ANNONS
Annons

Nikon D40 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, ordet "instegsmodell" har väl aldrig känts mer rätt i Nikon-sammanhang...

Intressant att man väljer att skippa LCD-diplayen på ovansidan av kameran. Undra vad priset hamnar på?

Priset

kommer inte att vara 600 euro - snarare en bit under nuvarande d50 eller k110 priset

nikon d40 är en synnerligen förenklad kamera som effektivt ersätter 8000 serien - med 6 megapixlar måste priset hamna väl under 5000 strecket

nikon själva har sagt att 400 dollar är en möjlig prisnivå för dslr insteg i framtiden

lite tidigt kanske men säg 600 dollar = 4.300:-

Lyckas de ta ner den under 4000 blir det en bomb - även med 6 megapixlar

Re: Priset

advof skrev:
kommer inte att vara 600 euro - snarare en bit under nuvarande d50 eller k110 priset

nikon d40 är en synnerligen förenklad kamera som effektivt ersätter 8000 serien - med 6 megapixlar måste priset hamna väl under 5000 strecket

nikon själva har sagt att 400 dollar är en möjlig prisnivå för dslr insteg i framtiden

lite tidigt kanske men säg 600 dollar = 4.300:-

Lyckas de ta ner den under 4000 blir det en bomb - även med 6 megapixlar

Det har ju visat sig förr att 8mp inte måste vara bättre än 6mp. Sådana saker som exponering, snabbhet och användarvänlighet är mycket viktigare än 6-8mp.
Räcker det inte att kunna trycka ut en 50x70cm med bra kvalitet? Dessutom om den ärver D80:ans brusreducering (som nu tydligen är vassast på marknaden), och det fördelat på 6,1mp borde ju bli kanon!
Ge mig en anledning varför Nikon skall prissätta en ersättare till D50 >2500kr billigare?

Adam

Re: Re: Priset

Tyckaren skrev:
Ge mig en anledning varför Nikon skall prissätta en ersättare till D50 >2500kr billigare?

Nikons mål på ett par års sikt måste ju vara att instegmodellen ska ha ungefär samma pris som filmkamerorna hade, dvs runt 2000 kr. Om de kan sänka priset på instegmodellen med 2500 öppnar de upp en enorm potentiell marknad.

Johannes

Smart drag, skulle jag vilja säga! D80 har ju tagit över rollen från D50/D70, och en ersättare till D50 bör vara lite enklare och mindre för att det ska vara ordentlig skillnad.
Jag tror också på konceptet med en väldigt enkel och billig SLR som ändå tar fina gluggar, och inbjuder till att börja bygga ett system från "botten". Dessutom ser det ju ut att sitta en ny 18-55 på, som kanske inte är lika plastig som den nuvarande.
En sån där med en fast DX-normal kan nog också tilltala gubbarna och gummorna som fotat mycket med helmanuella spegelreflexkameror. Enkelhet är inte bara dåligt. Frågan är bara när den där DX-normalen kommer.

Edit: Dessutom ser spegelhuset rätt stort ut, så den kanske får trevligare sökare än D50/D70:)

Jag säger 4995:- eller kanske så lågt som 4495:- i butik.

Med tanke på att Pentax K110D kostar 4885:- på billigaste stället idag..

Om den är riktig så ser den väldigt trevlig ut... synd om det är så att den endast tar af-s optik (har ju inga sådan objektiv längre), men tanken är väl att man främst skall ha den som "kompakt" el semi pro kamera. Lite sugen blev man iaf fast inget behov finns, en digital i liknande storlek som min analoga F75.. inte fel!

Hi folks

DX normal finns ju redan.....nästan. AF-D35mm f2,0 blir ju en normal på ett DX hus. Om det är storleken ni reflekterar över så kan ju inte en glugg bli mycket mindre än detta objektiv. blir ju bara ohanterligt. Dessutom har väl Sigma ett 30 mm DX glugg inte sant. Jo jag vet att både Nikon och Pentax har eller har haft pannkaksgluggar förr men för mig så är dom för små.

Jag förstår faktiskt inte varför det måste komma en DX normal när ovanstående objektiv finns. Sigmas 30:a är dessutom inte mindre än vad Nikkorn är, bara ett steg ljusstarkare.

Mankan

Mankan G skrev:
Hi folks

DX normal finns ju redan.....nästan. AF-D35mm f2,0 blir ju en normal på ett DX hus. Om det är storleken ni reflekterar över så kan ju inte en glugg bli mycket mindre än detta objektiv. blir ju bara ohanterligt. Dessutom har väl Sigma ett 30 mm DX glugg inte sant. Jo jag vet att både Nikon och Pentax har eller har haft pannkaksgluggar förr men för mig så är dom för små.

