Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D40 vs D80 och D200 i brushantering

Produkter
(logga in för att koppla)

Hurtman

Aktiv medlem
Hejsan, D40:n känns för liten och funderar på en beggad D80 alt D200. Men det jag har hört från vissa håll att D80 och även D200 högre brus på höga iso än lillebror D40, stämmer detta?

Utan att själv ha jämfört: Ganska säkert har D40 mindre brus per pixel, men knappast om man jämför lika stora bilder.

gå till Dxo och jämför kamerorna, använd printläget.
likvärdiga

Bilagor

• Bild-3.jpg
    Bild-3.jpg
    20 KB · Visningar: 314
Men hur som helst så har både D200 och D80 sämre SNR än D40 dock inte så stor skillnad mellan D80 och D40.
Så ser det inte ut när jag kollar -- enligt DXO har D40 och D200 nästan exakt samma brusnivåer och D80 marginellt sämre på höga ISO. Undrar om du inte kollade i "screen"-läget? (Det visar ju brus per pixel, vilket inte är så intressant om man tänker använda kameran till att fotografera.)

Kolla i "print"-läget istället, som visar hur brusnivåerna ser ut om man gör en lika stor bild från varje kamera.

Så ser det inte ut när jag kollar -- enligt DXO har D40 och D200 nästan exakt samma brusnivåer och D80 marginellt sämre på höga ISO. Undrar om du inte kollade i "screen"-läget? (Det visar ju brus per pixel, vilket inte är så intressant om man tänker använda kameran till att fotografera.)

Kolla i "print"-läget istället, som visar hur brusnivåerna ser ut om man gör en lika stor bild från varje kamera.

Ja, fast vill man göra en större bild än vad dxomark tänkt sig så förändras ju situationen så att påstå att screenläget är ointressant vet jag inte...

Edit: Nu blev det lite knasigt. :I Rättare sagt så är det intressant om kamerorna har samma antal pixlar, vilket D40 och D200/80 inte har, så därför blir det svårt att jämföra. Tar man däremot D200, D80 och D60 så blir den jämförelsen mer intressant.

Senast ändrad:
Ja, fast vill man göra en större bild än vad dxomark tänkt sig så förändras ju situationen så att påstå att screenläget är ointressant vet jag inte...
Ju större bild du gör, desto mer brus. Det är helt sant. Men det gäller ju oavsett kamera. Om brusnivån för t ex D40 och D200 är lika vid en viss bildstorlek så är den sannolikt lika vid alla bildstorlekar.

Om man däremot gör en dubbelt så stor bild från D200 så blir det givetvis mer brus än i en mindre bild från D40. (Men det gäller omvänt också: gör du bilden från D40 dubbelt så stor får den mer brus än den mindre D200-bilden -- och blir dessutom mindre skarp.)

Jo jag kollade i screen läget, nu vart det virrigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar