För att inte tala om vad det skulle kosta om man var dumsnål och köpte någon billigare konsumentkamera som pajar i regnvädret....Det kan handla om ren överlevnad att missa ett jobb eller "den där" bilden. Håller med, tycker inte heller att s:en är fel prissatt, även om det är mycket pengar. X:en däremot hamnade helt fel och försäljningen pratar troligen sitt tydliga språk.
JB
P.S
Du får den för 36 000 om du åker över pölen och handlar där!
Jag tänker nog fortsätta vara motsträvig och argumentera mot även här
Inte om det där med hållbarhet, där håller jag helt med. Som yrkesfotograf blir det otroligt dyrt att inte klara ett jobb. Att grejer går sönder kan alltså orsaka mycket stora kostnader - typ att tappa en kund.
Men D3x ... Jag kan gå med på att den var lite opsykologiskt prissatt. Men dyr? Nej, ärligt talat inte.
Den springande punkten här, och något många tycks missa när man diskuterar yrkeskameror som Nikons D3, D3x, D3x eller Canons 1D och 1Ds är att det här i första hand är verktyg för att tjäna pengar. Så om de är dyra eller inte avgörs om de kostar för mycket per dag, månad eller år i relation till vilka inkomster de genererar per dag, månad eller år.
I räkneexemplet strax innan här i tråden gav jag en D3s en livslängd på två år - de slits ned ganska fort. En D3x som faktiskt i första hand riktar sig till mer statiska fotografer (studio, landskap, arkitektur osv) kan nog leva i många, många år - troligen så länge som dess bildkvalitet duger för fotografen. Men säg tre år för enkelhetens skull. Händelsevis hamnar vi även då på en månadskostnad på under 2000 kronor, eller utifrån 15 arbetsdagar per månad (man skall ju även ha semester, jaga nya kunder m m) så kostar den sisådär 125 kr per arbetsdag. Är det dyrt för en studiofotograf?
(jag ser för övrigt att jag i hastigheten räknade fel på dagkostnaden i D3s-exemplet ovan
Igen: Köper man en kamera för privat bruk är ju inköpspriset det relevanta måttet för vad en kamera kostar. Men för en yrkesarbetande fotograf handlar det mer om vad kameran kan förväntas kosta per arbetad timme, dag eller månad och sätta det i relation vad man förväntar sig att dra in under samma tid genom att använda kameran.
För yrkesfotografer är priset på kamerahus en trots allt ganska liten del av hela ekvationen när man skall räkna ut om det blir något över i slutet på månaden. Lokalhyror, resekostnader, att hyra in medhjälpare, rekvisita, tomresor (du åker ut men kunden dök inte upp) och annat är ofta betydligt smärtsammare utgifter.