detta kommer bli min första systemkamera.

D40 saknar ju autofukos-motorn, och det i sin tur borde väl göra D50 till ett bättre köp OM man vill ha många möjligheter att byta objektiv och sånt?

Men samtidigt funderar jag på om jag kommer hålla på och trixa med olika objektiv mycket. Det är ju ändå min första kamera och jag har ingen direkt kunskap i hur dessa fungerar,men jag vill lära mig och ha alla valmöjligheter om jag skulle vilja uppgradera osv? Är D50 ett bättre köp om man vill bli mer avancerad eller ska man köra på D40n nu och uppgradera till typ D80 om man vill gå över till något bättre?

Re: Re: Re: Re: Re: Nikon d40

dannnee skrev:
okej.
Nu har jag fått en kandidat till. En Canon eos 400d.

Kul att man inte är själv med att välja kamera. Funderar själv på Nikon D40x eller Canon EOS 400D. Ligger nog mest åt Canon eftersom Nikon inte har AF.

var nere på stan och kända på kamerorna. Gillade Nikon D40 mkt mer än Canon EOS 400D. i butiken så sa han även att alla nya Nikon objektiv har inbyggd AF och för mig som tänkt köra med endast 18-55 objektiv till en början så spelar det ingen större roll.Det enda är ju att man inte kan fynda begagnat på samma sätt. Men vill man ha ett nytt objektiv senare så är det inga problem att hitta bra.

Blir nog en D40 för min del, fin skön och kvalitetskänsla.

Bildkvaliteten då? Om man bara tänker använda 18-55 och 55-200 objektivcen som är "standard" med denna kameran så är väl det inget problem.

Hur är bildkvaliteten mellan exempelvis Canon EOS 350, Nikon D40 och D50, det är ju ändå det viktigaste? Samt att den ska vara enkel men ändå så avancerad att man kan ställa in allt och lära sig hur allt funkar så man har bra koll när man byter upp sig till något bättre?

Var på Scandinavianphoto och beställde en Nikon D40x som ska hämtas imorgon.

Blev Nikon för att försäljaren sa att det var en bra kamera att börja med och hon var så snygg så jag kunde inte säga nej så det blev den. Får se om den är bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar