Annons

Nikon D3s

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon mer än jag som har sett bilden som Profesional Photography har som inledning till sitt korta test av D3S? Ett helt uppslag, dvs en A3 tagen på iso6400 med en D3S och 70-200II över en stad från någon flygfarkost. Helt enastående detaljrik OCH brusfri.
 

En av mina kommentarer från tråden på dpreview:

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1021&thread=34551932&page=2

Som ägare av både D3s och D3 finner jag det ganska egendomligt att i det i detta test hävdas att D3s jämfört med D3

1) är sämre i skuggbruset upp till ISO 3200,

2) är sämre i mellantonsbruset upp till ISO 400,

3) har precis samma eller mindre DR upp till ISO 1600.

Mer i linje med mina egna resultat är att över ISO 12800 är D3s nästan två steg bättre än D3. Helt klart är att jag inte har hittat något uppenbar fördel med D3s över D3 upp till ISO 3200.
 
DXOmarks testdata

Utgår man från DXOmarks data är skillnaden i S/N mellan D3s och D3 bara ca 1/3 EV upp till ISO 1600, 1/2 EV vid ISO 3200, knappt 2/3 EV vid ISO 6400, 2/3 EV vid ISO 12800, knappt 1 1/3 EV vid 25600. DR är dock betydligt bättre på D3s där den nya kameran från ISO 3200 ligger 1EV eller mer bättre än D3:an.

http://www.dxomark.com/index.php/en...0/(brand)/Nikon/(brand2)/Nikon/(brand3)/Nikon

Slutsatsen är som tidigare: Fotograferar man mest upp till ISO 3200 är det ingen större mening med att uppgradera till D3s från D3/D700.
 
Jag brukar titta in på canon- och naturfotografen Ole Jörgen Lioddens hemsida Canon Field Reviews för att kolla in om det hänt nåt nytt ibland. Och visst har det...igår!

Nikon Field Reviews numer m.a.o....
 
Märklig man
i ena stunden talar han om att 7d har bra dynamiskt omfång (7d har i APS klassen ett medelvärde vad det gäller dynamiskt omfång dvs inte topp och inte heller sämst) och plötsligt har han bytt ut allt till Nikon med I´m now very happy to be on the Nikon team, and with in my opinion the best camera equipment on the market..

I morgon torsdag är det digitaldag på Mattssons Foto i Lund , alla de stora är där, själv tänker jag testa nya Nikon 24/1,4 och se hur min 24/1,4mk2 står sig mot denna glugg.
Bor du i Lund eller är i närheten av Lund , kom förbi.
 
Jo men Mikael, visserligen är jag själv Nikon frälst. Men det finns väl ingen som tror annat än att det ligger ekonomi bakom dessa uttalanden. Någonting annat än att Nikons marknadsföringsavdelning gått in och finansierat stora delar av detta plötsliga byte är i mina ögon fullständigt otroligt. Det finns duktiga fotografer, en som nyligen fått pris för sina fågelbilder, vilka använt sig av Canonkameror. Det finns väl ingen här som på allvar tror att någon proffs på eget bevåg och ekonomi byter ut hela sin proffsutrustning med allt vad detta innebär från ett märke till ett annat bara för att man vid 200 % crop möjligen kunnat utläsa något mer brus i en av kamerorna jämfört med en annan. Marknadsföring kan ibland te sig lite väl humoristisk;-)
JB
 
Jo men Mikael, visserligen är jag själv Nikon frälst. Men det finns väl ingen som tror annat än att det ligger ekonomi bakom dessa uttalanden. Någonting annat än att Nikons marknadsföringsavdelning gått in och finansierat stora delar av detta plötsliga byte är i mina ögon fullständigt otroligt. Det finns duktiga fotografer, en som nyligen fått pris för sina fågelbilder, vilka använt sig av Canonkameror. Det finns väl ingen här som på allvar tror att någon proffs på eget bevåg och ekonomi byter ut hela sin proffsutrustning med allt vad detta innebär från ett märke till ett annat bara för att man vid 200 % crop möjligen kunnat utläsa något mer brus i en av kamerorna jämfört med en annan. Marknadsföring kan ibland te sig lite väl humoristisk;-)
JB

När någon byter till Canon är det som du beskriver, men när någon byter till Nikon är det givetvis för att Nikon är så mycket bättre. :)

/Karl
 
Men snälla Jan, inte tror du väl att jag tror att ................
För några år sedan gav Canon i praktiken bort utrustning till stora bildbyråer för att deras utrustning, de vita objektiven skulle synas på internationella arenor som fotboll, OS mm.
Om nu Nikon gör en Canon några år senare - så vadå.
Som numera Nikonambassör så får han tillgång till både kameror och objektiv precis som en känd fågelfotograf nära mig är Canonambassadör

Vad jag vänder mig imot var att samma kille bara för några dagar sedan påstod en massa om 7d förträfflighet, exv gällande dynamiskt omfång etc vilket är högst subjektiva uttalanden om parametrar som faktiskt är uppmättbara.
 
Senast ändrad:
Jag var intresserad av nya 24/1,4 från Nikon och har kört samma bilder/motiv både med min 24/1,4MK2 från Canon och 24/1,4 från Nikon stegade från bl 1,4 -8,0
Om detta objektivet=Nikons och Benkes demo objektiv är representativt för den nya Nikon 24/1,4 så har Canon 24/1,4MK2 inget att frukta över att exv kantvärden etc skulle vara bättre från Nikon.I alla fall inte med det exemplaret jag fick låna en stund i dag.
 
Jag brukar titta in på canon- och naturfotografen Ole Jörgen Lioddens hemsida Canon Field Reviews för att kolla in om det hänt nåt nytt ibland. Och visst har det...igår!

Nikon Field Reviews numer m.a.o....

Hej

Det här tror jag är orginal uttalandet. Han verkar inte ha fått en MarkIV i tid och kanske gratis? och blev lite besviken på Canon och frustrerad så att han tog kontakt med Nikon och blev kontrakterad där.

Han var inte så prioriterad som han önskade

""I have also had more problems than expected in getting a Canon 1D Mark IV camera for some serious field testing. For some reason I have not been given priority and the result has been only 3 days in the field with the camera.""

Nikonfield sidan var tydligen redan registrerad december 2009.

Han behövde en snabb kamera, Canon har bla MarkIII och MarkIV

"Four weeks ago I needed a fast camera for some action shots of the fast flying hawk owl"

Kommer från http://www.fredmiranda.com/forum/topic/882288

"""Where’s my Canon 1D Mark IV field review? Good question! There has been less activity on this field review site in 2010. This is due in part to hard work with my Svalbard book project, photo workshops and expeditions. I have also had more problems than expected in getting a Canon 1D Mark IV camera for some serious field testing. For some reason I have not been given priority and the result has been only 3 days in the field with the camera. This is much too short a time to give you a field review especially regarding AF in different situations. To be honest, the Canon 1D Mark IV seems to be not that impressive compared to the Canon 7D I already had. Four weeks ago I needed a fast camera for some action shots of the fast flying hawk owl. I couldn´t get a 1D Mark IV camera, and I was so frustrated that I called Nikon and asked them if I could borrow the new Nikon D3S camera. No problem! In the kit bags were also the Nikon D3X and different lenses: 14-24/2.8, 70-200/2.8 II, 300/2.8, 400/2.8, 500/4 and 600/4. Almost immediately I canceled my cooperation with Canon as a “Canon Master”. I had never used Nikon D3 cameras before, but after only one hour I got extremely satisfying results, and after two hour I was convinced! Especially the D3S; it was extremely fast and precise, and the image quality even at ISO 2500 at sunset really shocked me. The following weeks I did more field tests with fast moving birds, high ISO shooting and difficult light conditions. After 5000 exposures I was so happy with the image quality, sharpness and colors of my pictures from Nikon D3S and Nikon D3X, that I decided to sell all my Canon gear. This was a shocking decision for me, Canon and my photo colleagues. I´m 100% sure that this was the right decision. Image quality for me is very important, and I don´t see any reason why I shouldn´t use the best equipment available. The photographer is still the most important part of creating a photograph, but I also appreciate good equipment. I have always loved to shoot with full frame cameras like the Canon 1DS and 5D cameras. I was very disappointed when Canon was still using the 1.3 crop factor in its new 1D Mark IV. I’ve been waiting for the 1DS Mark IV, but 2 weeks ago I suddenly discovered that this camera already existed as the Nikon D3X. The Nikon D3X has almost everything that I have been waiting for as an upgrade for my old 1DS Mark III. So now I’m already shooting with my “1DS Mark IV”. A week ago I also accepted an offer from Nikon to become a Nikon Ambassador. It is strange to shift so fast from Canon to Nikon, but when I decided to sell my Canon gear it was normal to partner with Nikon. I´m now very happy to be on the Nikon team, and with in my opinion the best camera equipment on the market. So what happens now? First of all, I will do no more Canon field reviews, and I will delete all Canon field reviews from this site. I will soon redirect this site to nikonfieldreviews.com where I will do both Nikon field tests and articles about photography (not only gear). I will still focus on image quality and how equipment functions and handles in the field. Secondly, I will cooperate with my good friend and photographer Roy Mangersnes when building up the new nikonfieldreviews.com. I will also focus more on getting support from sponsors etc. so it’s possible to publish field reviews more often. Finally, I want to thank all of you loyal readers for your interest in my field tests, and I hope at least that some of you will follow me over to the new site. All the best! OJL"""

Mvh

Omar
 
Senast ändrad:
Hej

Det här tror jag är orginal uttalandet. Han verkar inte ha fått en MarkIV i tid och kanske gratis? och blev lite besviken på Canon och frustrerad så att han tog kontakt med Nikon och blev kontrakterad där.

Han var inte så prioriterad som han önskade

""I have also had more problems than expected in getting a Canon 1D Mark IV camera for some serious field testing. For some reason I have not been given priority and the result has been only 3 days in the field with the camera.""

Nikonfield sidan var tydligen redan registrerad december 2009.

Han behövde en snabb kamera, Canon har bla MarkIII och MarkIV

"Four weeks ago I needed a fast camera for some action shots of the fast flying hawk owl"

Kommer från http://www.fredmiranda.com/forum/topic/882288

"""Where’s my Canon 1D Mark IV field review? Good question! There has been less activity on this field review site in 2010. This is due in part to hard work with my Svalbard book project, photo workshops and expeditions. I have also had more problems than expected in getting a Canon 1D Mark IV camera for some serious field testing. For some reason I have not been given priority ......."""

Mvh

Omar

Jaha, han har ändrat på sin hemsida. Det såg ut som de du länkar till när jag läste det först och då verkade det mest handla om "sura rönnbär"...
 
"So what happens now? First of all, I will do no more Canon field reviews, and I will delete all Canon field reviews from this site. I will soon redirect this site to nikonfieldreviews.com where I will do both Nikon field tests and articles about photography (not only gear)." -- Ole Jörgen Liodden
Numera står det så här på Canon Field Reviews:

"So what happens now?
First of all, I will do no more Canon field reviews and I will also soon make a link to a new site: nikonfieldreviews.com where I will do both Nikon field tests and articles about photography (not only gear)."
:)

Dessutom finns det två uppdateringar högst upp som kanske är intressanta.
 
Jo, Canon borde passa sig. Risken är ju högst påtaglig att fler av våra duktiga fotografer byter märke om dom bara får tillfälle attt prova;-)
När får vi se Östlings Nikonsida!
 
Imaging Resource har testat D3s

Nu har även IR testat klart D3s.

Föga förvånande kommer de fram till det jag och många andra gjort::

1) D3s och D3 är mycket lika upp till ISO 6400,

2) D3s glänser där utöver,

3) Canon 1D MkIV tappar från ISO 1600,

4) D3x ger mest brus (men bäst detaljnivå).

Storleksjusterade resultat indikerar dock att D3x är något bättre än 1D Mk IV i SNR under hela ISO-omfånget:

http://www.dxomark.com/index.php/en...0/(brand)/Nikon/(brand2)/Nikon/(brand3)/Canon
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.