Jag förstår faktiskt inte varför det måste komma en DX normal när ovanstående objektiv finns. Sigmas 30:a är dessutom inte mindre än vad Nikkorn är, bara ett steg ljusstarkare.

Mankan

35:an är trevlig, visst, men den går ju inte att använda på D40 enlig specen eftersom den saknar AFS.
/Erik

Enligt Nikon så använder 98% av köparna bara kitgluggen. Med snygg design, liten och med lågt pris kan det säkert bli en kamera som säljer bra.

När skall IKEA Family börja med försäljning av kameror?
Den berömda insex-nyckeln behövs för monteringen, kameran kommer nog i delar.

larsborg skrev:
Antar att du tycker att man ska hålla sig borta från fotografering om man inte har råd med det bästa? Kul inställning.

Angående DX-normal så är 35/2 aaaningens för lång möjligen. Sigma 30/1,4 är ganska perfekt, men lite för tungt. Ett steg i ljusstyrka är knappast "bara" heller.

larsborg skrev:
Jo, man kan ju vara lite smådryg över att alla kanske inte har fotografering som överordnat intresse och mål här i livet, men faktum är att vilken kameratillverkare som helst nog skulle se det som tidernas jackpot om ett företag som IKEA skulle börja sälja deras enklaste modell. Ta reda på hur många Canon 350D/400D en kedja som t.ex. Costco säljer per år i USA, så fastnar nog din ironi i halsen lite...

Martin Hertsius skrev:

"...Antar att du tycker att man ska hålla sig borta från fotografering om man inte har råd med det bästa? Kul inställning."

Jörgen Efverman skrev:

"Jo, man kan ju vara lite smådryg över att alla kanske inte har fotografering som överordnat intresse och mål här i livet, men faktum är att vilken kameratillverkare som helst nog skulle se det som tidernas jackpot om ett företag som IKEA skulle börja sälja deras enklaste modell. Ta reda på hur många Canon 350D/400D en kedja som t.ex. Costco säljer per år i USA, så fastnar nog din ironi i halsen lite...

Märkligt!
Här påpekar jag, att ett gigantiskt möbel- inredningsföretag, IKEA, spritt över hela världen, mycket väl skulle kunna börja med en kameraförsäljning, så får jag till svar några påhopp om lustigheter!

Honeywell US, också ett världsomspännande företag, inom reglerteknik, lanserade under 60-talet in kameran Asahi Pentax på den amerikanska marknaden!
Inte mycket med reglerteknik, denna import av Asahi Pentax kameror, skulle vem som helst tycka, men det lyckades, att bredda sin verksamhet, det gick strålande, bäst i hela USA!
Så bra, att fabriken Asahi Pentax uppskattade detta, genom att speciellt hos denna importör/kedja, märka kameran med Honeywell Pentax.
Idag är kameran märkt med endast Pentax, som vi alla vet, men den blev först en succé i USA, under tidigt 60-tal!

Dagens "messerschmitt", som tror sig kunna allt, var säkert inte med på den tiden.

Ja, vilken kameratillverkare, som helst, med vilka modeller det än må vara, skulle utan tvekan vilja sälja via IKEA, miljoner människor strömmar ju igenom deras varuhus, runt hela världen!
Någon som tror, att IKEA inte har blivit tillfrågade? :) :)

"... Ta reda på hur många Canon 350D/400D en kedja som t.ex. Costco säljer per år i USA, så fastnar nog din ironi i halsen lite..."

- Faktiskt helt rätt, instämmer, eftersom jag själv har bott i USA, känner därför självklart väl till några av de stora inköpskedjorna, så någon ironi, från min sida, nej, nej, kan bara skratta åt denna naiva påpekan!

Costco Wholesale Co. är ett ungt företag, från 80-talet, finns även bl.a. i Kanada och England, inte helt okänt, ha-ha!
Ritz Camera i USA säljer även Canon, men hur många ex. av Canon 400D/Rebel Xti de säljer kan du kolla, om det intresserar dig, Jörgen Efverman?
Lär vara en hel del ex.!

Men, nu handlade tråden om den kommande Nikon D40, även den bör bli populär hos Costco och Ritz ...

OK, det var så du menade. :)

Som du märkte, gick ju tyvärr inte dina formuleringar fram riktigt som du hade avsett. Det lät uppriktigt sagt som ett lite nedlåtande inlägg, men det var det alltså inte.

Näpp!
Inte lite nedlåtande alls, en kommande verklighet, tror jag.
Jag tror mycket på "säljkanalen" IKEA Family!
En D-SLR för några tusen bara, från välkanda tillverkare, som någon tidigare skrev, ja, varför inte?
Idag kostar en laptop PC, med fina prestanda, under tio tusingar, annat var det för några år sedan ...!

Vet någon om detta är en ersättare till D50 och när den ev kommer ut på marknaden. Isåfall verkar den vara liten o smidig ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar