Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikon D40 vs D80 och D200 i brushantering
- Trådstartare Hurtman
- Start datum
macrobild
Avslutat medlemskap
Hurtman
Aktiv medlem
Jo tack ja såg att du skrev dxo http://www.dxomark.com
Men hur som helst så har både D200 och D80 sämre SNR än D40 dock inte så stor skillnad mellan D80 och D40.
Men hur som helst så har både D200 och D80 sämre SNR än D40 dock inte så stor skillnad mellan D80 och D40.
Senast ändrad:
ErlandH
Aktiv medlem
Så ser det inte ut när jag kollar -- enligt DXO har D40 och D200 nästan exakt samma brusnivåer och D80 marginellt sämre på höga ISO. Undrar om du inte kollade i "screen"-läget? (Det visar ju brus per pixel, vilket inte är så intressant om man tänker använda kameran till att fotografera.)Men hur som helst så har både D200 och D80 sämre SNR än D40 dock inte så stor skillnad mellan D80 och D40.
Kolla i "print"-läget istället, som visar hur brusnivåerna ser ut om man gör en lika stor bild från varje kamera.
ztenlund
Aktiv medlem
Så ser det inte ut när jag kollar -- enligt DXO har D40 och D200 nästan exakt samma brusnivåer och D80 marginellt sämre på höga ISO. Undrar om du inte kollade i "screen"-läget? (Det visar ju brus per pixel, vilket inte är så intressant om man tänker använda kameran till att fotografera.)
Kolla i "print"-läget istället, som visar hur brusnivåerna ser ut om man gör en lika stor bild från varje kamera.
Ja, fast vill man göra en större bild än vad dxomark tänkt sig så förändras ju situationen så att påstå att screenläget är ointressant vet jag inte...
Edit: Nu blev det lite knasigt. :I Rättare sagt så är det intressant om kamerorna har samma antal pixlar, vilket D40 och D200/80 inte har, så därför blir det svårt att jämföra. Tar man däremot D200, D80 och D60 så blir den jämförelsen mer intressant.
Senast ändrad:
ErlandH
Aktiv medlem
Ju större bild du gör, desto mer brus. Det är helt sant. Men det gäller ju oavsett kamera. Om brusnivån för t ex D40 och D200 är lika vid en viss bildstorlek så är den sannolikt lika vid alla bildstorlekar.Ja, fast vill man göra en större bild än vad dxomark tänkt sig så förändras ju situationen så att påstå att screenläget är ointressant vet jag inte...
Om man däremot gör en dubbelt så stor bild från D200 så blir det givetvis mer brus än i en mindre bild från D40. (Men det gäller omvänt också: gör du bilden från D40 dubbelt så stor får den mer brus än den mindre D200-bilden -- och blir dessutom mindre skarp.)
Hurtman
Aktiv medlem
Så ser det inte ut när jag kollar -- enligt DXO har D40 och D200 nästan exakt samma brusnivåer och D80 marginellt sämre på höga ISO. Undrar om du inte kollade i "screen"-läget? (Det visar ju brus per pixel, vilket inte är så intressant om man tänker använda kameran till att fotografera.)
Jo jag kollade i screen läget, nu vart det virrigt.