Annons

Nikon D40? Änglarbarn eller Djävul?

Produkter
(logga in för att koppla)
Calliii skrev:
Jadu Bertil. Nikon har ju tex inte ett enda objektiv med fast brännvidd till D40. Sedan har dom ett eller två telezoom objektiv men dom ligger på det dubbla priset om man jämför med telezoomen till tex D50.

Visst finns det fasta objektiv med AF-S

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11880

Jag har D40 sedan december 06 använder nikon 18-200 till det huset. Jag har även en d200, D40 är oftare med ut därför att den är en lätt och bra kamera. Om du vill göra manuella inställnigar så är det möjligt.
vilka gamla Nikon objektiv utan AF-S äger du nu?
 
Bytte bort min D70 mot en D40. Har man en gång använt AF-S-objektiv vill man ändå inte ha något annat.

Storleken var det främsta skälet till att jag bytte, sparade dock 18-70:t från D70-kitet.
 
WOHO! Vilken tur att ni sa det! Var ändå lite osäker så jag ringde cyberphoto och dom sa samma som ni :) DX står för att objektiven bara fungerar på Nikons digitalkameror. Men sedan är det ju så att av tredjepartstillverkarna är det bara Sigmas HSM objektiv som fungerar, lite surt men ändå, nu dök det ju plötsligt upp massa objektiv ;) TACK!
 
Dessvärre är det fortfarande surt att jag inte kan få tag i Sigmas 70-300. Testat det på en väns kamera och jag gillar det verkligen. Nikon har ju ett 70-300 men det är dubbelt så dyrt.

Men som jag frågat flera ggr här i tråden utan något direkt konkret svar..: hur stor är skillnaden mellan 200 och 300? enkel matematik 50 % mer zoom men jag menar mer i praktiken? Kommer man tillräckligt nära fåglar och fotbollspelare med ett 200? Kan man säga ungefär hur många meter bort objektet kan vara med ett 200?

Tackar för all hjälp jag får! Verkligen tacksam!
 
Ok, dessvärre var det ju ingen autofokusmotor i det objektivet och därmed funkar inte autofokusen med D40
 
Ljusstarkt, skarpt och billigt objektiv med bra brännvidd för porträtt. 1322 ägare på FS, det är nog bara 18-70 som det finns fler av.

Jag skulle nog inte utgå ifrån att Nikon kommer göra den här gluggen med egen af-motor. Kanske man hellre ser att användarna uppgraderar till en D80?
 
De som saknar möjligheten att köpa Nikons fasta kvalitetsgluggar till sin D40 har köpt fel hus! Nikon riktar sig med D40 kameran till dem som vill ha lite mer än en kompakt kamera. Har du för avsikt att köpa Nikons kvalitetsgluggar av den sorten som saknar inbyggd motor så kostar de objektiven ganska mycket och ett bättre hus än D40 ligger nog bättre till då. D40 är ju bara en instegsmodell! Jag anser att man klarar sig enormt länge med det utbud av objektiv som har inbyggd AF motor. Tror inte att det finns någon som köper en D40 som ens är i närheten att köpa på sig alla dessa gluggar som finns just nu.
 
Ehm, förstod inte riktigt ditt inlägg Ragnar? hur som helst är det ju så att man klarar sig väldigt långt på D40. Det handlar ju mer om objektiven. Det var kanske det du menade..?
 
Det jag menar är att Nikons kvalitetgluggar utan inbyggd motor kostar väl mycket för att användas på en instegsmodell, om nu D40 haft AF motor.
 
Calliii skrev:
Dessvärre är det fortfarande surt att jag inte kan få tag i Sigmas 70-300. Testat det på en väns kamera och jag gillar det verkligen. Nikon har ju ett 70-300 men det är dubbelt så dyrt.

Men som jag frågat flera ggr här i tråden utan något direkt konkret svar..: hur stor är skillnaden mellan 200 och 300? enkel matematik 50 % mer zoom men jag menar mer i praktiken? Kommer man tillräckligt nära fåglar och fotbollspelare med ett 200? Kan man säga ungefär hur många meter bort objektet kan vara med ett 200?

Tackar för all hjälp jag får! Verkligen tacksam!


Dubbelt så lång brännvidd betyder att man kan stå dubbelt så långt ifrån och få med lika mycket. Mellan 200 och 300 skiljer det som du nämner 50%, då räknar man med det istället:

Säg att du ska fota en fotbollsspelare som är ca 1,8 meter lång. Du vill ha lite luft ovanför och lite gräs under (så du inte klipper precis vid fötterna). Låt oss säga att du tar bilden med kameran i porträttläge (stående bild), och att du vill ha tre meter i fokalplanet (dvs fotbollsspelarens längd plus lite över en meter "luft" under och över spelaren). Då får du stå 25 meter bort med 200mm och 37,5 meter bort med 300mm.

Om du fotar en fågel som är 10 cm hög, liggande bild (kameran normalt), och du vill att fågeln ska fylla bildhöjden, då får du stå 125 cm ifrån med 200mm och 189 cm ifrån med 300mm.

Det går att räkna åt andra hållet också. Dubbelt så lång brännvidd innebär att man kan få med "hälften så mycket" i bild. Samma 50%-omräkning med 200 mot 300:

Säg att du står 15 meter ifrån fotbollsspelaren. Då kan du zooma in så du precis får med hela spelaren från topp till tå (1,8 meter) med 200mm. Zoomar du in till 300mm skulle det bli 1,2 (1,8/1,5) meter, vilket borde vara ungefär från knäna upp till toppen av huvudet.
 
oj, det här var precis vad jag behövde! Bara en sista lilla fråga om jag får vara till besvär.. ÄR det värt att lägga ut 3000 kr extra för att få ut dom där 50%. Jag har ju inga speciella erfarenheter så vore skönt med lite synpukter på det från er osm vet..

Tex om man fotar fåglar, dom blir väl ungefär lika vaksamma över mej om jag står 1,3 m ifrån som om jag stod 1,8 meter ifrån? Hänger ni med hur jag tänker?

Tack för det utförliga svaret Tommy!
 
Calliii skrev:
Så mao tycker du kameran är skräp? :p

Jag tror varken att Ragnar tycker att kameran är skräp eller att du tror att han menade det :)

Dock brukar väl de flesta fotografer ha kamerahus och objektiv med prislappar i förhållande till varandra. Billiga kamerahus och billiga objektiv, tvärtom och mittemellan. Jag tror det är väldigt ovanligt att se D2Xs med 18-55 och antagligen ännu mer ovanligt med D40 tillsammans med 200-400/4 VR.

Det behöver inte betyda att man inte får ha dyra objektiv på en D40. D40 ger antagligen bättre bildkvalitet än många gamla proffskameror som hade prislappar på 40.000+ kr, så varför inte montera på fantastiska objektiv och fota fantastiska bilder? Saken är väl den att de som lägger mycket pengar på sin fotoutrustning köper både dyra objektiv och dyra kamerahus. Det finns säkert en hel del undantag...

Angående det du skrev i ditt senaste inlägg så tror jag att öka brännvidden från 200 till 300mm gör förhållandevis liten skillnad när det gäller fågelfoto. Det ska nog vara rätt svårskrämda fåglar vilket av objektiven man än har för att få riktiga närbilder. Annars är det nog betydligt mycket längre brännvidder (och dyrare prylar) som behövs.

Jag tycker inte 50% extra brännvidd när det gäller tele är någon avgörande skillnad alls. Från kitobjektivet på 55mm i långa änden till 200 eller 300mm är det ett stort steg, och det blir annan typ av fotograferande, men 200 och 300 är som tidigare nämnt skillnaden mellan en bild från fot till huvud och från knä till huvud. Återigen - jag anser inte att det är avgörande, men för någon annan kanske det är det. Jag fotar visserligen inte på särskilt långa brännvidder själv...
 
Du har en poäng. Nej man tycker det borde räcka med nikons 55-200 speciellt med tanke på hur bra det objektivet är i förhållande till priset! :) Blir nog till slut en D40 med 18-55 + 55-200. Känns som en bra grund att starta sin karriär med systemkamera på.

Tack för era åsikter och tips! dom har varit till god hjälp! sedan har jag ju alltid haft i bakhuvet att Nikon är ju trots allt... Nikon ;)
 
tks skrev:
D40 ger antagligen bättre bildkvalitet än många gamla proffskameror som hade prislappar på 40.000+ kr, så varför inte montera på fantastiska objektiv och fota fantastiska bilder?

Fast här blir det ju fråga om att montera kameran på objektiven och inte tvärtom, tex på 300/4 AF-S som jag har erfarenhet av ;-)

Men det stämmer det du säger. D40x och D2x ger ingen större skillnad i bildkvalitet monterade på samma glugg :)

Calle...55-200:an med VR är en helt fantastisk glugg i förhållande till sin vikt och storlek :)
http://www.popphoto.com/cameralenses/4171/lens-test-nikon-55-200mm-f4-56g-dx-vr-af-s.html

mvh / Matti
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.